5 dagar ensam och hungrig i naturen.

Något som jag är otroligt fascinerad/förundrad över hur hörselskadade hanterar sitt friluftsliv. För personligen använder jag nämligen primärt hörseln i skogen.

Vinden, vattnet, träden, dunsen från stigen, djuren, ja till och med natten har väldigt speciella ljud i skogen som inte alls går att utnyttja på samma sätt i staden (jag hör bokstavligen gatlyktor och tycker staden är väldigt surrig).

Är väl en vanesak men att missa hörseln i skogen skulle för mig vara extremt förvirrande. Vet att exempelvis Nermander klagat på kök där man inte kan se lågan tydligt och hör man den inte är det givetvis svårt att avgöra om det är för starkt eller svagt bränslepådrag.

Mer ett reflekterande att det är svårt att sätta sig in i olika förutsättningar i skogen som kanske är det minst 'handikappanpassade' området helt utan signaler, skyltar och anvisningar. Men har på utsidan verkligen fått upp ögonen för det och tänker betydligt mer på WCAG när jag skapar hemsidor och försöker alltid nå nivå 2 på mina produktioner.
 
Nyss menade jag nog snarare att antingen har man en diagnos, eller också har man det inte. Framförallt menade jag att ingen av kategorierna är bättre eller sämre än den andra. Typ, man har diabetes eller så har man det inte. Det finns ju inget förolämpande i det, lika lite som det skulle vara förolämpande att påstå att någon är autistisk (även om jag har tänkt sådana lite arga tankar om exmaken ibland...alltså, ibland kan man ju bli lite irriterad)

Nu till saken: Jag fick en snilleblixt som kanske löser hela problemet med huruvida man kan vara lite autistisk eller ej. Kanske har ni hört det där skämtsamma uttrycket, att mänskligheten bara behöver delas upp i två olika kategorier: De straffade och de ännu inte straffade.

Varför inte ändra till:
1. De diagnosticerade
2. De ännu inte diagnosticerade

Så var det problemet löst!
 
ja hm

Jag förstår att det kan vara svårt att ta sig igenom mina texter.

Ber om ursäkt för det, men har samtidigt svårt för att gå ifrån mitt sätt att skriva.

Det blir så dött om jag skriver så här, även om det blir mer lättläst.

Funderar på om läsprogrammen tar min text om jag gör ett mellanrum och sen punkter .... så?

Jag jobbar på en skola som ligger på Lidingö som inte har högstadium, men det finns andra här ute för barn som behöver extra stöd (härlig bild förresten!).

Sen är det som vanligt nu då, alla känner apan och apan känner igen. Suck. Well, var har du träffat mig då Gustav?? Nyfiken :)

Kram Anna
 
Hur hörselskadade hanterar sitt friluftsliv

Vi stör alla andra som går där i lugn och ro och lyssnar genom att pladdra :)

Vi frågar alla närvarande om det råkar vara en lövsångare eller någon annan genom att försöka härma lövsångaren och be de andra lyssna:)

Vi är ibland tysta och tycker det är mysigt att känna vinden blåsa genom håret.
Vi lyssnar ibland till tystnaden och ser hur vågorna slår mot stranden, känner hur vattnet är.

Vi ser hur vinden blåser i träden och försöker vara naturromantiker och säger hör så vinden brusar till de som hör.

Vi ser hur hörande rycker till och frågar vad var det du hörde?

Vi ber de hörande om att härma fåglarna de hör eller berätta hur vattnet låter.

Har du sett filmen med Marlee Martin som är döv? Minns inte vad den heter, men det är fint när hon beskriver hur det låter med kroppen.

Det som är värst är väl när det är pojkvänner eller ens barn som blir ledsna för att man inte hör. Jag lider inte av det. Jag är född sån. Kan inte höra allt alla andra hör. Men en del tycker det är svårt att lyssna och njuta när jag inte kan vara med, även om jag själv inte tycker det är svårt.

Där fick du insidertips:)

Kram Anna
 
Tunabergsträffen. Hmm.

Funderar. Jag bjöd Rafael på min fina blandning av ostbågar och champinjoner och godis eller vad det nu var för konstigt jag klämde i mig. Sen var det en tjej där med en klätterkompis som var kille. Sen var det två killar till, om jag inte minns helt tokigt? Jag var där med gamling. Hjälp mig?
Kram Anna
 
Funderar. Jag bjöd Rafael på min fina blandning av ostbågar och champinjoner och godis eller vad det nu var för konstigt jag klämde i mig. Sen var det en tjej där med en klätterkompis som var kille. Sen var det två killar till, om jag inte minns helt tokigt? Jag var där med gamling. Hjälp mig?
Kram Anna

Detta är förmodligen utsidanrekord i off-topic, men jag är klätterkompisen som var (och för den delen fortfarande är) kille. Klättrade med Rafael sen på lördagen.
 
hälsa rafael :)

*asg*...några år i efterskott typ...eeehhh...det var nog utsidan rekort i off topic...skulle nog inte känna igen dig tyvärr om jag såg dig igen...
men du...tillbaka till tråden kanske?
gjorde en smarrig sallad i helgen...
maskrosblad...rölleka...björklöv...kirskål...penningörtblad...är förresten mums...blåklockeblommor...smakar inte så mycket...sen hade jag i röd spenat och ruccola som jag hittade vilt från nån gammal trädgård också...kolla in blommorna så är det lättare att känna igen dem...efterrätt smultron hallon blåbär...jo blåbärsblad och svarta vinbärsblad hade jag i också...
rödklöver gillar jag inte...vitklöver ok...prova dig fram så får du se...men det är enkelt att hitta ätbara saker ute...
kram anna
 
mm...

Detta är förmodligen utsidanrekord i off-topic, men jag är klätterkompisen som var (och för den delen fortfarande är) kille. Klättrade med Rafael sen på lördagen.

*ler*...såg bild på dig...och ja...jo...kanske jag minns dig...det var väl du som satt där och var rätt tyst..kanske det var för att jag babblade så mycket??? eller...för att samtalsämnet rörde sig om hur många barn de som satt runt lägerelden hade typ???
kram anna
 
Fan också. Jag som tyckte att jag var så originell när jag tänkte göra just det här till mitt projektarbete i 3:an.

(Ändrat:) Och nu hittade man en till tråd. *Suck*
 
Har inte läst vad alla svarat dig men som "marja" Jonas skrev så var försiktig åtminstonde första gången du drar ut. Ska du vara på samma ställe alla dagar o ta med mobiltelefon kan det ju vara en idé att berätta för någon närstående vart du kommer vara och bestämma en tid varje dag då du slår på telefon o har en kort kontakt så att de vet at du är ok och om de ej hör av dig att de kan komma ut o hjälpa dig.
Detta förslag kanske tar bort lite av tjusningen men varför inte vara lite rädd om sig o framför allt för dina närstående.
För övrigt tycker jag att det är en kul idé och att du absolut ska ge dig ut, få saker som lär en så mycket om sig själv som när man är ensam i skog o mark.
 
En av de värsta plågorna med att vara ute i skogen uner sommar och höst-tiden är mygg och knott, som verkar finnas i ett oändligt antal. Så se till att ha med dig någon form av myggmedel, t ex djungelolja. Även rölleka och skvattram fungerar bra att gnugga in sig med. sover du inte i tält kommer du bli halvt uppäten hur du än gör.
 
Liknande trådar

Liknande trådar