Är syrgas dopning?

Om vi nu inte diskuterar O2 och Himalaya utan doping av vad slag det vara må i samband med sportklättring. Antag att jag gjort en nytur efter att ha petat i mig något som står på en lista.
Finns då klätterleden eller inte? Den är ju bevisligen klättrad om än kanske med hjälp av otillåtna medel. Kan den då betraktas som ogjord och icke existerande?

Då får du givetvis "ta tillbaka din förstabestigning och be om ursäkt."

Fast just syrgas (eller expeditionsstil) känns mer som en parallell till bultarna i så fall. Genom att bulta har du ju berövat samtida och framtida klättrare möjligheten att göra leden trad. (dvs i bättre stil)

Å andra sidan är ju on-sight bättre stil än redpoint/headpoint.
Följaktligen borde ingen claima en fa om den inte är gjort on sight. Då har man ju berövat framtida och samtida klättrare möjligheten att få sätta fa:n i god stil.
 
Prestationshöjande preparat i syfte att höja prestationen tycker jag inte är ok.
"Inte ok" behöver inte betyda att det är straffbart eller doping. En bestigning med O2 i syfte att höja prestationen är därmed "inte ok".

Om majoriteten håller med så blir det "inte ok", annars får jag leva med min övertygelse & frustration men "världen bryr sig inte". När det gäller O2-bestigningar så får man nog inse att "världen" inte bryr sig...

Lagar, förordningar & regler är uttryck för "majoritetens diktatur" och antingen så väljer jag att följa dessa eller tar konsekvenserna av att bryta mot dem(i båda riktningar). Jag håller med Gustavoh och andra som tycker att sådana bör minimeras inom klättring(och andra "äventyrssporter") så mycket som möjligt...

Sedan är det väl så att om man vill "sätta standard" för något så får man nog inse att man behöver vara först "på plats". Ledare sätter standards och efterföljare får nöja sig med att följa dom...man kan tycka vad man vill om det men så verkar det funka...
 
Senast ändrad:
En sak till om doping och hög höjd: I någon tråd nämner David vad han har i medicinväskan på expeditioner. Ungefär hälften av preparaten var dopingklassade (jag hade en några år gammal lista så det kan vara annorlunda nu). Är medlen till för att förbättra prestationsförmågan är det inte OK i mina ögon men naturligt vis är det en annan fråga med medicinskt betingad användning. Hur ser man på ett preparat som minskar risken för höghöjdsjuka men samtidigt ökar prestationsförmågan?


Pa en expedition har medlemmarna ansvar for alla barare och alla andra som jobbar for/med expeditionen. Dvs drabbas nagon av de narmare 85 personerna (5 pers i exp plus LO, Kock, Kokshjalp, guide) som fardas under 7 dagar upp till 5200 meter sa galler det att ha resursser att klara allt frn snoblindhet till magsjuka till hojdsjuka etc. I mitt med kit har jag foljande (mellan tummen och pekfingret)

Hojdsjuka: Celestene, Diamox, Dex, Prednison, Asperin, Adalat, Viagra,

Andning/vent: Symbricort, Ventolin, Serivent, Seritid

etc etc etc

Inget av detta anvands for att forhoja prestationen utan enbart i syfte att bota sjuka.


Nu senast i Nepal gick vi fran 3800m till 5000 meter pa en dag utan att ha sovit over 3400m. Jag at 250 mg Diamox da jag kande mig trott och lite yrslig pa kvallen. Natt 2 kande jag mig bra och tog inget annat en asperin.



@ all


Allt som tas i direkt syfte att hoja prestationen ar att betrakta som doping. Inkl O2. Hur detta ska hanteras for andra lista ut. Det ar dock viktigt att de som ar dopade under sina bestigningar ocksa far dem dockumenterade som sadanna. I claim av rekord for tex Gunisse Book of Records kan omojligen dopade bestigningar vara giltiga. Vidare hoppas jag att uppmarksamhet kring doping gor att etiken skarps upp och det blir sa pass ofint att pyssla med att det forpassas till ett minne blott. Sa manga har visat hur otroligt bra turer det gar att gora utan O2eller annat.




Kanske en list of shame...
 
Jämfört med snacket om syrgasanvändning så är ju ovanstående fall en solklar doping.
Hade medicinen inte tagits hade klättraren förmodligen inte kunnat fortsätta dagen efter.
Alltså, doping, men, bara för att i detta fallet används ju resultaten från klättringen som någon sorts tävlingsresultat bland andra klättrare.
Hade jag gjort samma sak vid en enstaka klättring bara för att jag vill se hur det ser ut på toppen hade jag nog inte sett det på samma sätt.
 
I dopingreglerna får man inte ha med sig dopingklassade medel. Medhjäpare får inte heller ha dem. Det finns undantag om det finns vettiga skäl till det. Eftersom det inte går att ha en sjukvårdsstab med sig upp på toppen är det väl rimligt att man får ha medicin för akuta sjukdomar med sig.

I vanliga fall är det oberoende läkare som avgör om någon är sjuk och om man behöver mediciner. Det är mycket kontrollerat. Nu ska den ”tävlande” vara sin egen läkare och bedöma huruvida han eller hon behöver en viss medicin.

I exemplet ovan gick de från 3800 m till 5000 m i en sväng utan att ha sovit högre än 3400 m. Det är som gjort för att bli sjuk. När vederbörande sedan blev sjuk var det helt okej att ta mediciner, han var ju sjuk.

Om man istället hade tagit medicinen innan man blev sjuk så hade det inte varit okej, trots att effekten i princip hade varit detsamma.

Finns det inte risk för att det här missbrukas?

Här har man ju uppenbarligen haft en planering som man inte klarar av utan att bli sjuk (de flesta klarar det inte). Hade en oberoende läkare ordinerat medicin, eller hade ordinationen varit att gå ner till lägre höjd?

Om jag vet med mig att, okej, jag klarar inte att klättra det här berget på XXX antal dagar vilket skulle krävas för att inte bli sjuk, för då blir packningen för tung (mat och bränsle). Jag behöver korta ner tiden till XX dagar, men då kommer jag att bli sjuk. Men det är lugnt, så snart jag blir sjuk är det ”fritt fram” att jag stoppar i mig mediciner som löser problemet.

Eller om jag vill nå högre toppar än jag klarar så kan jag ändå fortsätta för så snart jag har nått min gräns och blir sjuk så kan jag stoppa i mig mediciner som ser till att jag mår bättre och vips, så kan jag fortsätta.

Det verkar som att det skulle behövas lite regler om hur och när medicinerna i så fall får tas. Själv tycker jag det verkar rimligt att om man kan lösa problemet utan mediciner så är det i de allra flesta fall ett förstahandsalternativ.
 
1. Jag har tillstand att ha alla prepparat jag har med mig i enlighet med Fransk lag har jag erfoderlig utbildning att administrera preparaten samt att fatta beslut om evakuering som i sa fall berattigar till ersattning av forsakringsbolag. Saledes ar jag kvalificerad att som aktiv fatta beslut om vad som ar bra for mig och de som ar med mig.

2. Jag beskrev ett fall fran verkligheten. efter som det ar mycket tyckande och lite praktisk erfarenhet har i traden. Att ga fran 3800 till 5000 ar inte att rekomendera om man inte ar van och vet att man klarar det utan att bli riktigt sjuk. Jag visste att jag inte skulle bli super sjuk men att jag skulle kunna bli forsvagad och kanske lite yrslig. Hade jag inte vetat detta hade jag inte gatt 1200 meter pa en dag. Men vi hade inget val. Det var en kalkulerad risk. Jag tog en halv Diamox vid symptom. Gransdragningen ar enkel.

Man behandlar vid symptom inte i forvag.

Som jag sagt sa ar det extremt vanligt att klattrare tar allt mojligt utan att veta om det. Nu har jag inte brutit mot nagra regler for de existerar inga i dag. I framtiden kandet dock se ut pa ett annat satt. Jag har faktiskt talat med Forbundets Rep i UIAA Med Com om det aktuella fallet. Det var solklart inte doping. Vi gick vidare ner sa snart det var lage.
 
Senast ändrad:
@annwes

Ar det som UIAGM guide eller Doktor du uttalar dig eller ar det juristen?

Du skriver: "Här har man ju uppenbarligen haft en planering som man inte klarar av utan att bli sjuk (de flesta klarar det inte)."

Hur och vad vet du om detta? Du va inte med vad jag vet och jag ar helt saker pa att Pivtsov och jag bast bedommer vad som ar bra och ratt for oss.

Inte ovanligt att man behover rora sig langre strackor and vad som ar basta tankabara for acklimatiseringen tex for att undvika objektiva faror som seracer, laviner, stenslag etc. Fast det ar ju svart for dig att veta for du va ju inte med.
 
Skulle du kalla det en behandling mot höjdsjuka eller doping?

Da vi inte skulle kunna ga ner utan risk nasta morgon sa var det helt klart lage att behandla symptomet eftersom vi visste att vi behovde en natt till innan vi skulle kunna ga ner.

Sa nej inte doping. Pa lakares inradan skulle jag tagit Diamoxen fore jag gick upp for att dra nytta av dess effekt. Sannolikt hade den liten effekt da jag redan gatt upp dessutom tog jag 1/4 del av den rekommenderade dosen. Hade jag matt illa eller borjat spy hade jag nog tagit in prednison i stallet.
 
Sa nej inte doping. Pa lakares inradan skulle jag tagit Diamoxen fore jag gick upp for att dra nytta av dess effekt.

På min läkares inrådan skulle jag ta syrgas.
Jag är säker på att de flesta idrottsmäns läkare råder dem att ta sina medel före tävling. Är väl få som dopar sig efteråt.
I mina ögon kvittar det vilket medel man tar för att möjliggöra en bedrift om målet med bedriften är att tjäna något på det.
Och tar man förbjuda substanser som faller under läkemedelslagen eller narkotikalagstiftningen så är det alltid fel, om man inte är sjuk.
Syrgas känns som OK, om man klättrar upp på ett berg utan någon annan orsak än eget nöje.
 
@annwes
Du skriver: "Här har man ju uppenbarligen haft en planering som man inte klarar av utan att bli sjuk (de flesta klarar det inte)."

Hur och vad vet du om detta? Du va inte med vad jag vet och jag ar helt saker pa att Pivtsov och jag bast bedommer vad som ar bra och ratt for oss.

Inte ovanligt att man behover rora sig langre strackor and vad som ar basta tankabara for acklimatiseringen tex for att undvika objektiva faror som seracer, laviner, stenslag etc. Fast det ar ju svart for dig att veta for du va ju inte med.

Jag uttalar mig generellt och hade den story som du bjöd på här i formet som ett exempel.

Var det så att du inte var sjuk, så visst, inga problem, då ber jag om ursäkt, men då kan man ju verkligen undra varför man stoppar i sig piller och var gränsen till doping går.

Generellt tycker jag att man kan välja en tur som man klarar av utan att må så dåligt att man måste ner i pillerlådan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar