Är större eller mindre kajak att föredra?

Per, jag är inte helt med på vad utstickande köllinje är... Menar du att den går ner som ett djupt V liksom? Skulle du vilja nämna en kajak som har det som jag kan kika på för att se vad du menar? Och gärna en motsatt, för jämförelsens skull.

Utstickande köllinje är en ribba längs med kölen. Som många kanoter har, även äldre VKV lisa. Ett djupt V längs med hela kajaken ger liknade effekt men kanske inte lika påtagligt.
Jämför med en surfski som är helt platt/rund i botten, omöjlig att hålla i kurs utan skedda eller roder. Det behöver inte vara en surfski, tävlingskajaker har likande skrov. Det finns även kajaker med skarpa skarpa slag, t.ex. Frej som är väldigt manöverbar med skeddan uppe.
 
VKV Lisa utan roder blir som en tvålkopp. Den behöver sitt roder för att bli lagom kursstabil. Den är konstruerad för underliggande roder och har rätt mkt "rocker" dvs svängd köllinje.

Thure
 
Den lisa jag paddlade några år gick lika rakt fram med som utan roder. Det var definitivt en äldre modell, inga luckor och inga skott.
 
Per, jag är inte helt med på vad utstickande köllinje är... Menar du att den går ner som ett djupt V liksom? Skulle du vilja nämna en kajak som har det som jag kan kika på för att se vad du menar? Och gärna en motsatt, för jämförelsens skull.
Det finns väl ingen modern kajak med den designen. Helt meningslös att diskutera om det inte är så att du vill köpa någon 30 år gammal oldtimer.
Du fick jo en hel del vettiga tips, kanske dags att börja provpaddla istället för att älta design petitesser.
 
Det finns väl ingen modern kajak med den designen. Helt meningslös att diskutera om det inte är så att du vill köpa någon 30 år gammal oldtimer.
Du fick jo en hel del vettiga tips, kanske dags att börja provpaddla istället för att älta design petitesser.

Så sant, med provpaddling. Men tycker nog inte att jag ältat något alls efter det där första dygnet efter att jag la ut frågan. Däremot har det trevligt nog fortsatt komma in inlägg i tråden, utan min vidare inblandning. Har bara gått in och läst vad folk har skrivit, tills Per skrev det med köllinjen, som jag inte förstod. Och förstå vill jag ju!

Men nu är planen att hitta ställen att provpaddla olika sorters kajaker och känna mig för. Provsatt (torrt) någon variant av Trapper förra helgen, men den kom jag knappt i och satt ruggigt obekvämt, så en sådan ska jag inte ha. Trevlig känsla i övrigt, väldigt lätt!

Vad den här tråden främst har fått mig att förstå, är att det råder delade meningar om roder vs skädda ;-)
Och att jag nog faktiskt inte ska ha någon Expedition, varken HV eller LV.
 
Jag vet inget om kajakerna du pratar om men att sitta trångt och ligga på maxvikten för kajaken är nog ingen höjdare.
Jag hade iaf tagit den lite större.

Kajaker är så bra att det inte spelar någon större roll om den ena är lite smalare eller kortare, du kommer att glida fram hur bra som helst vilket du än tar.
 
Jag vet inget om kajakerna du pratar om men att sitta trångt och ligga på maxvikten för kajaken är nog ingen höjdare.
Jag hade iaf tagit den lite större.

Kajaker är så bra att det inte spelar någon större roll om den ena är lite smalare eller kortare, du kommer att glida fram hur bra som helst vilket du än tar.
det var inget bra råd alls. Att ha för stor kajak kan va direkt farligt om du inte kan kontrollera den med underkroppen. Annars är man inte den som styr, för det gör vågorna och vinden. Kajaken ska va en förlängning av kroppen för att få ut så mycket som möjligt av den.
 
det var inget bra råd alls. Att ha för stor kajak kan va direkt farligt om du inte kan kontrollera den med underkroppen. Annars är man inte den som styr, för det gör vågorna och vinden. Kajaken ska va en förlängning av kroppen för att få ut så mycket som möjligt av den.
Hahahaha "direkt farligt" att ha en kajak som är 1 cm bredare och några decimeter längre än den lilla.
Tror du på riktigt inte att en vuxen karl med erfarenhet kan manövrera en lättpaddlad kajak?

😂
 
Senast ändrad:
Jag vet inget om kajakerna du pratar om men att sitta trångt och ligga på maxvikten för kajaken är nog ingen höjdare.
Jag hade iaf tagit den lite större.

Kajaker är så bra att det inte spelar någon större roll om den ena är lite smalare eller kortare, du kommer att glida fram hur bra som helst vilket du än tar.
Helt rätt!
Det är precis som med skor. De ska man oxo köpa några storlekar för stort, man kan jo alltid ha lite fler stumpor i.
Du vet, skor är nuförtiden så bra, du kommer att glida fram hur bra som helst vilket du än tar.
 
Helt rätt!
Det är precis som med skor. De ska man oxo köpa några storlekar för stort, man kan jo alltid ha lite fler stumpor i.
Du vet, skor är nuförtiden så bra, du kommer att glida fram hur bra som helst vilket du än tar.
Om du tror att han inte kommer att kunna använda den kajaken så är du bra verklighetsfrånvänd.
Det kommer att gå hur fint som helst. Skillnaderna kommer att vara försumbara.
DU föreslog dessutom själv en ÄNNU STÖRRE modell åt TS tidigare i tråden, man tar sig för pannan.. hycklare.
 
Hahahaha "direkt farligt" att ha en kajak som är 1 cm bredare och några decimeter längre än den lilla.
Tror du på riktigt inte att en vuxen karl med erfarenhet kan manövrera en lättpaddlad kajak?

😂
Det är volymen vi snackar om här, om du vet vad man menar med det med kajaker, verkar inte så. just Seabird expedition HV är det vanligt att folk får problem med om de inte kan fylla ut den.
 
Den lisa jag paddlade några år gick lika rakt fram med som utan roder. Det var definitivt en äldre modell, inga luckor och inga skott.
Du misstar dig där. Tar du bort rodret mister Lisan kursstabilteten. Du har nog jämfört Lisa med släproder i uppfält läge respektive nedfält läge. Det är avsevärd rodereffekt och "skäddaeffekt" i bägge dessa lägen. Stor del av roderbladet är i vattnet även med släprodret horisontellt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2

Liknande trådar