Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Respons från Ramlösa, som är en av JEN´s sponsorer:
(Kan inte bojkotta dem, då jag inte köper buteljerat vatten, men tror inte jag kommer att köpa Carlsbergs öl mer om jag har något att välja på.)

Tack för ditt mail.

Med Ramlösas Vattenfond ska Ramlösa hjälpa till att bidra med rent vatten till utsatta delar av världen. För varje liter som säljs skänker Ramlösa en liter rent vatten till olika vattenprojekt i Afrika. Det innebär över 50 miljoner liter rent vatten årligen.


Det här är ett långsiktigt biståndsprojekt i samarbete med Röda Korset. Vatten är viktigt och vi arbetar aktivt med vetskapen att vi kan förändra någon annans framtid med just vatten. Ramlösa Vattenfond är ett sätt för oss att vara med och bidra till ett mer hållbart samhälle, Kort och gott, vi ger vatten för vatten. De pågår under en fyra- och femårsperiod, målet med arbetet är att förbättra tillgången på rent vatten och även saniteten. I det arbetet ingår att informera och utbilda människor i hur man förhindrar spridning av sjukdomar genom säker förvaring av vatten och en förbättrad personlig hygien

Förutom att bidra genom att köpa Ramlösa så kan man även stödja Vattenfonden på ett enkelt och roligt sätt med hjälp av vår nya Pole2Pole-applikation som följer Johan Ernst Nilson, på hans klimatneutrala resa från Nordpolen till Sydpolen. Där kan den som vill samla kilometer genom en GPS-funktion i appen. Ramlösa skänker en liter rent vatten för varje kilometer som en privatperson samlar ihop genom att röra på sig, till exempel genom att springa, cykla, paddla eller gå.

Det är tråkigt att Johan och Pole2Pole-expeditionen har fått negativ publicitet. Johan har gjort en enorm prestation och samtidigt lyft viktiga miljö- och rättvisefrågor under expeditionen och vi har fortsatt förtroende för honom. Du kan läsa mer på www.ramlosa.se

Med vänliga hälsningar
Carlsberg Sverige
Konsumentservice
SE-161 86 Stockholm (Bryggerivägen 10) Sweden
Tel 020-788 020, Vxl +46 8 757 70 00
konsumentservice@carlsberg.se
 
Standardsvar 1A. :)

Måste vara fler än jag som klagat på JEN då det finns ett standardsvar på det. Vi får väl se om de kommer att förnya sitt sponsorskap med JEN. Det är ju lättare att inte göra det, än att gå ut och göra ett avbrott och skapa (negativ) uppmärksamhet om sin vattenfond.
 
JEN faller in i samma fack som alla de andra kända svenska äventyrarna. De ska hyllas som entreprenörer men inte som upptäcktsresande eller klättare. Men som entreprenörer håller de Kamprad klass för det är inte dåligt att lyckas sälja sand i Sahara...

Jag måste nog säga att JEN verkar vara helt i en klass för sig själv. Det finns flera personer som anklagats för att vara äventyrare i negativ bemärkelse än t ex klättrare. Det är dock en kritik som ibland kommer så fort någon har varit duktig och låtit sig intervjuas - samt har sponsorer.

Steget därifrån till "The JEN Show" är ju minst sagt långt. Det finns ju faktiskt företeelser i den här tråden som jag föreställer mig kan leda till åtal, och då är det inte för att JEN har tagit sig friheter i ödemarken, utan för att han fuskat så till den milda grad att han verkar ha begått upphovsrättsliga brott.

(Ingen ska dömas ohörd, men bara för att man nonchalerar kritik, eller lyckas få sponsorer eller bundsförvanter att ge såna svar som Ramlösas ovan, ska man ju å andra sidan inte slippa kritik eller granskning - eller för den delen åtal.)
 
Standardsvar 1A. :)

Måste vara fler än jag som klagat på JEN då det finns ett standardsvar på det. Vi får väl se om de kommer att förnya sitt sponsorskap med JEN. Det är ju lättare att inte göra det, än att gå ut och göra ett avbrott och skapa (negativ) uppmärksamhet om sin vattenfond.

Troligtvis en korrekt analys av vad Ramlösa tänkt.. Troligen har de rätt, men då väljer de ju mellan ett antal onda ting, och lånar sig dessutom till att mörka nåt ganska anmärkningsvärt.
 
Satt i morgonsoffan på SVT, inte en kritisk fråga. suck. Gör som jag, maila dem med länk till tråden,

Det hade varit så oväntat och härligt om hon helt lugnt frågat

"Du skrev i din blog att du med en liten framdämpad cykel cyklade tvärs över Banks Island i norra Kanada på tre dagar. Det kan väl ändå inte stämma? Där finns ju varken vägar eller stigar som går att cykla på"
 
Jag måste nog säga att JEN verkar vara helt i en klass för sig själv. Det finns flera personer som anklagats för att vara äventyrare i negativ bemärkelse än t ex klättrare. Det är dock en kritik som ibland kommer så fort någon har varit duktig och låtit sig intervjuas - samt har sponsorer.

Steget därifrån till "The JEN Show" är ju minst sagt långt. Det finns ju faktiskt företeelser i den här tråden som jag föreställer mig kan leda till åtal, och då är det inte för att JEN har tagit sig friheter i ödemarken, utan för att han fuskat så till den milda grad att han verkar ha begått upphovsrättsliga brott.

(Ingen ska dömas ohörd, men bara för att man nonchalerar kritik, eller lyckas få sponsorer eller bundsförvanter att ge såna svar som Ramlösas ovan, ska man ju å andra sidan inte slippa kritik eller granskning - eller för den delen åtal.)

Att JEN står i en liten klass för sig kan jag hålla med om. Men att våra övriga kändisäventyrare ska hyllas som de gör av mainstream media köper jag inte. Rätta mig gärna men jag anser inte att vi har någon på internationell toppnivå vilket man lätt tror nu när man hör JEN i morgonsoffan. För om han ska få den hyllning so han får måste vi även ge utrymme i TV rutan för Vasaloppsåkare på plats 328.
 
Standardsvar 1A. :)

Måste vara fler än jag som klagat på JEN då det finns ett standardsvar på det. Vi får väl se om de kommer att förnya sitt sponsorskap med JEN. Det är ju lättare att inte göra det, än att gå ut och göra ett avbrott och skapa (negativ) uppmärksamhet om sin vattenfond.
Jag har nu mejlat Carlsberg och får se om jag får en liknande mall.

Jag tycker nog att JEN's resa är värre än Terje Hellesös lodjursbilder. JEN kan lika gärna sitta i följebilen och bara pröjsa för utsläppen och sitta och kalla det för en resa i miljöns namn. Efter att Terje blev påkommen kröp han till korset men JEN och hans sponsorer fortsätter som om allt är frid o fröjd.

Jag har sett dagenefterspyor som varit mer aptitliga än denna resa.
 
Inte lätt att hänga med i dom här turerna men om jag fattat saken rätt så är de enda sträckor han bevisligen klarat polerna, grönland, båtseglatserna (hur mycket han nu seglat av sträckan, misstänker att han går med motor när man närmar sig istäckena) och cyklingen genom nordamerika (om än med följebil, hotell och ej i ordning men med diverse viloperioder).
Men cyklingen i sydamerika där det snackades om 40-50 mil om dagen är väl lögn?
 
Finns det någonstans en reseberättelse i kronologisk ordning där det tydligt står dag för dag vad som hänt?

Inte kronologisk men den planerade rutten med blogginlägg finns här

http://pole2pole.postkodlotteriet.se/expeditionen

Svår att följa då han sällan kommenterar den senaste etappen utan bara skriver något om platsen han är på vid tillfället. Ibland inte ens det utan bara nån grej om att han besökte en barnby eller blev anfallen av hundar.
I slutet av Sydamerika (Peru och söderut) går det undan... Sanslösa dagsetapper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg