2008 års lättviktsplaner

Jag behöver ingenting.

Men en ny ryggsäck kunde vara bekvämt. Cirka 55 liter, cirka 1 kg.

Många saker "borde" jag köpa nytt av. Men jag känner inte behovet. Det är skönt.

Jo förresten, en ny karta. BD7. :)

I andy69´s tråd kunde vi redogöra för årets prylinköp och hur de fungerat men vad har ni för planer inför 2008? För min egen del så planerar jag ett inköp av ett Nallo GT (eftersom jag inte alltid kan låna min vandringspolares), ett lätt enmanstält, kanske Terra Nova samt ett lätt kolfiberstativ typ Gitzo explorer med en lätt kulled i magnesium. Om det blir pengar över så skulle jag även vilja ha en lättare dunjacka än min Patagonia (dock inte Liv eftersom jag vill ha hel dragkedja).

Inga inköp planerade alls faktiskt. Brukar impulsköpa ;). Reactor verkar cool, men är knappast lättare än mitt nuvarande gaskök, så det skulle i så fall vara som alternativ för kallare turer...verkligen tveksamt till om min packning blir lättare med ett dylikt, däremot blir den ballare :)...

Men visst kommer jag att snegla lite extra på den mindre modellen av de två nya tält som HB släpper, kan kanske ersätta mitt Jannu som solotält för vinterturer.

Planerar att sy lite oxå, en ny säck till en befintlig ram och lite småprylar som fickor m m. Planerar också att sy ett lätt vindställ och att sy en stormdress i ventilebomull för kallväder :).

Annars är jag nöjd med min utrustning, den är lätt, stryktålig och ändamålsenlig som den är :).

//J

Samma här, Soulo kanske är vad jag sökt i Niak och Ringstind.

Raskesven

Jo, det är ungefär så jag har sökt också, fast från Unna till Jannu...Jannu är utmärkt och fungerar mycket bra. Men Unna räcker för mig måttmässigt. Med en tredje stång så borde konstruktionen bli vinterstabil :). Akto motsvarar väl ungefär Ringstind, men funkar inte bra på vintern, för trångt och för dålig ventilation när snön yr igen de nedre ventilerna.

//J

Ah, avdelningen för trevliga lyxproblem del 3: :)

Byta Akto mot Unna (egentligen vill jag inte sälja aktot, men jag behöver helt enkelt mer takhöjd). Ser att det är fler i tråden som går i tältbytartankar. Byta, någon?

Och eftersom jag går upp 500 gram så MÅSTE jag ha en lättare sovsäck. Sneglade på en Millet XP500 idag; 450gram, komfort -3 till facila 2000 DKR. Men väldigt kort dragkedja, nästan obefintlig faktiskt. Och ingen fotventilation. Så den bästa 3-säsongssäck jag hittat under kilot som man inte får klaustrofobi i är väl Marmot Helium --är det inte så att den är rymligare än WM, någon?

Ett lättare liggunderlag som funkar & inte punkar. Blir nog ett gammalt hederligt Ridgerest, kanske klipper till det lite så det blir figurformat.

Nettovinst trots tyngre tält: 2 kg då jag kommer få plats med allt i min nya lättare ryggsäck (ingen UL, men väl en Matrix 70).

Nytt ull-underställ. Det börjar bli väldigt stora hål i det gamla.

En riktigt schysst kniv... säger inte vilken än.

Massor med tid att kunna gå i fjällen önskar jag mig också!

Tja, det var väl listan så långt... ses på en prylbörs nära dig :)

Jag är så gammal att jag har lite svårt att tänka långt in i framtiden. Jag köpte rätt mycket grejer inför årets tre resor och det mesta var riktigt bra - bara skorna var dåliga, visade det sig
i Frankrike.

Eftersom jag köpte nya under den senaste resan ska jag prova dem lite under våren och se att de verkligen håller. De
är aningen lättare än de gamla och aningen lägre, men fortfarande nära 1.2 kg. Det enda jag tycker är värt att fundera på ur lättviktssynpunkt är tältet. Mitt Akto, 1.7 kg, är just på lagning. Jag har sovit i det 186 nätter så man kan nog anse att det är betalt. Terra Nova kan vara ett alternativ, vet inte om jag riktigt tror på tarptents.

Sen är det förstås min goretexskjorta som börjar verka rätt sliten. Den har hängt med 332 vandringsdagar och jag vet inte vad som kan vara en bra ersättning men den frågan har högsta prioritet.

Jag kommer annars att ägna mycket mer tankeverksamhet åt maten och förstås mina turplaner.

Min budget rymmer tyvärr inga större utsvävningar. En lätt och varm sovsäck står på önskelistan men de tenderar att vara dyra.

Min Rusta-rygga börjar ge sig i sömmarna men jag tror inte jag kommer köpa nåt nytt utan det blir nog att försöka sy en ny säck med det gamla bärsystemet istället (om den lägger av så den inte går att använda, än så länge är det bara lite "glipor").

Annars är jag rätt nöjd med de prylar jag har, de funkar för det jag använder dem till.

Beroende på vad plånkan tillåter
1. Lättare tält - befintligt Nallo2, 2365 gram, måste kompletteras med ytterligare tält då vi nu är 4 i familjen. Istället för ett större 4-mans kommer vi nog att satsa på ytterligare ett mindre lättare...
Terra-Nova Laser, BigSky Summit Shelter, Golite Hut2+Lair 2 Nest, Integral Designs Silhelter+Bug Liner är heta kandidater.
2. Vindjacka - MontBell UL Wind Parka ser intressantast ut just nu - synd bara att MontBell inte skickar från Japan...
3. Quilt som ersätter LIM5 generation 1 som jag har nu - Nunatak Arc Edge ser fin/dyr ut. JRB's quiltar är billigare...
4. Lättare dunjacka - MontBells UL Inner Down jacket, PhDesigns Minimus Jacket, Nunataks Skaha Plus, Klättermusen Liv kan alla tänkas.

Senast ändrad:
Prio 1

Då min gamla trotjänare Haglöfs Grönland rygga gav upp (efter 33 års tjänstgöring, inköpt 1974) på senaste fjällturen, så är det högsta prioritet att köpa en ny ryggsäck.
Utbudet är stort så det tar lite tid att prova sig fram. Tyvärr är många nya ryggsäckar tyngre än min gamla Grönland (vägde 2,8kg). Har som absolut krav att den nya ryggsäcken skall vara betydligt lättare än min gamla. Vet att det finns flera alternativ, återstår bara att försöka få testa dem själv på ryggen.
Prio 2 är ett nytt tält. Har sedan tidigare ett Helsport Dovrefjell III och ett HB Nallo 2GT. Vill nu införskaffa ett lättare enmanstält.
Generellt sett så är jag inne på att, del för del, ersätta utrustningsdetaljer med lättare och funktionellare alternativ.

God tur!
Lars

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg