Är syrgas dopning?

Det är en sak hur det faktiskt förhåller sig idag och en annan sak att någon, i det här fallet E9Climbing, vill diskutera att det ska/kan vara på ett annat sätt.

Hur det är lämnar vi därhän eftersom det inte är det den här tråden handlar om.

Nästa steg är huruvida någon ska omfattas av reglerna eller inte, och det är "lätt" fixat genom att man t.ex. måste vara med i en klätterklubb som omfattas av WADAs regler, för att kunna få ett tillstånd.

Idag har vi inga såna regler men eftersom tråden handlar om hur man vill ha/skulle kunna ha det så öppnar vi upp för den möjligheten. Sedan om man vill ha det så eller inte är en annan sak, frågan är om det är möjligt om man vill. Svaret är ja, det är möjligt om man vill. Ovan nämnda exempel är just bara ett exempel.

Sen är då frågan hur E9Climbing har tänkt sig det hela. Där kommer mina frågor in. Nu har jag själv svarat på hur en del går att lösa rent regelmässigt, resten av frågorna hänger fortfarande i luften.

Här är frågorna igen.

Den där E9Climbing, har du någon utbildning i sånt här?
1. Vill du förbjuda all användning av syrgas i "bergen"?
2. Inom vilka aktiviteter ska syrgas förbjudas? Tänker då främst på klättring, alpinism, trekking, allmänt riluftsliv och vanlig turism på högre höjd.
3. Ska det förbjudas enligt lag eller enligt regelverk inom medlemsklubbarna?
4. Vad ska gälla för de som inte är med i klubbarna?
5. Vem ska kontrollera att regelverket efterlevs?
6. Hur ska kontrollerna skötas?
 
Det är en sak hur det faktiskt förhåller sig idag och en annan sak att någon, i det här fallet E9Climbing, vill diskutera att det ska/kan vara på ett annat sätt.

Hur det är lämnar vi därhän eftersom det inte är det den här tråden handlar om.

Nästa steg är huruvida någon ska omfattas av reglerna eller inte, och det är "lätt" fixat genom att man t.ex. måste vara med i en klätterklubb som omfattas av WADAs regler, för att kunna få ett tillstånd.

Idag har vi inga såna regler men eftersom tråden handlar om hur man vill ha/skulle kunna ha det så öppnar vi upp för den möjligheten. Sedan om man vill ha det så eller inte är en annan sak, frågan är om det är möjligt om man vill. Svaret är ja, det är möjligt om man vill. Ovan nämnda exempel är just bara ett exempel.

Sen är då frågan hur E9Climbing har tänkt sig det hela. Där kommer mina frågor in. Nu har jag själv svarat på hur en del går att lösa rent regelmässigt, resten av frågorna hänger fortfarande i luften.

Här är frågorna igen.

Den där E9Climbing, har du någon utbildning i sånt här?
1. Vill du förbjuda all användning av syrgas i "bergen"?
2. Inom vilka aktiviteter ska syrgas förbjudas? Tänker då främst på klättring, alpinism, trekking, allmänt riluftsliv och vanlig turism på högre höjd.
3. Ska det förbjudas enligt lag eller enligt regelverk inom medlemsklubbarna?
4. Vad ska gälla för de som inte är med i klubbarna?
5. Vem ska kontrollera att regelverket efterlevs?
6. Hur ska kontrollerna skötas?

Av alla klättrare som hänger är på forumet så nog E9 en av dem som håller högsta nivå inom den svenska alpinismen. Och det ända han vill är att rensa upp i den här ankdammen så att vi slipper de många tvivelaktiga claims som varit den senast åren.
 
Ärlighet i gärningar grundar sig inte på om hjälpmedel som varit i bruk i över 70 år förbjuds eller inte.
Det är förhållningssätten som måste prägla hela livet. Det är en långsam sak och inte löst på en kvart.
Med dagens hjälpmedel är det snabbare och lättare att upptäcka fuskarna. Men lösningen är inte fler poliser.
Grundattityden att expeditioner till Berget är första grejen som man gör för att det är häftigt är inte bara trist utan kravet att hinna göra det på 3 dagar visar att de flesta inte förstår vad utevistelser är. Och frågan är väl om de vill lära sig?
IMHO så är hela utesvängen alltför hypad av sponsorsavtals krav som skall uppfyllas etc.
Det är inte så himla viktigt att vinna men väl att delta väl. Uppenbart är väl att somliga gärna photoshoppar sig i vardagsrummet för att slippa få frisk luft i näsan och lite skit under skorna ;)
 
Den här tråden känns som en gammal hederlig pisstävling. Den som pissar längst vinner trots att det man tävlar i är fullständigt meningslöst. Att klättra upp på 8000 m-toppar ÄR helt meningslöst ur alla perspektiv utom det rent personliga. Det finns ingen samhällsnytta i det och är att betrakta som en helt självisk handling. Frågan om HUR man gör det blir därför också meningslös. Om någon vill hoppa fallskärm och landa på toppen av Cho oyu eller köra snöskoter upp på Everest så kommer jag inte att ha några synpunkter på det. Det enda intressanta måste väl vara vad han som gör det får ut av det. Diskussionen om vem som utfört den största bedriften borde kunna föras vid sidan om detta. Om man ska ha en rent puristisk hållning så borde inte rullstolsbundna kunna köra marathon. Dom som vinner marathon däremot verkar inte ha några problem med detta dock. Detta trots att dom får stryk av rullstolarna i varje tävling. Dom inser att dom rullstolsbundna helt enkelt utövar en annan gren på samma spelplan. Samma sak borde gälla klättring med O2 kontra klättring utan O2.
 
Sorry sorry alla som vill att denna tråd skall självdå, men jag har funderat på en sak... Ännu mera sorry om detta redan har besvarats, men jag kunde inga hitta det när jag bläddrade.

Min fråga är inte hurvida det är ok att klättra med syrgas eller ej, utan om klättringen kan benämnas som en sport där WADA's bestämmelser har någon som helst rätt att inverka.

T ex: Det finns de som tävlar i gång. De utövar och tävlar i en sport. Men alla vi andra som bara går en söndagsprommenad då? Vi gör ju samma sak, men inte utövar vi en sport. Om man går snabbt då? Har man bråttom till bussen så vill man vara snabb, men även här är det inte frågan om sport, även om man gör precis det den som tävlar i gång gör: går snabbt. Vad jag vet begår man inget brott om man köper sig en tub syrgas, sätter sig i soffan och andas in det. Om man är nu ute och går en söndagsprommenad och använder syrgasen, begår man nått brott nu då? Inte vad jag vet...

Om man då tittar på alpinisten, kan man verkligen säga att det är en sport där WADA har något att säga till om? Vad jag vet finns de inga tävlingar i alpinism med första, andra o tredje plats. Om alpinisten som använt syrgas säger "Vaddå? jag tävlade inte, jag råkade bara vilja gå upp här och valde att andas syrgas medans jag gjorde det". Vem kan påstå att denna verkligen har utövat en sport? Visst, många kanske ser ner på det, och om det är rekordförsök eller nytur kanske man väljer att säga "fusk!", men om alpinisten ville bara repitera en hård tur på hög höjd i sin egen takt och inte tävla det minsta, utan bara göra det för sin egen del, vem har rätt att säga att han har utövat en sport och var därför dopad? Bara för att det är en expedition, är det verkligen en sport? Kan man säga att den som skidar till nordpolen utövar en sport? Jag ser inte det som en sport. En otrolig bedrift är det, och med all säkerhet jobbigt som bara den, men är det en sport? Är det inte så att det måste finnas typ någon tävling för att det ska klassas som en sport?

Hela denna diskussion må har förvandlats till en "är det ok att klättra med syrgas eller ej" diskussion, men jag är inte intresserad av det, utan snarare om alpinism verkligen är en sport där WADA's bestämmelser kan ha något som helst betydelse.
 
Hela denna diskussion må har förvandlats till en "är det ok att klättra med syrgas eller ej" diskussion, men jag är inte intresserad av det, utan snarare om alpinism verkligen är en sport där WADA's bestämmelser kan ha något som helst betydelse.


Din fundering är huvudet på spiken och mitt personliga svar är: Nej!
 
Sport och inte sport.

Kappsegling är en sport. Men knappast söndagssegling till en ö för att bada.
VM i gång är en sport. Inte söndagspromenaden
!000m K1 är en sport. Långfärd en vecka i skärgården med kajak är inte någon sport.

Jag antar att ni klättrare och alpinister också kan göra det ni älskar på olika nivåer och med olika motiv. Fast det verkar som varken eliten eller amatörerna vill förstå detta.
 
Mitt svar ar JA!

Alpinism och klattring ar en sport.

Min uppfattning (och jag vågar påstår den allmänna uppfattningen) stämmer väl överens med hur Wikipedia beskriver sport: "Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment". Om man bara tittar på det så faller alpinism bort. Fritidssysselsättningar utan tävlingsmomentet brukar kallas rekreation, inte sport. Är alpinism ett undantag från detta? Jag kan inte komma på någon annan sport som har detta undantag...

Själv bryr jag mig inte så mycket, jag kommer inte att pyssla med den typen av klättring där syrgas används, men de som försvarar syrgas har ett väldigt bra argument då jag tror att de flesta delar ovanstående beskrivning om vad som definerar en aktivitet som sport eller rekreation.
 
Klättring är en sport. Finns ju mästerskap i det så självklart är det en sport. Alpinism är en förlängning av klättring och därmed också en sport.

Curling däremot. Det är ingen sport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar