2008 års lättviktsplaner

Flertalet saker är slut och byts nu ut,
då det är lätt och litet som står i focus så :

Den gammla fleecejackan är ersatt med en Liv dunjacka och en softshell med huva
väger både mindre och tar mindre plats samt täcker flest områden hittils.

hårddisken, Lacie rugged outdoor , med extra vattentät ficka byts såsmåningom till

6 st 12 GB SD chips i usb hub

sparar drygt 200 g.

Jakten på den perfekta alroundryggsäcken fortsätter.
Ryggsäckarna skall helst säljas och jag hoppas att jag får till den justerbara 40-90 liters
sänkbara och slitstarka rygga på 2 kg som en tillverkare för ett elitförband ska ge mig ett pris på.

/H

Både vindblus och vindbyxor är sydda med tyg och mönster från www.thru-hiker.com. Har än så länge inte blåst tillräkligt efter att dom blev klara för ordentlig testning. Bortsett från huvan, som inte är standard, så var båda mönstren ganska lätta att få ihop trots att det var snart tio år sedan jag satt vid en symaskin sist. Generöst med tyg var det också.
Kan lägga upp bilder när kamerabatteriet är laddat om intresse finns.
Tyvärr blev byxvikten fel i förra inlägget. Blandade ihop mina och de jag sydde till tjejen. Korrekta vikter:
Vindbyxor :
Storlek vikt
29/29 64g
32/32 73g

Har en ny lättare tarp under symaskinen. Har införskaffat ett nytt olappat lättviktsregnställ (-22g).
Lämnar ett objektiv hemma (-327g). Funderar på macroringar i aluminium.
Har införskaffat nätvandringsskor (-175g).
Har planer på en ny hemsydd ryggsäck, ca 45 liter, då jag vill ha allt utom liggunderlaget inne.
Har ett bra mönster till jacka och vindskjorta, men har ännu inte köpt material till dem.
Nya trimmade nylonbyxor (-65g).
Det här börjar bli kämpigt.....
//J

Prio
1. Lätt skydd (tält, tarptent etc) funderar på HB Rajd
2. Lätt sovsäck, sommar funderar på nån WM, RAB, TNF eller marmot
3. Lätta stavar funderar på kohla

sen har jag lite fler önskemål...men man får se vad plånboken mäktar med!!

Förändringar redan gjorda under vintern och i år:

1. Windbreakerfleece ca 600g blev en Marmot Ion+haglöfsfleece med huva ca 150g+300g
2. Värmetröja ca 600g(möjligen mer...har inte siffrorna framför mig) blev KM Liv 300g
3. gtx jacka+gtx byxa ca700g+450g blev ITAB packaway ställ 272g+212g
4. Minitrangia, bytte brännaren ca 100g till en ölburksbrännare ca 9g
5. Många liter vatten ca 10 kg burna från start när jag gick blekingeleden sist blev katadyn hiker filter ca 300g.

Plånboken har lättat en del (mycket om man betalar med mynt) men det mesta köptes på rea eller begagnat

I andy69´s tråd kunde vi redogöra för årets prylinköp och hur de fungerat men vad har ni för planer inför 2008? För min egen del så planerar jag ett inköp av ett Nallo GT (eftersom jag inte alltid kan låna min vandringspolares), ett lätt enmanstält, kanske Terra Nova samt ett lätt kolfiberstativ typ Gitzo explorer med en lätt kulled i magnesium. Om det blir pengar över så skulle jag även vilja ha en lättare dunjacka än min Patagonia (dock inte Liv eftersom jag vill ha hel dragkedja).

Ett år har gått sedan jag skrev det här inlägget. Det blev ett Terra Nova laser competition, ny titankastrull och en del annat smått och gott. Samtidigt har jag också gjort nya erfarenheter med lättviktsprylar, inte heller odelat positiva.

- Jag gick min senaste tur med lågskor (Kebfjällen). De var mer rejäla Bestard approach low och fungerade överlag väl även med stegjärn. Lågskor i högalpint stenskravel med snö var dock inte helt optimalt; jag klämde fötterna och skavde fotknölarna vid några tillfällen. För såna turer kommer jag nog framöver välja en robustare känga. "Amfibieskor" finns inte ens med på kartan för sådana förhållanden.

- Skal/vindplagg: De riktigt lätta är för känsliga; jag brände flera hål på en lätt MHW jacka i Sarek förra året och har fått en reva och min Marmot ION har börjat gå sönder i tyget på ryggen, förmodligen när ryggsäcken hänger och "sträcker" på något sätt. Mina marmot precip pants började delaminera efter ganska kort användning. Köpte därför en lite rejälare Outdoor Research mentor jacket vars tyg t o m höll när jag råkade köra en isyxa i magen på mig när jag grävde ett T-ankare. Jag kommer även använda ett par rejälare Taiga- eller Mammutbyxor för såna turer. En kompis köpte en ITAB packaway-jacka inför den senaste Keb-turen. Redan inledningsvis råkade han rispa ett hål i den på ett stegjärn på en ryggsäck och sen fick han en reva till när han halkade på en sten. Inte acceptabelt tycker jag.

- Mitt nya Terra Nova-tält är jag dock överlag nöjd med, men även där märker jag att man får betala ett pris när det gäller hållbarhet när man går ner i vikt då jag råkade trampa sönder en av de kolfiberstavar som tältet är försett med för att komma upp i höjd i ändarna. Nu lyckades jag dock laga den rätt lätt i fält. Stabiliteten verkar dock bra men de medföljande tältpinnarna var helt usla så jag använde Hillebergs original.

- Min Granite Gear Nimbus Ozone har fungerat väl även i år trots att jag packade ner den ganska mycket pga drygt 8 kg kamerautrustning. Kvalitetsmässigt verkar den hålla måttet.

- Min hydrogen är fortfarande fantastisk men jag kommer ta ett tjockare liggunderlag på nästa hösttur då det kylde en del underifrån med mitt ridgerest nu senast.

Mina konklusioner:
De absolut lättaste skalplaggen kommer jag inte satsa några fler pengar på. Min OR Mentor väger strax under 500g och den vikten är jag beredd att bära. Detsamma gäller byxor som gärna får vara lite robustare iaf för mer alpina turer och glaciärvandring.
Lågskor kan fungera men är inte optimala. Det förutsätter dock att de har en viss stabilitet och ger ett visst skydd för att jag ska använda dem. Kängor kommer dock även i framtiden vara ett självklart val för de flesta av mina turer.
Jag kommer även fortsättningsvis söka lättare lösningar men de allra lättaste kan bli dyrköpta erfarenheter enligt min erfarenhet.

Jag är så gammal att jag har lite svårt att tänka långt in i framtiden. Jag köpte rätt mycket grejer inför årets tre resor och det mesta var riktigt bra - bara skorna var dåliga, visade det sig
i Frankrike.

Eftersom jag köpte nya under den senaste resan ska jag prova dem lite under våren och se att de verkligen håller. De
är aningen lättare än de gamla och aningen lägre, men fortfarande nära 1.2 kg. Det enda jag tycker är värt att fundera på ur lättviktssynpunkt är tältet. Mitt Akto, 1.7 kg, är just på lagning. Jag har sovit i det 186 nätter så man kan nog anse att det är betalt. Terra Nova kan vara ett alternativ, vet inte om jag riktigt tror på tarptents.

Sen är det förstås min goretexskjorta som börjar verka rätt sliten. Den har hängt med 332 vandringsdagar och jag vet inte vad som kan vara en bra ersättning men den frågan har högsta prioritet.

Jag kommer annars att ägna mycket mer tankeverksamhet åt maten och förstås mina turplaner.

Det blev en vindblus av märket Newline. Tyvärr har blixtlåset en benägenhet att gå upp nedtill. Sen är den faktiskt väldigt svettig när solen ligger på.

På sommarens båda första turer hade jag långbyxor också Newline, som vägde 150 gram sådär. De låg fördetmesta i ryggsäcken, så den låga vikten var verkligen motiverad. På årets tredje resa, i augusti, hade jag varmare byxor, vidoverall av märket Nike, 260 gram, och behövde aldrig så varma. Jag studsar när jag ser att en del gångbara modeller väger 600 gram! Verkar vädligt påpälsat för sommarbruk.

Mina Tecnicaskor höll inge vidare under augustituren så i Maloja köpte jag nya, Meidnl, ungefär lika lätta. Frågan är om riktigt lätta skor klarar påfrestningarna på branta passövergångar , där snöhinder kan tvinga en ut i obanad och instabil terräng. På årets första resa, i VÄstalperna, hade jag ett par riktigt knepiga övergångar. Den från Maloja till Chiareggio var ockå väldigt brantoch hal, men givetvis snöfri.

Känner ignet sug efter lättare tält, men ryggsäcken fick gärna vara lättare. Använde min North Face Prophet på augustituren, den sitter iaf bra.

Jag har nog allt jag behöver i stort sett, funktionsmässigt åtminstone.

Fast vissa saker börjar bli pensionsmogna, Haglöfs LIM-packlite-stället tex som hängt med sedan 2005 med is, snö, regn och en hel del saltvatten.. Men kanske räcker att impregnera om.

Kanske ett Thermarest NeoAir när det finns att köpa.. Exped Airmait är rätt kallt och obekvämt.

Min trogna titanium-spork skakade nog ur cykelväskan någonstans mellan Helags och Ljungdalen i somras, blir nog en ny sån kanske. Light-my-fire i lexan känns inte lika bra. Särskilt inte som reserv-tältpinne och däckavtagare.

Min budget rymmer tyvärr inga större utsvävningar. En lätt och varm sovsäck står på önskelistan men de tenderar att vara dyra.
En Goga Pro 6 blev det trots allt (tack vare kontakt med bra rabatt:).
Min Rusta-rygga börjar ge sig i sömmarna men jag tror inte jag kommer köpa nåt nytt utan det blir nog att försöka sy en ny säck med det gamla bärsystemet istället (om den lägger av så den inte går att använda, än så länge är det bara lite "glipor").

Men ryggan har inte blivit utbytt.

En vindoverall har det blivit också. 20 spänn på Coop Forums "outlethörna" (10 spänn jacka, 10 spänn byxor, två månader senare sålde de dem för 50 spänn... förstår inte riktigt deras prisfilosofi:). Har mest använt jackan, men har använt den väldigt mycket.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg