....
Om man då tittar på alpinisten, kan man verkligen säga att det är en sport där WADA har något att säga till om? Vad jag vet finns de inga tävlingar i alpinism med första, andra o tredje plats. Om alpinisten som använt syrgas säger "Vaddå? jag tävlade inte, jag råkade bara vilja gå upp här och valde att andas syrgas medans jag gjorde det". Vem kan påstå att denna verkligen har utövat en sport? Visst, många kanske ser ner på det, och om det är rekordförsök eller nytur kanske man väljer att säga "fusk!", men om alpinisten ville bara repitera en hård tur på hög höjd i sin egen takt och inte tävla det minsta, utan bara göra det för sin egen del, vem har rätt att säga att han har utövat en sport och var därför dopad? Bara för att det är en expedition, är det verkligen en sport? Kan man säga att den som skidar till nordpolen utövar en sport? Jag ser inte det som en sport. En otrolig bedrift är det, och med all säkerhet jobbigt som bara den, men är det en sport? Är det inte så att det måste finnas typ någon tävling för att det ska klassas som en sport?
Hela denna diskussion må har förvandlats till en "är det ok att klättra med syrgas eller ej" diskussion, men jag är inte intresserad av det, utan snarare om alpinism verkligen är en sport där WADA's bestämmelser kan ha något som helst betydelse.