2008 års lättviktsplaner

Ok, då vet vi att lättviktskläder för det mesta inte tål att hoppas på med stegjärn eller hacka på med isyxa... är det någon som blev förvånad över det?

Nu tog du väl i lite väl mycket eller? Var nämnde jag något om att hoppa på med stegjärn?

Själv förväntar jag mig att ett plagg håller längre än under tämligen normalt frilufsande någon vecka. Min Marmot ION börjar som sagt gå sönder utan att jag använt den särskilt mycket, kanske max 2 veckor totalt. Men det kanske inte är meningen att man ska bära ryggsäck med den på? Min lätta MHW är i sämre skick efter tre veckors aktivt bruk än min 6 år gamla Norröna Trollveggen. Det är för mig inte heller acceptabelt. Och när även precip-brallorna delaminerat på flera ställen efter mindre än ett år från inköp så känns det inte alls särskilt bra. Detta utan inblandning av stegjärn och yxor.

Men det är kanske lite tabu att ta upp hållbarhet och livslängd när det gäller lätta grejer. Märkligt, för när man diskuterar resursslöseri och annat i dagens samhälle så är det tydligen okej att förvänta sig att en jacka endast ska hålla för en eller två turer?

Jag kommer som sagt att välja bort de allra lättaste plaggen till förmån för något rejälare saker eftersom det inte känns bra att köpa nya plagg varje år. Vikten betyder mycket men jakten efter lättpackning kommer aldrig för mig att bli en strävan-i-sig som jag upplever att det blir för många. Andra får göra hur de vill utifrån sina erfarenheter, för mig har de lättaste plaggen helt enkelt inte hållt måttet och jag väljer därför att lägga ett halvkilo till på slittåligare plagg.

Ny lättviktskamin, lite större än den gamla, är införskaffad och ska testas tillsammans med nya egentillverkade skyddskåpan för rökröret f.r.o.m. i morgon:)

Raskesven
Det gick åt h-e. Det innovativa rökröret, som i princip är som en folierulle ihoppackat och som man rullar ut på längden och sedan rullar ihop till ett rör, slog sig felaktigt med följd att det blev en glipa långt upp under skyddskåpan, som pallar strålningsvärme bra men inte sprutande eld. Fick slänga på vatten. Brännhål i ventilmössan. Ny mössa är på plats, och nytt rökrör, i titan utan längsgående glipa är ordnat. Ny rapport nästa år;-)

Raskesven

Tummen upp resp ned.

Ned:
Outdoor research Nighthaven tält;för litet för oss i alla fall,regnar in genom dörren,ventilen otillräcklig,inte bra för matlagning inne i dåligt väder. Vet andra som har en mer positiv bild av detta tält,men som sagt inte för oss.
Liggunderlaget Insul mat uberlite:eek:bekvämt.men det som heter uber mountainlite skulle säkert gå bra för mej,det är 4cm tjockt i st f 2,5.
Upp:
min Quilt som jag sovit hela sommaren,Nunatac arc edge,311gram alldeles lagom varm och så liten att packa ihop.Kombinerat med kort downmat är det toppenbra,dessutom sover jag i tält med dubbla väggar.
Tänker mycket att totalen;varmare tält,skönt liggunderlag,lätt sovsäck är mer värd för mej än superlätt enväggigt tält,obekvämt underlag och varmare säck.
Mitt kök,MSR Titan Kettle + Primus titan brännare är jättebra också.
Min Bergans Heliumsäck bär jag bra rätt stora bördor med,och den lilla 31liters Osprey Talonsäcken går utmärkt för turer på ett par dagar.
Golite Ionsäcken toppen för kort lätt tur över natten.
Regnjackan Marmot Essence håller ännu bra,liksom Precipbyxorna jag verkligen slitit på.
Måste vara väldigt ojämn kvaltitet på precipgrejer.

Att tunna tyger inte är lika slitstarka som tjocka (allt annat lika förstås...) är naturligtvis givet. Och om grejor går sönder vid "normal" användning blir man naturligtvis besviken. Och väljer rimligen en något tjockare/tyngre lösning. Detsamma gäller väl om man vistas väldigt mycket i abrasiv terräng (visst låter det fint...) eller använder prylar som är aggressiva, typ stegjärn, om man inte är extremt varsam. Samtidigt så kan ju allting inträffa och om varje pryl skall hålla för att trampas på eller fastna i stegjärn så blir naturligtvis hela packningen rätt tung. Hur resonerar man om sovsäcken rivs sönder av stegjärnen? Tjockare sovsäckstyg? Eller en olyckshändelse/oförsiktighet som det blir orimligt att ta höjd för? Annat än genom att ha silvertejp packningen?

För mig är det viktigaste inte att gardera mig mot att prylar inte går sönder, utan att gardera mig mot att grejer inte går sönder på ett sådant sätt att de inte nödtorftigt kan lagas och turen genomföras. Men här varierar ju smaken och andra föredrar tung packning och en större (?) trygghet för att inget går sönder. Det handlar lite om hur många hängslen och livremmar man vill ha med sig.

Själv är jag inte särskilt lockad av extremt lätta prylar. Och detta är inget skämt :) Packningens basvikt för sommarens vandring platsar inte som ultra light enligt vissa definitioner (under 12 pounds). Den är dock tillräckligt lätt för mina syften och väger 1/3 av motsvarande utrustning skulle gjort för 6-7 år sedan.

Sedan måste man ju då fundera över vad som är "normal" användning samt vad som är måndagsexemplar och vad som är generaliserbart till en viss produkt, eller märke eller hela marknadssortimentet. Detta är ju inte helt lätt för en vanlig dödlig som inte direkt har möjlighet till jämförande objektiva tester av varken olika exemplar eller olika produkter.

Själv har jag t ex använt en Marmot Ion under en 3,5 veckor lång vandring på ca 50 mil utan att några skavanker uppkommit. På lättpackarträffen i Stockholm nyligen visade Martin Axelsson ett par hemsydda byxor av mycket tunn ripstop (från Thru-hiker). Eftersom han fått ont i knäna under vandringen i somras så hade han kasat på rumpan nedför ganska många backar med de byxorna. Det syntes inget nämnvärt slitage alls.

Det här betyder naturligtvis inte att vindblusar och vindbyxor i tunna material alltid håller, vare sig för normalt eller extremt slitage. Det är därför den här typen av feedback är jättebra att få. Var och en kan sedan lägga sitt eget pussel utifrån andras erfarenheter och egna behov.

Jörgen

Svårigheten med att avgöra om ett material är starkt nog (till jacka, tält etc) ökar exponentiellt ju lättare materialet blir. Därför verkar det ibland som ett lotteri när lätta material ska hålla/gå sönder, medan det för starkare material (som är "överdrivet" starka) åtminstone går att göra en intuitiv uppskattning.

Marginalerna krymper, och marginalerna har man aldrig riktigt koll på i förhand.

Jörgen Fjaderlatt.se;386446 sa:
Att tunna tyger inte är lika slitstarka som tjocka (allt annat lika förstås...) är naturligtvis givet. Och om grejor går sönder vid "normal" användning blir man naturligtvis besviken. Och väljer rimligen en något tjockare/tyngre lösning. Detsamma gäller väl om man vistas väldigt mycket i abrasiv terräng (visst låter det fint...) eller använder prylar som är aggressiva, typ stegjärn, om man inte är extremt varsam. Samtidigt så kan ju allting inträffa och om varje pryl skall hålla för att trampas på eller fastna i stegjärn så blir naturligtvis hela packningen rätt tung. Hur resonerar man om sovsäcken rivs sönder av stegjärnen? Tjockare sovsäckstyg? Eller en olyckshändelse/oförsiktighet som det blir orimligt att ta höjd för? Annat än genom att ha silvertejp packningen?

För mig är det viktigaste inte att gardera mig mot att prylar inte går sönder, utan att gardera mig mot att grejer inte går sönder på ett sådant sätt att de inte nödtorftigt kan lagas och turen genomföras. Men här varierar ju smaken och andra föredrar tung packning och en större (?) trygghet för att inget går sönder. Det handlar lite om hur många hängslen och livremmar man vill ha med sig.

Själv är jag inte särskilt lockad av extremt lätta prylar. Och detta är inget skämt :) Packningens basvikt för sommarens vandring platsar inte som ultra light enligt vissa definitioner (under 12 pounds). Den är dock tillräckligt lätt för mina syften och väger 1/3 av motsvarande utrustning skulle gjort för 6-7 år sedan.

Sedan måste man ju då fundera över vad som är "normal" användning samt vad som är måndagsexemplar och vad som är generaliserbart till en viss produkt, eller märke eller hela marknadssortimentet. Detta är ju inte helt lätt för en vanlig dödlig som inte direkt har möjlighet till jämförande objektiva tester av varken olika exemplar eller olika produkter.

Själv har jag t ex använt en Marmot Ion under en 3,5 veckor lång vandring på ca 50 mil utan att några skavanker uppkommit. På lättpackarträffen i Stockholm nyligen visade Martin Axelsson ett par hemsydda byxor av mycket tunn ripstop (från Thru-hiker). Eftersom han fått ont i knäna under vandringen i somras så hade han kasat på rumpan nedför ganska många backar med de byxorna. Det syntes inget nämnvärt slitage alls.

Det här betyder naturligtvis inte att vindblusar och vindbyxor i tunna material alltid håller, vare sig för normalt eller extremt slitage. Det är därför den här typen av feedback är jättebra att få. Var och en kan sedan lägga sitt eget pussel utifrån andras erfarenheter och egna behov.

Jörgen

Mja, fast hur stor risk är det att rispa upp sovsäcken med stegjärn? En sovsäck är ju normalt inte exponerad på samma sätt som ytterplagg. För övrigt så vill jag poängtera att inga av mina plagg har gått sönder efter kontakt med stegjärn eller särskilt onormal användning och det tycker jag personligen inte är acceptabelt av flera skäl. Min kompis itab packaaway fick dock en stor rispa på magen när han råkade fastna på ett stegjärn på en annan kompis ryggsäck och ytterligare en reva på armen när han halkade på en sten.

Det är väl detta som är så svårt när man ger rekommendationer; "friluftsliv" går inte att beskriva på ett enda sätt och det som fungerar för en gör det nödvändigtvis inte för en annan. Mina erfarenheter av lätta och tunna plagg är de inte står pall särskilt länge och då gör jag helt enkelt ett val att välja lite kraftigare plagg. Jag vill kunna använda dem, inte endast för ren vandring, utan även för mer "abrasiva" verksamheter som glaciärturer och lättare alpina turer. Jag vill heller inte byta för ofta, inte minst för att det känns resursslösande.

För mig är lättpackning en metod snarare än ett mål i sig och eftersom jag ofta bär med mig många kg kamera, stegjärn etc så platsar jag viktmässigt inte heller i de olika definitionerna (packning för 8 dagar inkl mat och förbrukning ca 12 kg + 8 kg kamera + stegjärn på senaste turen). Däremot plockar jag gärna russinen ur kakan och väljer det som passar in för mina aktiviteter. Man märker dock att det är en het potatis, kanske många som är nyfrälsta? För direkt så kommer inlägg med taggarna utåt som pratar om "hoppa på med stegjärn och hacka på med isyxa". Det enda jag gjort är ju att redogjort för mina erfarenheter av tunna plagg och låga skor och redogjort varför de inte passar mig. Sen får var och en göra sina egna val.

Det enda jag gjort är ju att redogjort för mina erfarenheter av tunna plagg och låga skor och redogjort varför de inte passar mig. Sen får var och en göra sina egna val.

Håller helt med. Det är ju det som är styrkan hos det här forumet. Att var och en kan se att "generella regler" för friluftsliv inte är så lätta att fastslå. För om någon har en dåligt erfarenhet av Ion och Essence så dyker någon annan upp som har goda erfarenheter. Det är kanske besvärande för den som vill ha enkla lösningar, tydliga svar och allt i svart och vitt, men för oss andra är det, som sagt, den stora fördelen. Ungefär som att folklig visdom i form av ordspråk ofta motsäger sig själva. Det är det som är folklig visdom :)

Jörgen

Svårigheten med att avgöra om ett material är starkt nog (till jacka, tält etc) ökar exponentiellt ju lättare materialet blir. Därför verkar det ibland som ett lotteri när lätta material ska hålla/gå sönder, medan det för starkare material (som är "överdrivet" starka) åtminstone går att göra en intuitiv uppskattning.

Marginalerna krymper, och marginalerna har man aldrig riktigt koll på i förhand.

Nja och ja. Intuition är ju någon sort samlad erfarenhet och denna beror ju rätt mycket på när och var man samlat den. Intuitivt skulle nog inte många medeltidsmänniskor tro att en tunn Kevlar-tråd håller för så många hundra kilo som den gör.

Så om det gäller huruvida en regnjacka i Mextex på 120 gram är tillräckligt stark jämfört med en på 175 gram så håller jag med dig om svårigheterna. Men att en 250 gramsjacka är alldeles tillräckligt stark tycker jag inte det råder någon tvivel om. Och eftersom många med regnjackor på 500-600 gram "intuitivt" inte tycker att tunnare jackor är starka nog så tycker jag att deras intuition leder dem fel. Och att exempel på hur väl 200 grams jackor fungerar därför är bra för att lyfta fram att det hänt en del på tygsidan sedan Jack London.

Det är egentligen detta både min bok och www.fjaderlatt.se sysslar med.

Jörgen

Jörgen Fjaderlatt.se;386498 sa:
Nja och ja. Intuition är ju någon sort samlad erfarenhet och denna beror ju rätt mycket på när och var man samlat den.

Ja, visst är det ett inlärt beteende, även om fenomenet med en ickelinjär svårighetsökning också känns relevant.

Det är bra att det finns folk som motarbetar det :)

Min Marmot Minimalist i GoreTex Paclite har tålt ca 9 månaders hårt vardagsslit, en del skog samt två hårda inspringningar i stålkanter. Så det finns inget som säger att lättvikt måste vara klent...

Man märker dock att det är en het potatis, kanske många som är nyfrälsta? För direkt så kommer inlägg med taggarna utåt som pratar om "hoppa på med stegjärn och hacka på med isyxa". Det enda jag gjort är ju att redogjort för mina erfarenheter av tunna plagg och låga skor och redogjort varför de inte passar mig. Sen får var och en göra sina egna val.

Grunden i dina argument var att bra kläder tål att köra en isyxa i magen på sig själv med och att du tyckte din väns kläder borde tåla ett få ett stegjärn rispat mot sig.... och att du dissade lättviktskläder på grund av dessa anledningar. Om du sedan blir upprörd för att man fäller en motkommentar mot dessa argument mot lättvikt så är det du som får sitta hemma och gråta över det. Jag tror fortfarande att de flesta andra som läste din redogörelse inte fick några direkta 'aha' upplevelser.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg