2008 års lättviktsplaner

Sovsäck...

... är det jag behöver investera i, både ur vikt och temp synvinkel... och sen lockar ju en lättare och ev mindre rygga... men det är inga högprio prylar... finns just nu mycket annat som ligger före...

Rullskidor
Pannlampa
och sen så drömmer jag om en ny mtb till våren....

...annars så har jag det mesta.

Thomas

Glömde...

... ju att ett nytt tält ligger ganska högt... lättare 2 manna förmodligen ett Nallo 2gt eller kanske det nya Allak?

Thomas

Planer och tankar...

..som ska mogna under vintern!

Efter sommaren och höstens erfarenheter så ser min köp/göra lista ut som så här: Ett lätt tält för solo vandringar(köpa eller göra själv), ca vikt 1kg!. Vill oxå sy en lätt dun quilt, ca 300-400g, ska testa med cellplast-liggunderlag, ca 150g och så slutligen Ska jag vandra i lätta trailskor, det lutar mot ett par Salomon... Ska oxå sy en regnponcho med tillbehörande byxholkar och ärmar...bör göra ca 400g samt Mycket bättre ventilation(och att jag kan lämna ryggsäcksregnskyddet hemma).

Lyckas jag med ovanstående så ska jag sy (eller göra om min sacci ryggsäck) till en lätt säck på max 600g..(ca 40 liter).

Summa sumarum så borde det ge mig en viktminskning på ca 2,3kg, förutom skodonen, vilket skulle innebära att jag hamnar på en startvikt på 4,1kg exlusive mat(ca: 600g/dag) för en veckas vandring :)!

Ser fram emot sommaren, nästan lika mycket som vintern :)!

//A

Jag hade tänkt att lille Vidar skulle lära sig gå själv. På det sättet slipper jag bära honom på magen och sparar 8 kg i ett naffs!

Det ska du inte vara så säker på.
Senast jag var ute bar jag all sonens utrustning, utom nallen.
I och med att jag bar sonen större delen av sträckan belastade även nallens vikt mina axlar.

Det var det lätt värt!

/OJ

Jag har inga direkt planerade inköp, men väl en omfattande önskelista. Förhoppningsvis kan jag pricka av den på någon punkt åtminstone.

Underställ i merinoull, Akto, Vapor Trail, skor och ett par stavar ligger högt upp på listan. Det återstår att se vad som köps in det kommande året. För mig som för många andra är det en rent ekonomisk fråga.

Min gamla 65 liters Berghausrygga från 91, 92 eller när det nu var ska nog pensioneras nu efter lång och trogen tjänst. Kan mycket väl blir någon Granite Gear-rygga.

En tunn vindjacka, typ Marmot Ion eller Dri-Clime (har inte Addnature Ion i sortimentet längre?)

Ett lättare och mindre liggunderlag - kanske en ProLite 3 Small.

Syntetsovsäckarna får jag slita på ett tag till. Kök och kokkärl är lätta nog. Tarpen går bra under tre säsonger i låglandet och fjällen sommartid, annars så får jag väl släpa runt på mitt Bergans Kompakt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg