jag kan av erfarenhet säga att den svenska jägarkåren är ungefär lika brokig som en omålad ko, alltså förhllande vis brokig. dels är delar av jägarkåren mer konservativa än påven. vilket gör att utvecklingen går lika snabbt framåt som en skadeskjuten snigel. t.ex tog det jag vet inte hur många år innan folk så smått började inse att syntetmaterial i kolvar och stockar faktiskt är smartare än trä, det håller bättre och är mer väderbeständigt. samma sak gäller de flsta material och utrsutningsfrgåor som har me djakt att göra. inställningen verkar vara " har det funkat i 70 år gör det det fortfarande och det finns ingen anledning att byta".
jag har även träffat jägare som knappt klarar skytteproven för älgjakt(i de jaktlag där det är obligatoriskt), som senare skjutit 9 skott mot samma älg utan att den lagt sig. dyligt beteende är självklart inte acceptabelt, och jag förstår sjalv inte hur man kan sikta mot ett vilt om man vet med sig att man är så dålig som skytt.
det finnsäven gubbar som är ute i skogen som man tror att de hämtat från hemmet kört ut med helikopter och hämtar hem vid 5-tiden igen.
MEN större delen av de jag träffat är seriösa jägare som är utmärkta skyttar, har fysik som en friidrottare och har mkt hög vapensäkerhet.
vad kan man då tolka av det här? kanske att kontrollen av svenska jägare är väldigt slapp och svår att sköta.
och hur man då ska lösa det här, vet jag inte...jag bara sitter här och tycker.
jag har även träffat jägare som knappt klarar skytteproven för älgjakt(i de jaktlag där det är obligatoriskt), som senare skjutit 9 skott mot samma älg utan att den lagt sig. dyligt beteende är självklart inte acceptabelt, och jag förstår sjalv inte hur man kan sikta mot ett vilt om man vet med sig att man är så dålig som skytt.
det finnsäven gubbar som är ute i skogen som man tror att de hämtat från hemmet kört ut med helikopter och hämtar hem vid 5-tiden igen.
MEN större delen av de jag träffat är seriösa jägare som är utmärkta skyttar, har fysik som en friidrottare och har mkt hög vapensäkerhet.
vad kan man då tolka av det här? kanske att kontrollen av svenska jägare är väldigt slapp och svår att sköta.
och hur man då ska lösa det här, vet jag inte...jag bara sitter här och tycker.