Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Ja det vore ju något. Skulle verkligen vara kul. En dag kanske. Det som jag ser som svåraste biten är seglingen till Antarktis och att ta sig upp på snön/isen och börja skida. Samt att se till att någon hämtar båten i bästa miljöanda.

Just det här problemet löste JEN genom att hoppa över den biten. Han kör ju med sin slogan. Ingenting är omöjligt. Det gäller bara att tänka annorlunda. Vilket verkar betyda. Om det är omöjligt. Hitta på något annat men låtsas som om Du löste problemet.

Njae han hoppade ju inte över den biten, han chartrade en båt med besättning som körde över honom, och nej det är ingen liten segelbåt som han säger, den är 75 fot och har 3 mans besättning http://www.ocean-expeditions.com/the-fleet/australis/ och om man blir skjutsad på det viset är man ingen äventyrare/upptäckare i mitt tycke, låt vara att turen går till Antarktis, men blir man skjutsad är man en turist, eller på sin höjd, en avancerad resenär.
 
Njae han hoppade ju inte över den biten, han chartrade en båt med besättning som körde över honom, och nej det är ingen liten segelbåt som han säger, den är 75 fot och har 3 mans besättning http://www.ocean-expeditions.com/the-fleet/australis/ och om man blir skjutsad på det viset är man ingen äventyrare/upptäckare i mitt tycke, låt vara att turen går till Antarktis, men blir man skjutsad är man en turist, eller på sin höjd, en avancerad resenär.

Jag menade att han hoppade över problemet att ta sig upp på isen från båten. Han löste det genom att först flyga till isen från Sydafrika och skida till Sydpolen. Och senare under resan åka med den här jättebåten som någon annan körde och göra en sväng i närheten av isen. Här finns det ju ett glapp i resan mellan platsen där han började skida och så långt som båten åkte. De kan ha landstigit på exakt rätt plats men det känns mindre troligt.
 
Hade JEN varit en "normal" kille med något som helst samvete och självkritik hade han såklart gått ut och sagt nånting i stil med:

"Mitt äventyr blev inte som planerat. Alltför mycket strulade och grundtanken med det hela försvann ganska omgående. Jag inser också att allmänheten fick en helt fel bild av det jag tänkte göra. Det får jag ta på mig. Jag var otydligt med äventyret i stort.

Dock gjorde jag det bästa utifrån de uppkomna situationerna. Jag gjorde detta för min egen skull och hade en fantastisk tid. Det blev som sagt inte riktigt vad jag tänkt mig, vad allmänheten trodde, men det blev ändå det bästa äventyret i mitt liv på ett personligt plan!"


Istället fortsätter det uppenbara ljugandet, förnekandet och nån form av härskarteknik där han sätter sig själv på en pedistal.

Det är det som stör mig mest. Inte äventyret i stort. Alla gör ju vad man vill och man reser ju för sin egen skull, ELLER?
Men den äckliga översittarattityden att det här visst var det perfekta äventyret är lite too much för mig.

"525 nätter i tält, jag la mig på rumsgolvet när jag kom hem..." HAHA!

"Jag kan vara den sista generationen på Antarktis..." HAHA

Jag skäms inte ett dugg för att säga dessa ord jag nu kommer att säga. Jag anser att personen mycket väl har tjänat ihop till detta under lång tid och på ett medvetet sätt.

Admin får ta bort det om dom vill men som sagt, jag har förklarat varför jag skriver dessa ord.
För jag kommer helt enkelt inte på något som på ett mer tydligt sätt beskriver situationen...

JÄVLA PAJAS.
 
Hade JEN varit en "normal" kille med något som helst samvete och självkritik hade han såklart gått ut och sagt nånting i stil med:

"Mitt äventyr blev inte som planerat. Alltför mycket strulade och grundtanken med det hela försvann ganska omgående. Jag inser också att allmänheten fick en helt fel bild av det jag tänkte göra. Det får jag ta på mig. Jag var otydligt med äventyret i stort.

Dock gjorde jag det bästa utifrån de uppkomna situationerna. Jag gjorde detta för min egen skull och hade en fantastisk tid. Det blev som sagt inte riktigt vad jag tänkt mig, vad allmänheten trodde, men det blev ändå det bästa äventyret i mitt liv på ett personligt plan!"


Istället fortsätter det uppenbara ljugandet, förnekandet och nån form av härskarteknik där han sätter sig själv på en pedistal.

Det är det som stör mig mest. Inte äventyret i stort. Alla gör ju vad man vill och man reser ju för sin egen skull, ELLER?
Men den äckliga översittarattityden att det här visst var det perfekta äventyret är lite too much för mig.

"525 nätter i tält, jag la mig på rumsgolvet när jag kom hem..." HAHA!

"Jag kan vara den sista generationen på Antarktis..." HAHA

Jag skäms inte ett dugg för att säga dessa ord jag nu kommer att säga. Jag anser att personen mycket väl har tjänat ihop till detta under lång tid och på ett medvetet sätt.

Admin får ta bort det om dom vill men som sagt, jag har förklarat varför jag skriver dessa ord.
För jag kommer helt enkelt inte på något som på ett mer tydligt sätt beskriver situationen...

JÄVLA PAJAS.

Jag håller med. Det är ljugandet som gör en så förbannad. Att äventyret gick åt helvete det kan hända vem som helst. Men att fortsätta låtsas som om han rest utan motor från nord till sydpolen i ett svep, det gör bara en pajas.

Dessvärre verkar det som om han ljugit i många år när man granskar hans CV. Ta tex det där med jetski över Atlanten som han både haft på CVn och berättat om i föredrag. Han hade ju inte kört någon jetski alls. Eller snacket om att han var över 8000 meter på Shishapangma när han i själva verket vände på 7500 meter. Expeditioner i 100 länder var 35 länder. Och hans ambassador titlar som vissa också verkar tagna ur luften. Bildstölder, Wikipediamygel, etc.

Och då ska man komma ihåg att det här är grejer som går att kontrollera. Det som inte går att kontrollera är säkert minst lika fel om inte ännu värre. Det verkar som om det är och har varit hans livsstil så han rullar nog på i vanligt ordning så länge det håller även om det här varit det största projektet och också kräver de största lögnerna.
 
Hörde om några på jobbet som pratade om pole2pole och var mäkta imponerande. Berättar man vad som egentligen hände låter det som man är avundsjuk. Mest tragiskt är väl att postkodlotteriet och ramlösa inte bojkottar människan och går ut med ett ordentligt pressrelease om att de inte har med lögnare och fuskande människor att göra. Jag trodde deras motto var rent, inte smutsigt...


Han innehar ju även St.Eriks-medalj, för fin och trovärdig tjänst som stockholmare.

S:t Eriksmedaljen delas sedan 1938 ut av Stockholms kommunstyrelse till förtjänta stockholmare, "som med hänsyn till sin verksamhet eller sina insatser i övrigt anses förtjäna en utmärkelse från stadens sida".
 
Mail till Carlsberg/Ramlösa

Drog ett mail till Ramlösa:

Hej Ramlösa/Carlsberg!

Igenting i den texten nedan stämmer och det vet ni om. Tragiskt att ni lossats som det regnar. Det finns många riktiga klättrare/äventyrare därute som begår stordåd. Nä gör en riktig pudel tillsammans med JEN så kommer ni kanske undan med hedern i behåll.

Det sista stora äventyret
Efter över 30 expeditioner i 100 länder började äventyraren Johan Ernst Nilson planera sin största expedition någonsin. En 100 procent klimatneutral resa på naturens villkor från Nordpolen till Sydpolen, och ett av de mest utmanande äventyrsprojekten någon någonsin försökt sig på: Pole2Pole
.

Svaret från Ramlösa/Carlsberg:

Hej Daniel,

Tack för ditt mail.

Syftet med expeditionen var att uppmärksamma klimatproblemen samt belysa det viktiga jobb som görs av många välgörenhetsorganisationer runtom i världen. Ramlösa Vattenfond är en del av detta.

Majoriteten av förflyttningarna har Johan gjort med hjälp av kite, segelbåt, hundsläde, skidor och cykel. De sträckor som Johan från början pga. yttre omständigheter inte kunde genomföra utan motor har han sedan återvänt till för att slutföra så nu har alla sträckor avverkats enbart med Johans egna och naturens krafter. Allt annat klimatkompenseras för, dubbelt upp.

Vi hoppas att du kan se det viktiga i vårt engagemang - att ge utsatta människor rent vatten.

Med vänliga hälsningar

Carlsberg Sverige

Konsumentservice

SE-161 86 Stockholm (Bryggerivägen 10) Sweden

Tel 020-788 020, Vxl +46 8 757 70 00

konsumentservice@carlsberg.se
 
Synd att de aldrig får med följebilar och crew på bilderna. http://youtu.be/erbNKHRq6XQ

Undrar om man kan få reda på hur många nätter han spenderat inomhus och bl.a. i New York? I och med att han är så vag och även säger att han är så virrig efter 525 dagar i tält så han la sig på golvet så kan ju någon tro att Johan Ernst Nilsson verkligen bränt på från pol till pol med muskelkraft i ett sträck på sin pole to pole.
 
Man blir ju verkligen besviken på både Ramlösa och JEN för den här osannolikt dåliga expeditionen. Den uppfyller inte ens de eliminära kraven på en expedition. Att förflytta sig från punkt A till punkt be utan att återvända och dokumentera det så att det går att följa alla stegen.

För ca 10 dagar sen skrev jag till Explorer club för att de skulle bekräfta att JEN är medlem i deras organisation. Eftersom de inte svarat på dessa tio dagar drar jag slutsatsen att han inte är medlem. Hade han varit det så borde de på det bestämdaste försvarat deras medlem.

jag väntar fortfarande på JENs svar på hur expeditionen egentligen genomfördes.
 
Man blir ju verkligen besviken på både Ramlösa och JEN för den här osannolikt dåliga expeditionen. Den uppfyller inte ens de eliminära kraven på en expedition. Att förflytta sig från punkt A till punkt be utan att återvända och dokumentera det så att det går att följa alla stegen.


.

För > 10 år sedan hörde jag en definition på expedition något i stil med ”En expedition är att sätta sprätt på mesta möjliga pengar på kortast möjliga tid, helst någon annans pengar”.

Nu verkar det inte vara på kortats möjliga tid för Johan. Och har han flugit fram och tillbaka på detta sätt, och kanske i ett chartrat plan och sedan chartrat en 72 fots båt så måste man ha satt sprätt på en massa pengar

Per
 
Drog ett mail till Ramlösa:

Hej Ramlösa/Carlsberg!

Igenting i den texten nedan stämmer och det vet ni om. Tragiskt att ni lossats som det regnar. Det finns många riktiga klättrare/äventyrare därute som begår stordåd. Nä gör en riktig pudel tillsammans med JEN så kommer ni kanske undan med hedern i behåll.

Det sista stora äventyret
Efter över 30 expeditioner i 100 länder började äventyraren Johan Ernst Nilson planera sin största expedition någonsin. En 100 procent klimatneutral resa på naturens villkor från Nordpolen till Sydpolen, och ett av de mest utmanande äventyrsprojekten någon någonsin försökt sig på: Pole2Pole
.

Svaret från Ramlösa/Carlsberg:

Hej Daniel,

Tack för ditt mail.

Syftet med expeditionen var att uppmärksamma klimatproblemen samt belysa det viktiga jobb som görs av många välgörenhetsorganisationer runtom i världen. Ramlösa Vattenfond är en del av detta.

Majoriteten av förflyttningarna har Johan gjort med hjälp av kite, segelbåt, hundsläde, skidor och cykel. De sträckor som Johan från början pga. yttre omständigheter inte kunde genomföra utan motor har han sedan återvänt till för att slutföra så nu har alla sträckor avverkats enbart med Johans egna och naturens krafter. Allt annat klimatkompenseras för, dubbelt upp.

Vi hoppas att du kan se det viktiga i vårt engagemang - att ge utsatta människor rent vatten.

Med vänliga hälsningar

Carlsberg Sverige

Konsumentservice

SE-161 86 Stockholm (Bryggerivägen 10) Sweden

Tel 020-788 020, Vxl +46 8 757 70 00

konsumentservice@carlsberg.se

Det här mejlet fick jag.

"Hej Janne,

Syftet med expeditionen var att uppmärksamma klimatproblemen samt belysa det viktiga jobb som görs av många välgörenhetsorganisationer runtom i världen. Ramlösa Vattenfond är en del av detta.

Majoriteten av förflyttningarna har Johan gjort med hjälp av kite, segelbåt, hundsläde, skidor och cykel. De sträckor som Johan från början pga. yttre omständigheter inte kunde genomföra utan motor har han sedan återvänt till för att slutföra så nu har alla sträckor avverkats enbart med Johans egna och naturens krafter. Allt annat klimatkompenseras för, dubbelt upp.

Vi hoppas att du kan se det viktiga i Ramlösas engagemang, att ge utsatta människor rent vatten. Läs gärna mer om våra åtaganden tillsammans med Röda Korset på www.ramlosa.se

Med vänliga hälsningar
Carlsberg Sverige
Konsumentservice
SE-161 86 Stockholm (Bryggerivägen 10) Sweden
Tel 020-788 020, Vxl +46 8 757 70 00
konsumentservice@carlsberg.se"

Deras mall är tydligen färdig.
Vad jag läser borde det enligt Carlsberg vara OK att skippa cyklingen och istället åka följebil hela resan så länge man pröjsar. Betala (eller vi betalar åt dig) och gör sen vad du vill, kalla det sen vad du vill, bara Ramlösaloggan syns.
 
Ramlösa skriver:

"Syftet med expeditionen var att uppmärksamma klimatproblemen samt belysa det viktiga jobb som görs av många välgörenhetsorganisationer runtom i världen. Ramlösa Vattenfond är en del av detta."

På vilket sätt uppmärksammar man klimatproblemen genom att ha 20 pers! (Enligt JEN själv) i ett team med sig på Grönland. Och gud vet hur mycket folk resten av resan...

Det snittar säkert 10 pers under hela resan. Med följebil, en herrans massa flyg osv osv osv.

Jag förstår ingenting.
Absolut ingenting. Det blir bara sjukare och sjukare det här och förnekelsen fortsätter från alla håll.

Kan Ramlösa förklara för mig hur man belyser klimatproblemen på det här sättet?
När personen kunde gjort detta ensam eller tillsammans med en expeditionsvän.

Hur kan man stå och försvara detta vansinne, dessutom i klimatproblemens namn!?!?!?

Det är ju nånting som inte stämmer här.
Det är helt klart nånting som inte stämmer.

Precis lika lite verklighetsförankring som de titlar JEN verkar ha satt på sig själv helt vind för våg

PS. Jag har sagt det förr och säger det igen. Var och en får göra precis vad man vill och på så sätt är "expeditionen" inget fel alls. Men då får man för guds skull ta det för vad det är och kommunicera därefter. Det innefattar bland annat att inte säga Pole2pole i samma mening som att "belysa klimatproblemen", för det har ingenting med varandra att göra. De som hävdar motsatsen ljuger medvetet eller saknar alltför mycket av något väldigt viktigt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg