Fenix en paraplyorganisation med fem varumärken som alla har sina individuella underleverantörer och geografiska produktionsplatser (bland annat Asien, bland annat europa). Naturkompaniet (som det här handlade om) är en återförsäljare som väljer vilka varumärken och produkter som säljs (har inga egenproducerade varumärken).
Som tidigare nämnts verkar det rimligt att NK söker varumärken som inte säljs på lågpriskedjorna/inte vill synas på lågpriskedjorna. Gynnar rimligen både varumärket, som kan upprätthålla kvalitet och en trivsam arbetsmiljö, och återförsäljaren, som säljer rätt kvalitetsprodukt till rätt användare (och därigenom skapa förtroende hos sina konsumenter ...och självklart överleva som företag).
..men jag håller med dig. Jag hade gärna sett att Fenix ställer högre kvar på sina varumärken, och flyttar produktionen hem. Kan å andra sidan gissa att anledningen till att detta inte görs är för att upprätthålla försäljningen. Ökade produktionskostnader ger dyrare prylar. Det framgår minst sagt tydligt i denna tråd att priset är avgörande...