mellpat; sa:
Fast dessa aktuella fall handlar kanske om att kriminella, t ex djurrättsaktivister, överfallit och dödat jägare på deras pass för att komma åt vapen.
Jag vet att du har mycket låga tankar om kriminella djurrättsaktivister, men är inte den beskyllningen lite av ett långskott? Jag menar, är det inte mer sannolikt att det är iranska armén som skaffar sig vapen sedan Nordkorea rusat ifrån i kärnvapenracet?
De jägare som årligen dör i älgjakten kan naturligtvis falla offer för mordiska anti-jägare. Eller meteoritregn eller UFOn. Polisen är i a f så mutade av djurrättsaktivisterna (kom igen nu, alla vet att det är så) att de oftast misstänker någon jägare, citerar SvD från ifjol:
"Så sent som i somras fälldes en tysk jägare av hovrätten för nedre Norrland för vållande till annans död. Mannen dömdes till villkorlig dom och 60 dagsböter. Det var hösten 2003 som jägaren sköt en kamrat när de jagade ripa.
Året innan sköt en 80-årig jägare ihjäl en bärplockare i skogarna utanför Sundsvall. Mannen dömdes till villkorlig dom och 120 dagsböter av Sundsvalls tingsrätt."
...
"Älgjaktspremiären var inte många timmar gammal när beskedet om dödsskjutningen kom. Olyckan inträffade vid lunchtid i trakterna kring Dannemora i norra Uppland.
Jaktlaget i färd med att söka efter en älg som skjutits när en av jägarna, en 39-årig man bosatt i Uppland, blev skjuten. Polis och ambulanshelikopter skickades dit, men mannen avled på platsen.
Enligt polisen är det känt vem som avlossade det dödande skottet, men i nuläget är ingen misstänkt för något brott."
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10737171.asp
Ojdå, glömde jag smilisarna?