Det är en sak hur det faktiskt förhåller sig idag och en annan sak att någon, i det här fallet E9Climbing, vill diskutera att det ska/kan vara på ett annat sätt.
Hur det är lämnar vi därhän eftersom det inte är det den här tråden handlar om.
Nästa steg är huruvida någon ska omfattas av reglerna eller inte, och det är "lätt" fixat genom att man t.ex. måste vara med i en klätterklubb som omfattas av WADAs regler, för att kunna få ett tillstånd.
Idag har vi inga såna regler men eftersom tråden handlar om hur man vill ha/skulle kunna ha det så öppnar vi upp för den möjligheten. Sedan om man vill ha det så eller inte är en annan sak, frågan är om det är möjligt om man vill. Svaret är ja, det är möjligt om man vill. Ovan nämnda exempel är just bara ett exempel.
Sen är då frågan hur E9Climbing har tänkt sig det hela. Där kommer mina frågor in. Nu har jag själv svarat på hur en del går att lösa rent regelmässigt, resten av frågorna hänger fortfarande i luften.
Här är frågorna igen.
Den där E9Climbing, har du någon utbildning i sånt här?
1. Vill du förbjuda all användning av syrgas i "bergen"?
2. Inom vilka aktiviteter ska syrgas förbjudas? Tänker då främst på klättring, alpinism, trekking, allmänt riluftsliv och vanlig turism på högre höjd.
3. Ska det förbjudas enligt lag eller enligt regelverk inom medlemsklubbarna?
4. Vad ska gälla för de som inte är med i klubbarna?
5. Vem ska kontrollera att regelverket efterlevs?
6. Hur ska kontrollerna skötas?
Hur det är lämnar vi därhän eftersom det inte är det den här tråden handlar om.
Nästa steg är huruvida någon ska omfattas av reglerna eller inte, och det är "lätt" fixat genom att man t.ex. måste vara med i en klätterklubb som omfattas av WADAs regler, för att kunna få ett tillstånd.
Idag har vi inga såna regler men eftersom tråden handlar om hur man vill ha/skulle kunna ha det så öppnar vi upp för den möjligheten. Sedan om man vill ha det så eller inte är en annan sak, frågan är om det är möjligt om man vill. Svaret är ja, det är möjligt om man vill. Ovan nämnda exempel är just bara ett exempel.
Sen är då frågan hur E9Climbing har tänkt sig det hela. Där kommer mina frågor in. Nu har jag själv svarat på hur en del går att lösa rent regelmässigt, resten av frågorna hänger fortfarande i luften.
Här är frågorna igen.
Den där E9Climbing, har du någon utbildning i sånt här?
1. Vill du förbjuda all användning av syrgas i "bergen"?
2. Inom vilka aktiviteter ska syrgas förbjudas? Tänker då främst på klättring, alpinism, trekking, allmänt riluftsliv och vanlig turism på högre höjd.
3. Ska det förbjudas enligt lag eller enligt regelverk inom medlemsklubbarna?
4. Vad ska gälla för de som inte är med i klubbarna?
5. Vem ska kontrollera att regelverket efterlevs?
6. Hur ska kontrollerna skötas?