Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Som vanligt så ska det överdrivas så ögonen blöder.

Från Escpae360-intervjun kommer följande citat:

"De drastiska klimatförändringarna gör mig orolig. Jag undrar om jag tillhör den sista generationen som sätter sin fot på Antarktis."
Och varför skulle detta vara den sista generationen om så varenda isbit försvann från Antarktis??
Jag förstår inte. Det blir sannolikt MER människor på Antarktis om all is försvinner.

"Ett team på 20 pers" läste jag också nånstans.
Ja herregud. Snacka om provocerande att en charterturist sitter i någon morgonsoffa och berättar hur han tältat i 525 dagar och lade sig på golvet när han kom hem för det var så omtumlande...

Provocerande av det faktum att det finns så många människor därute som har gjort en långt större bedrift. Några av dem finns här på Utsidan...
Men aldrig fått vare sig Audis backup eller en plats i morgonsoffan som credit. Bara en tommare plånbok och ett lyckligare liv.

JEN är såklart rökt efter detta i "äventyrsvärlden". Han är förbrukad.
Folk med insyn skrattar ju åt människan.
Så han är definitivt rökt och förmodligen vet han om det och försöker minimera skadan och köra "tysta leken".

Det funkar ofta. Men den här branschen är otroligt långsint och nöjer sig inte med tyst diplomati. Här är det fakta som gäller.

Fakta som idag säger att JEN har åstadkommit i princip ingenting.

Men en sak är då positivt.
Äventyret är fortfarande kvar att göra.
Från Nordpolen till Sydpolen i ETT svep för egen maskin och på egen hand

Så det är bara för oss gnällgökar att hugga i...

Längst ner på sin sida. Pole2Pole skriver han ut sina titlar..

JOHANS TITLES

Ambassador, IUCN
Ambassador, MinStoraDag
Brand Ambassador, Audi
Brand Ambassador, Zenith
Ambassador, Ramlösa
Ambassador, Swedish PostcodeLottery
Honorary Goodwill Ambassador, Nepal
President, Everest Summiteers Association, Sweden
Motivation Coach, Mentor
Member, The Explorers Club

Är han med i The explorers club?

En nyfiken fråga från utsidan...

JOHANS TITLES

Ambassador, IUCN
Ambassador, MinStoraDag
Brand Ambassador, Audi
Brand Ambassador, Zenith
Ambassador, Ramlösa
Motivation Coach, Mentor

...alltså från utsidan av den här delen av klättervärlden.
Jag tillhör inte skaran som klättrar Everest (eller nåt annat berg i den stilen heller för den delen) men jag läser och tittar på från utsidan ibland eftersom det kan vara ganska facinerande.
Eftersom det hela bottnar i nyfikenhet från min sida så blev jag även nyfiken på vad "Everest Summiteers Association, Sweden" är för något så jag googlade... Hittar inget... Nån som kännere för att berätta för en nyfiken själ?

Jo, den sidan hittade jag oxå.

Antar det är en svensk avdelninge av http://www.everestsummiteersassociation.org/

jag hoppas de är bättre på att klättra än att göra webbsidor, hittar inte en enda fungerande länk

(Och jag kommer inte heller vidare via nån länk.)
Det som gör det hela ännu mera mystiskt är att det inte någonstans på den sidan finns ens en antydan om att det skulle finnas några internationella förgreningar av organisationen.
Och som grädde på moset så de enda träffar man får via google är på sidor där Herr Nilsson presenteras på ett eller annat vis men inte där heller finns någon länk till nån svensk "ESA" (som förresten leder en till "European Space Agency " när man söker på den förkortningen).

Nån annan som vet nåt månne?

Utklippt från svenska wikipedias Mount Everest-artikel.

Johan Ernst Nilson lyckades som först i världen att genomföra en helt klimatneutral Everestexpedition. Klockan 9.45 den 16 maj 2007 stod Johan på Mount Everest topp. Johan tog isprover och gjorde med hjälp av brittiska forskare mätningar på berget. Efter sin miljöbestigning utsågs Johan till presidentMall:Förtydliag här för "Everest Summiteers Association" i Sverige. Johan har även bestigit Seven summits 2007.

Den som har lagt in det vet nog mer.

Alltså. Nu är jag inte så enormt insatt i just den här biten. Jag rotade lite löst i det här för ett tag sedan och kom inte fram till något vettigt. Så min uppfattning i frågan är att den här organisationen, Everest Summiteers Association Sweden, är skapad av några kompisar till JEN för att hans CV ska se bättre ut. Det är möjligt att de också lyckats fylla någon funktion men det kan också vara ett rent luftprojekt. Den som är mer insatt får gärna förklara. Men jag är rädd för att jag inte är speciellt långt ifrån sanningen.

Men en sak är då positivt.
Äventyret är fortfarande kvar att göra.
Från Nordpolen till Sydpolen i ETT svep för egen maskin och på egen hand

Så det är bara för oss gnällgökar att hugga i...

Fast göra det i ett svep för egen maskin har väl någon gjort? Om man får ha följebil, nån som handlar mat och grejer åt en så tror jag ganska många hade klarat det (fast inte ens detta klarade JEN). Jag hade kanske själv klarat det om jag fick 4 år på mig :)

Skrämmande är dock att gemene man och sponsorerna inte verkar bry sig om kritiken från oss friluftsnördar. JEN har kontakterna och kan nog skrapa ihop pengar till ett nytt äventyr i framtiden när vår lilla storm har lagt sig.

Den som har lagt in det vet nog mer.

15:e augusti 2007, av http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:Bidrag/81.225.222.22
Denna användare har gjort följande, in alles

Bara jag som är ett stort frågetecken om vem det kan vara?

Men en sak är då positivt. Äventyret är fortfarande kvar att göra. Från Nordpolen till Sydpolen i ETT svep för egen maskin och på egen hand. Så det är bara för oss gnällgökar att hugga i...

Ja det vore ju något. Skulle verkligen vara kul. En dag kanske. Det som jag ser som svåraste biten är seglingen till Antarktis och att ta sig upp på snön/isen och börja skida. Samt att se till att någon hämtar båten i bästa miljöanda.

Just det här problemet löste JEN genom att hoppa över den biten. Han kör ju med sin slogan. Ingenting är omöjligt. Det gäller bara att tänka annorlunda. Vilket verkar betyda. Om det är omöjligt. Hitta på något annat men låtsas som om Du löste problemet.

15:e augusti 2007, av http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:Bidrag/81.225.222.22
Denna användare har gjort följande, in alles

Bara jag som är ett stort frågetecken om vem det kan vara?

I sann wikipediaanda borde man väl editera sidan med ett delkapitel; "Ifrågasättande av Johan Ernst Nilssons pole2pole expedition"?

JOHANS TITLES

Ambassador, IUCN
Ambassador, MinStoraDag
Brand Ambassador, Audi
Brand Ambassador, Zenith
Ambassador, Ramlösa
Motivation Coach, Mentor

http://www.iucn.org/about/union/iucn_ambassadors/

Ser inte JEN där, gör ni? Men det kanske är ett annat IUCN han menar, Irsta Ungdomens Curling Nämnd? Fick inte heller någon träff på JEN när jag sökte på deras sajt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg