Är syrgas dopning?

Da vi inte skulle kunna ga ner utan risk nasta morgon sa var det helt klart lage att behandla symptomet eftersom vi visste att vi behovde en natt till innan vi skulle kunna ga ner.

Sa nej inte doping. Pa lakares inradan skulle jag tagit Diamoxen fore jag gick upp for att dra nytta av dess effekt. Sannolikt hade den liten effekt da jag redan gatt upp dessutom tog jag 1/4 del av den rekommenderade dosen. Hade jag matt illa eller borjat spy hade jag nog tagit in prednison i stallet.

Du verkar välja och vraka lite själv mellan vad som är doping och adekvat vård. Du racklar tidigare ner på syrgas men nämner ett fall från verkligheten som i mina öron inte låter som något annat än dålig planering. Sen försvara du dig med att du har mandat att ordinera läkemedel etc. samt att enligt någon organisation så har du per definition inte dopat dig. Förlåt, men dina resonemang går ihop och isär lite hur som helst. Man kanske skulle ta och klättra lite höga berg, och sedan ta syrgas när man väl är vid dagens slutmål pga. att man mår dåligt. Då är det ju plötsligt inte tal om doping utan behandling av höjdsjuka.
Tagga ner lite och läs igenom vad du har skrivit. Jag blir inte klok på det. Ordination av läkemedel bör för övrigt endast göras genom en läkare, men det är min högst personliga åsikt.

// Eric, med.kand
 
Du verkar välja och vraka lite själv mellan vad som är doping och adekvat vård. Du racklar tidigare ner på syrgas men nämner ett fall från verkligheten som i mina öron inte låter som något annat än dålig planering. Sen försvara du dig med att du har mandat att ordinera läkemedel etc. samt att enligt någon organisation så har du per definition inte dopat dig. Förlåt, men dina resonemang går ihop och isär lite hur som helst. Man kanske skulle ta och klättra lite höga berg, och sedan ta syrgas när man väl är vid dagens slutmål pga. att man mår dåligt. Då är det ju plötsligt inte tal om doping utan behandling av höjdsjuka.
Tagga ner lite och läs igenom vad du har skrivit. Jag blir inte klok på det. Ordination av läkemedel bör för övrigt endast göras genom en läkare, men det är min högst personliga åsikt.

// Eric, med.kand

Aterkom om du i sak har nagot att tillfora.
 

clindh

Forumvärd
Nu har jag städat upp lite tjafs här. Ni som vet med er att ni inte kan diskutera med varandra utan att gå till personangrepp mm, diskutera inte med varandra då tack.
 
Herregud vad mycket tyckanden hit och dit.

Den där E9Climbing, har du någon utbildning i sånt här? Du snackar mycket men jag ser inte mycket substans i det, mer än att du just tycker mycket.

Och det kvarstår en del frågor. Innan det finns anledning att gå vidare så kan du väl svara på t.ex. de här frågorna.

1. Vill du förbjuda all användning av syrgas i "bergen"?
2. Inom vilka aktiviteter ska syrgas förbjudas? Tänker då främst på klättring, alpinism, trekking, allmänt riluftsliv och vanlig turism på högre höjd.
3. Ska det förbjudas enligt lag eller enligt regelverk inom medlemsklubbarna?
4. Vad ska gälla för de som inte är med i klubbarna?
5. Vem ska kontrollera att regelverket efterlevs?
6. Hur ska kontrollerna skötas?
 
Eftersom det inte är någon tävling så kan det inte vara doping. Är det en tävlingsform med regler så reglerar regelverket detta. Så det är endast en högst subjektiv fråga. Frågeställningar som riktar sig mot en subjektiv inställningar brukar oftast, och även som denna, bli pannkaka.

Nej det är inte doping att använda O2, öht. Oavsett vem som anser det. En person kan anse att man själv dopar sig genom att använda O2, men man kan inte ställa sig och säga att andra gör det, eftersom det inte är doping.

Är det inte bättre att lägga fokus på sig själv som utövare än att hela tiden fokusera på vad andra gör?

Kan inte människor bara sluta försöka övertyga alla om att allt det man själv gör är lag.
 
Än en gång.. Det finns ett enkelt svar på frågan om syrgas är dopning. Svaret är nej, det är inte dopning,

Långlivad tråd detta.

WADA säger i 2010 prohibited list om just detta:

The following are prohibited:
1. Blood doping, including the use of autologous, homologous or heterologous
blood or red blood cell products of any origin.
2. Artificially enhancing the uptake, transport or delivery of oxygen, including
but not limited to perfluorochemicals, efaproxiral (RSR13) and modified
haemoglobin products (e.g. haemoglobin-based blood substitutes,
microencapsulated haemoglobin products), excluding supplemental oxygen.

Att det skulle bli någon ändring på detta kan vi bara spekulera om. Vissa tror , andra inte. men nu, år 2010 är det inte dopning.
 
Syrgas fusk, fusk, fusk...

Självklart skall syrgas förbjudas och man borde även förbjuda den s.k Gamow Bagen.
Klättring ska ske helt och hållet på bergets villkor och man borde endast få ha med sig ett minimum av hjälpmedel. Det bör vara helt förbjudet att klättra så kallade normalleder utan all klättring ska ske i alpinstil och om möjligt via hittills obestigna leder. Sherpas får endast användas för transport av utrustning in till Base Camp. All guideverksamhet på toppar högre än 5000 meter bör omedelbart förbjudas och för att ens få åka till Himalaya skall man kunna bevisa att man är en otroligt driven och skicklig alpinist (klättra alpina leder graderade minst E9).
 
Klättring ska ske helt och hållet på bergets villkor och man borde endast få ha med sig ett minimum av hjälpmedel.

Givetvis är det så.. även stegjärn och isyxor bör förbjudas.. hur skulle det se ut om man t.ex. hade rollerblades på sig när man sprang maran, det hade ju aldrig accepterats. Jag tycker egentligen att storskor är lite mesigt också.. och kläder med för den delen. När jag ska bestiga Everest kommer jag att göra det ensam och naken, kanske tar jag med mig ett kexchoklad, kan ju vara bra att ha något att tugga på när man är halvvägs.
 
Da vi inte skulle kunna ga ner utan risk nasta morgon sa var det helt klart lage att behandla symptomet eftersom vi visste att vi behovde en natt till innan vi skulle kunna ga ner.

Sa nej inte doping. Pa lakares inradan skulle jag tagit Diamoxen fore jag gick upp for att dra nytta av dess effekt. Sannolikt hade den liten effekt da jag redan gatt upp dessutom tog jag 1/4 del av den rekommenderade dosen. Hade jag matt illa eller borjat spy hade jag nog tagit in prednison i stallet.

I vanliga sporter måste man i regel avbryta tävlingen om man på grund av sjukdom måste ta något dopingklassat om jag förstått det rätt?
Det brukar väll hända i cykling ibland i vart fall.
 
Flera verkar tro att doping bara finns vid tävlingsidrott, så är det inte, Det är förbjudet vid träning och tävling samt vid sidan av dessa, oavsett om det är narkotikabrott eller inte. För att att använda medicinska preparat i medicinsk syfte så måste det vara ett ordinerat, och dokumenterat behov, av läkare innan man blir testad (alla papper i ordning innan) för vissa inom idrotten på hög tävlingsnivå krävs även godkänd dispens.

Alla som är med i en idrottsklubb ansluten till RF berörs direkt av detta oavsett om man tävlar eller inte, och de som ibland tränar på lokaler (gym, gympa, motionsanläggningar) berörs också. Provtagning sker visserligen oftast på tävlingar och på elitidrottare men även gym (som t ex supportar anti-dopingarbetet för att kommunen kräver det för att tillåta verksamheten i deras lokaler o dyl) med medlemskap kan ha det inskrivet i regler för sin verksanhet utanför direkt RFmedlemskap.

Att vägra provtagning kan ge straff lika väl som att provas och vara positiv, så det hjälper inte att inte tävla, eller smita.
Straffet är att man avstängs från idrott (all idrott) viss tid, grundtips 2-4 år om det är första gången. Det innebär inte bara att man inte får tävla, man får inte vara med i samband med RF anslutna föreningar, eller lokaler som följer anti-dopingreglementet. Alltså kan man inte vara med barnen på fotbollsträningen, inte gå på friskis och svettis, inte byta om i skidklubbens omklädning vid spåret. Inte hyra skidor i slalombacken eller kanot på kanotklubben, utan att bryta mot straffet, och om det upptäcks straffas både den klubben och man får straffet förlängt.

Så dopingreglerna från WADA gäller även om man inte tävlar, sedan har RF en lugnare attityd till t ex äldre med massor av mediciner som idkar friskvård. Och de jagar inte motionärer som tagit hostmedicin för en förkylning. Men uppenbar doping (ryssfemmor, bloddoping t ex) eller elitidrottare ser man inte mellan fingrarna på, och det är i första hand varje specialförbund som driver arbetet inom sin verksamhet som skall informera om vad som gäller i nivån under elitidrott. Vissa saker finns på dopinglistan inte för att det är prestationshöjande utan för att det kan maskera besvär som om man fortsätter kan ge medicinska skador (viss smärtlindring t ex).

Och om man bestämmer att bergsklättring är en upplevelse snarare än en idrott så blir det ju en ickefråga med syrgas som ju inte är förbjudet på annat sätt (inte olagligt) och kan motiveras medicinskt.
Sen kan det ju diskuteras om det är fusk eller regelvidrigt, typ tjuvstart, eller skall ge utvisning. Men det har inte med doping att göra.

Eftersom det inte är någon tävling så kan det inte vara doping. Är det en tävlingsform med regler så reglerar regelverket detta. Så det är endast en högst subjektiv fråga. Frågeställningar som riktar sig mot en subjektiv inställningar brukar oftast, och även som denna, bli pannkaka.

Nej det är inte doping att använda O2, öht. Oavsett vem som anser det. En person kan anse att man själv dopar sig genom att använda O2, men man kan inte ställa sig och säga att andra gör det, eftersom det inte är doping.

Är det inte bättre att lägga fokus på sig själv som utövare än att hela tiden fokusera på vad andra gör?

Kan inte människor bara sluta försöka övertyga alla om att allt det man själv gör är lag.
 
Självklart skall syrgas förbjudas och man borde även förbjuda den s.k Gamow Bagen.
Klättring ska ske helt och hållet på bergets villkor och man borde endast få ha med sig ett minimum av hjälpmedel. Det bör vara helt förbjudet att klättra så kallade normalleder utan all klättring ska ske i alpinstil och om möjligt via hittills obestigna leder. Sherpas får endast användas för transport av utrustning in till Base Camp. All guideverksamhet på toppar högre än 5000 meter bör omedelbart förbjudas och för att ens få åka till Himalaya skall man kunna bevisa att man är en otroligt driven och skicklig alpinist (klättra alpina leder graderade minst E9).

Alltså ärligt, jag fattar inte om du är seriös eller om du är ironisk. Är du seriös intar du en mycket kompromisslös hållning. Vore i så fall spännande att höra hur du resonerar.

Mvh /Joel
 
Den här typen av polisiära förändringar kan mycket väl gå fortare än vad mången anar. Berg kräver då och då sin tribut. Samhällskostnaderna för räddning, vård etc är betydande. Billigast vore det om klättring var helt förbjuden. Nya jobb för bergspoliser bl a.
Jämför gärna med debatterna mot motorcyklar etc.
Inom de allra flesta uthållighetsgrenarna så optimeras det före. Träning, diet, lagring är helt normalt.
En del går steget längre och trixar med kemi och höghöjdsträning.
Det är individens val och inte ditt! Att högljutt berätta vad andra skall inordna sig under är inte att sköta sitt eget härad. Trist att inte envar inser det. Nu skall ego gå till havet, idag högvatten, och koka en kopp kaffe. Dylika låghöjdsövningar utsätts inte för samma känslostormande debatter!
Jodå ego är gammal klättrare men nöjer mig numera med promenader. Helst med behagligt sällskap, egenvalt det med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar