Intressant och skrämmande läsning
Naturkompaniet fyller i mina ögon ett syfte för dom som behöver rådgivning av kunnig personal. Jag betalar hellre en slant extra - oavsett om det handlar om bildelar, musikinstrument, eller om kläder - på ett ställe där jag kan få bra information, tips och rekommendationer istället för att ödsla dyrbar tid på forum där vissa insnöade individer med starka åsikter ger rekommendationer om de fåtal produkter dom testat på område. Sedan kan jag gå hem med min vara som jag fått titta på, klämt på, fått berättat alla smarta detaljer, testat så den passar min kroppstyp etc. På internet får jag hem en vara som alltid har lika perfekt produktbeskrivning utan att ställas i jämförelse med andra produkter. Inte heller något krångel med posten som mellanhand.
Jag är även förvånad att fler inte ser problemet med prispressandet. Internetbutikerna kan sänka sina marginaler eftersom dom slipper personalkostnaden för kundbemötande, butiksinredning och exponering, hyra för centralt lokaliserade lokaler mm. Detta prispressande stöter bort fysiska butiker (där kunniga säljare kan hjälpa rätt produkt till rätt kund/användningsområde) och jag skulle kalla denna prisdumpning för rent varumärkessabotage - Ribban läggs betydligt lägre för vad en pannlampa/känga/byxa får kosta. Helt plötsligt måste företagen skära ned på personal, flytta produktionen till Asien, materialen måste bli billigare för att möta prissättningen så kvalitén blir sämre, varumärkena har inte råd att ha personal på plats som kontrollerar produktionen, lokalkostnaderna måste sjunka så "...fan, skit i filter - vi spolar ut avfallen i havet i detta U-land", arbetsvillkoren försämras, och här hemma blir vi utan jobb.
...måste jag fortsätta?
En tröja kostar att sy, en känga kostar att lästas. Jag tänker i alla fall inte bidra till bland annat ökad miljöförstöring, sämre arbetsvillkor och färre svenska och europeiska jobb. Alla vuxna människor handlar såklart vart dom vill men glöm inte systemtänket. Klaga då inte heller på dålig kvalitet, asienproducerat eller arbetslöshet (inte bara friluftsbutikerna detta gäller utan samhället i stort). Självklart blir Naturkompaniet oroliga när det prispressas - det borde ni också bli. Gå gärna in och läs deras miljöarbete och miljöpolicy på deras hemsida.
God kväll