Allemansrätten

Tycker frågorna behandlade det väsentliga även om fem stycken till inte hade skadat. Jag fick 9/10 missade på näst sista om svampen... Blir till att repetera detta och tentera i form av en exkursion med påse i handen.

Håller med om att det kunde ha varit fler och kanske lite svårare frågor, kanske främst om eldning, tältning och framkomlighet. Vissa frågor va lite otydligt formulerade. Fick 9/10 rätt, just för att jag inte hittade något riktigt adekvat svar på frågan om nyplantering. Det är ju inte alltid "bara" att kryssa mellan plantorna, å andra sidan kunde jag inte heller påminna mig något generellt förbud, men valde (felaktigt) det mer restriktiva svarsalternativet.

Varken Safari eller Firefox funkade, men med Chrome, som jag aldrig förut använt, gick det.
Jag hade 8 av 10 och typiskt nog gissade jag på mer restriktiva alternativ i två fall. Dvs. man (jag) kommer långt med sunt förnuft och elementär hänsyn. Jag gör ungefär som i länder utan allemansrätt.

Fick 9 av 10, då jag aldrig hört talas om någon "regel om hemfridszon". Vad som är hemfridsbrott avgörs i domstol och kräver uppsåt, inte att man råkar gå på fel ställe. Men visst, det är nog inga jurister som satt ihop frågorna.

Jag såg ingenting när jag laddade sidan. Så jag slog på javascript från friluftsframjandet.se, vilket inte hjälpte. Sidan försökte ladda javascript från en extern server, så jag slog på det också. Då fick jag skriva in mitt namn, och kom sedan till den första frågan. Men den första frågan fanns inte - det stod ingen text. Då gav jag upp.

Varför är webbprogrammerare så inkompetenta? Stöd för formulär har funnits i HTML sedan tidernas begynnelse, det finns ingen anledning att dra in en massa annat tjafs.

Fick 9 av 10, då jag aldrig hört talas om någon "regel om hemfridszon". Vad som är hemfridsbrott avgörs i domstol och kräver uppsåt, inte att man råkar gå på fel ställe. Men visst, det är nog inga jurister som satt ihop frågorna.

Hemfridszonen är väl det område i och runt en bostad som anses som privat och därför inte är tillgänglig enligt allemansrätten. Kolla brottsbalken 4 kap. 6 §.

Sen råkar man nog inte "gå fel" in på någons gräsmatta...

Här finns trevlig läsning om allemansrätten:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Jag såg ingenting när jag laddade sidan. Så jag slog på javascript från friluftsframjandet.se, vilket inte hjälpte. Sidan försökte ladda javascript från en extern server, så jag slog på det också. Då fick jag skriva in mitt namn, och kom sedan till den första frågan. Men den första frågan fanns inte - det stod ingen text. Då gav jag upp.

Varför är webbprogrammerare så inkompetenta? Stöd för formulär har funnits i HTML sedan tidernas begynnelse, det finns ingen anledning att dra in en massa annat tjafs.

OT: På vilket sätt tyder det på inkompetens att använda en färdig tredjepartslösning som fungerar för (låt säga) 99% av användarna istället för att lägga (låt säga) 10 gånger så mycket tid och pengar på att få det att fungera för (låt säga) 99,5% ?
Tvärtom skulle jag säga.

Hemfridszonen är väl det område i och runt en bostad som anses som privat och därför inte är tillgänglig enligt allemansrätten. Kolla brottsbalken 4 kap. 6 §.

Sen råkar man nog inte "gå fel" in på någons gräsmatta...

Här finns trevlig läsning om allemansrätten:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

En söndagmorgon hade jag en husbil på tomten, ett utomhusuttag hade de kopplat in på, men tillslaget finns på insidan. De ansåg inte att de hade gjort något fel, allemansrätten ni vet. När jag fotograferat deras skyltar fann de för gott att lämna platsen.

En söndagmorgon hade jag en husbil på tomten, ett utomhusuttag hade de kopplat in på, men tillslaget finns på insidan. De ansåg inte att de hade gjort något fel, allemansrätten ni vet. När jag fotograferat deras skyltar fann de för gott att lämna platsen.

Jo jo...
Men där pratar vi (verklig eller spelad) intelligensnivå i klass med att "plocka svamp" i ICA:s grönsaksdisk eller meta i fiskodlingen och hänvisa till allemansrätten.

Håller med om att det kunde ha varit fler och kanske lite svårare frågor, kanske främst om eldning, tältning och framkomlighet. Vissa frågor va lite otydligt formulerade. Fick 9/10 rätt, just för att jag inte hittade något riktigt adekvat svar på frågan om nyplantering. Det är ju inte alltid "bara" att kryssa mellan plantorna, å andra sidan kunde jag inte heller påminna mig något generellt förbud, men valde (felaktigt) det mer restriktiva svarsalternativet.

Det är direkt olämpligt att gå på en nyplantering under manshöjd, då det är lätt att skada plantor. Inte störa och inte förstöra borde även gälla på planteringar...
/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg