förstår inte riktigt
Jag förstår inte riktigt diskussionen.
Jag tror de flesta håller med mig att när man handlar prylar som kostar flera tusen kronor så väljer man var man ska handla, man går inte in i första bästa butik och köper det man ska ha.
Vilken butik man nu handlar i påverkas av olika saker.
I mitt fall är det följande:
Pris
Bemötande
Kundservice
sponsring
Affärsfilosofi
Priset är helt klart det viktigaste. Kan jag köpa samma vara för ett billigare pris varför ska jag betala mer? Jag har inte tillräckligt med pengar för att inte titta på priset.
Bemötandet är viktigt, är det svårt att få prata med personalen i butiken, är de kunniga osv.
Kundservicen är inte riktigt samma sak som bemötandet, utan möjligheten till byte, reklamerbjudande som inte finns i butiken, möjlighet att få vara beställd till butiken om den är slut osv.
Sponsring sponsrar affären projekt/äventyrare som jag gillar så får jag en possitiv attityd till affären och då kan detta överväga att någon annan punkt inte är så bra. Tex Ica maxi i Haninge sponsrar varje år ett projekt på min hemmaplan det har varit en slinga runt sjön för handikappade, fotbollsplan, lekplats osv. Det gör ingen annan livsmedelshandlare i Haninge och priserna är i stort sett lika höga hos alla, vart tror ni jag handlar?
Affärsfilosofin är även den viktigt är företagets huvudmål att konkurrera ut sina konkurrenter genom en massiv expansion? Är målet att alltid ha lägst priset? Är målet att ha väldigt kunnig personal? osv.
Jag tror de flesta här på Utsidan gör en liknande sortering troligtvis utan ens reflektera över det innan de handlar, sen vad som verkligen är viktigast skiljer sig från person till person.
Jag tror att har handlat på alla friluftsbutiker i hela Stockholm och ibland har jag tvingats handla på NK då de säljer varor och märken som en del andra inte har.
Priset är ofta lite högre och personalen har i de flesta fall varit ganska okunniga/få/ointresserade.
Men deras affärsfilosofi är inte att vara billigast/ha den bästa personalen de finns där för de som inte orkar kolla vilken affär som är den billigaste, de finns där för människor som bara vet att de t.ex. inte vill frysa i vinter. Det finns faktiskt mycket sådana människor som inte bryr sig om vilket märke, vad vikten är, vad som är bäst, mest naturvänligt osv. Det är dom som NK fokuserar på. NK vet mycket väl att de inte kommer bli billigast osv men det är inte heller deras plan. De tjänar väldigt mycket pengar trotts allt och det tror jag
Fenix Outdoor AB som äger NK är nöjd med.
Att klaga på deras affärsfilosofi tycker jag är onödigt när det finns alternativ på webben och i de flesta städer finns de även konkurrenter som har butiker.