Är syrgas dopning?

....
Om man då tittar på alpinisten, kan man verkligen säga att det är en sport där WADA har något att säga till om? Vad jag vet finns de inga tävlingar i alpinism med första, andra o tredje plats. Om alpinisten som använt syrgas säger "Vaddå? jag tävlade inte, jag råkade bara vilja gå upp här och valde att andas syrgas medans jag gjorde det". Vem kan påstå att denna verkligen har utövat en sport? Visst, många kanske ser ner på det, och om det är rekordförsök eller nytur kanske man väljer att säga "fusk!", men om alpinisten ville bara repitera en hård tur på hög höjd i sin egen takt och inte tävla det minsta, utan bara göra det för sin egen del, vem har rätt att säga att han har utövat en sport och var därför dopad? Bara för att det är en expedition, är det verkligen en sport? Kan man säga att den som skidar till nordpolen utövar en sport? Jag ser inte det som en sport. En otrolig bedrift är det, och med all säkerhet jobbigt som bara den, men är det en sport? Är det inte så att det måste finnas typ någon tävling för att det ska klassas som en sport?

Hela denna diskussion må har förvandlats till en "är det ok att klättra med syrgas eller ej" diskussion, men jag är inte intresserad av det, utan snarare om alpinism verkligen är en sport där WADA's bestämmelser kan ha något som helst betydelse.

För de flesta av oss är klättringen och alpinism ingen tävling. Vi går upp på bergen med våra egna målsättningar och egen standard. Om jag använde syrgas eller dopingklassad medicin är det mellan mig och mitt samvete. Men för ett fåtal är det en tävling. Där endast förstapriser delas ut. Då bör det räknas som sport, likt de som tävlar i sportklättring. Om man klättrar för att komma hem, slå sig för bröstet och leva på sina meriter, får man nog acceptera att andra har åsikter på metoden. Att följa WADAs dopingregler bör vara en minimistandard. Annars kan man ju använda blodinfusioner, astmaspray, smärtstillande med morfin eller varför inte epo.

OT

En rad av de nationer som pressterar bast i Himalaya har nationella team dvs landslag. Mycket av alpinismen regleras av UIAA.

UIAA ar med i WADA. SKF ar med I UIAA

Jag och manga som pysslar med alpinism tycker att O2 ar doping och det ar ju en mer rellevant poang an nagon byrakrats, eller forumsamurajs poang. Eftersom denna trad ar en del av den andra traden "Claiming to climb any thing..." sa det kanns lite som att inget nytt kommit up och ingen har tankt nytt. Sa marginalnyttan av vidare debatt far vanta for mig tills forbundet tar upp fragan. (Den bordlades pa forra styrelsemotet).

Knappast. Detta är ett ffriluftsforum. Du brukar ju förövrigt börja alla dina inlägg med OT.

En rad av de nationer som pressterar bast i Himalaya har nationella team dvs landslag. Mycket av alpinismen regleras av UIAA.

UIAA ar med i WADA. SKF ar med I UIAA
Just det ja och med det blir det också regler och därmed viss byråkrati.

Jag och manga som pysslar med alpinism tycker att O2 ar doping och det ar ju en mer rellevant poang an nagon byrakrats, eller forumsamurajs poang. Eftersom denna trad ar en del av den andra traden "Claiming to climb any thing..." sa det kanns lite som att inget nytt kommit up och ingen har tankt nytt. Sa marginalnyttan av vidare debatt far vanta for mig tills forbundet tar upp fragan. (Den bordlades pa forra styrelsemotet).
Er poäng är relevant för ER. Vad byråkraten har för poäng kommer NI inte undan eftersom det är den vägen regler skapas. De flesta forumsamurajers poäng är ju att de söndagsklättrar och skiter i regler. Det finns inget tävlingsmoment för dom och dom gör som dom vill.

Om du säjer att du inte vill ha några regler, formella eller informella, vad väntar du dig då att förbundet ska göra om dom tar upp frågan?

Syrgas ar doping oavsett vad ni tycker. Doping ar nagot som forhojer prestationsformagan.

Alla som anavder O2 ar dopade.

Om dom sedan gor det pa en sondag eller en tisdat spelar ingen roll. Att en rad icke klattare inte fattar detta ar mer av ett problem for er an for mig.

Motionarer pa Friskis och Svetts kan doping testas.

Alla ni som fjaskar for O2 anvandare och for bergserovrare med O2 ar i mina ogon IDIOTER, POSERS, PRETENDERS, LOSERES, KRETINER, PATRASK.

Jag skiter i vad ni tycker om mina argument och jag skiter i om ni tycker jag har fel. For jag har ratt. O2 ar doping. Vill ni sprya pa natet och ga pa motivationsforelasningar sa gor det men tro inte att ni gjort nagot cleant elle att dom som anvander O2 gjort nagot cleant. Dom ar dopade.

Ingen person med nagon typa av avsandarlegitimitet har i nagon av dessa tradar lyckats producera ett enda rellevant argument for varfor O2 inte skulle va att betraktas som prestationshojande och darmed PER C DOPING.

Ni tjafsar om detaljer och pettitesser men ni ar ju sa javla fel ute. Lyssna pa dom som vet, satt er in i hur de som utovar sporten tanker. Orkar ni inte det sa overvag vad for skit ni postar.

Curling däremot. Det är ingen sport.

Curling kvalificerar sig knappt som aktivitet, curling är väl mer ett tillstånd som när färg torkar...

Hur som, för mig är alpinism sport och "tävling" liksom OS-idrotter är det, så länge det finns ett stort antal utövare av alpinism som jagar toppar/toppcertifikat etc för att "boosta" sina claims i kommersiella/publika syften. Sådana utövare får finna sig i att bli nagelfarna enligt de regelverk som finns för sporter/tävlingsidrott, de kan knappast hävda att "alpinism är en livsstil som inte kan regelsättas" på samma sätt som många snoboardåkare flummade runt om sin sport när den började exponeras för den bredare massan och de ändå tävlade med allt vad det innebar.

Den här tråden känns som en gammal hederlig pisstävling. Den som pissar längst vinner trots att det man tävlar i är fullständigt meningslöst. Att klättra upp på 8000 m-toppar ÄR helt meningslöst ur alla perspektiv utom det rent personliga. Det finns ingen samhällsnytta i det och är att betrakta som en helt självisk handling.
Helt rätt, klättring ä meningslöst, själviskt och utan samhällsnytta. Dock kan klättring skänka vissa förvirrade individer en viss tillfredställelse.Precis som de flesta andra sporter.

Frågan om HUR man gör det blir därför också meningslös.
Totalt fel. Sättet på vilket vi är meningslösa är helt avgörande. Gäller föresten också de flesta sporter.

Om man ska ha en rent puristisk hållning så borde inte rullstolsbundna kunna köra marathon. Dom som vinner marathon däremot verkar inte ha några problem med detta dock. Detta trots att dom får stryk av rullstolarna i varje tävling. Dom inser att dom rullstolsbundna helt enkelt utövar en annan gren på samma spelplan. Samma sak borde gälla klättring med O2 kontra klättring utan O2.
Därav diskussionen. Andningsgas i flaska är ok i viss dykning men anses inte helt koscher i fridykning. Hur är det i klättring?

Annars är det väl klart att syre inte är doping enligt definitionen "dopingklassat av WADA". Lika säkert är att det är ett prestationshöjande medel. I mina ögon är någon som äter ur prestationssynpunkt inaktiva doser av ett läkemedel som är dopingklassat inte dopad, medan någon som i prestationshöjande syfte tar ett preparat som är modifierat för att slinka undan WADAs klassning är dopad.

Är klättring en sport? Det kan vara intressant för ungdomarna att veta att SKFs ansökan till RF avslogs ett antal ganger för att SKF var för litet, RF konstaterade däremot att aktiviteten vi ägnar oss åt passade väl in i RF. Detta var innan klättertävlingarnas tid. Det är alltså själve klättringen som är idrott enligt RF, utan krav på tävling. Iden att sport definieras av att man har nummerlapp på ryggen är rätt absurd egentligen.

Det verkar ju åtminstone som att man utan tvekan kan konstatera att frånvaron av syre kan åstadkomma rejäla hjärnskador.

Word.

------------------------

David. Du kanske skulle lämna dom föreningar och klubbar du är medlem i och öppna en egen klubb för inbördes beundran med dina puristpolare för det du säger matchar inte med gällande regler och normer.

UIAA säger klart och tydligt att när det gäller O2 så har moral och personliga åsikter underordnad betydelse mot dom medicinska egenskaperna och WADA har även i 2011 års lista exkluderat "supplemental oxygen". I klartext betyder det någonting i stil med. Syrgas är INTE dopning.

Det känns som att dom här två O2-trådarna har fastnat i ett träsk av oviktiga åsikter när det redan finns ett spikat regelverk som förklarar hur saker ligger till.

Visst, jag är kanske en poser och en kretin. Klart är ju att jag saknar egen erfarenhet av de höjder vi talar om. Att jag inte kan hålla klaffen för det beror på att jag dels inte gillar onödiga regleringar, (ska någon bestämma vad som är tillåten stil i himalaya dröjer det väl inte länge innan stilpolisen patrullerar alperna också) dels inte gillar när någon talar om för mig vad jag skall tycka.
För när jag sitter där i min bekväma soffa framför discovery är jag ju en del av den där anonyma domarkåren som avgör vem som pissat längst och snyggast.
Då är det min förbannade ensak om jag blir impad av åttioåringen som klättrade i turiststil eller inte.
Och jag personligen blir mer imponerad av den som gjort en nytur med hjälp av O2 än av den som klarat sig utan, men gått normalvägen, längs fasta rep någon annan satt upp och med sällskap hela vägen.

99 procent kan ha fel!

Utsidan bevisar detta med all onskvard tydlighet. Fordelen med internet ar att aven ni som inte har nagot att tillfora kan uttala er. NI ska va gada for det. Men tro inte att ni har ratt i sak bara for att ni har ratt att uttala er.

O2 ar doping spelar inge roll vad ni hittar for teknikaliiteter och bortforklaringar. Ni forsoker bara rattfardiga era tillkortakommanden som klattrare. Pinsamt. Hade n hafti lite vardighet skulle ni inte kokettera med er sympati for doping.

Om ni slutar ljuga for er sjalva och bar erkanner att ni maste dopa er och ta till allt ni kan for att na era mal skulle jag inte saga nagot men denna desperata jakt pa rattfardigande av fusk gor att jag kanner "pitty".

Avslutningsvis sa ar det pinsamt att det reffereras till UIAA och WADA utan att veta hur den interna debatten gar. Eller har nagon har for utom jag talat med WADA och UIAA reps om detta?

Jag ar sjukt trott pa utsidans alla oinitierade tyckare men jag tar det och jag kommer fortsatta predika for det jag vet ar ratt!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg