2008 års lättviktsplaner

Grunden i dina argument var att bra kläder tål att köra en isyxa i magen på sig själv med och att du tyckte din väns kläder borde tåla ett få ett stegjärn rispat mot sig.... och att du dissade lättviktskläder på grund av dessa anledningar. Om du sedan blir upprörd för att man fäller en motkommentar mot dessa argument mot lättvikt så är det du som får sitta hemma och gråta över det. Jag tror fortfarande att de flesta andra som läste din redogörelse inte fick några direkta 'aha' upplevelser.

Buhuu vad jag sitter och gråter. Jag konstaterar bara att detta verkar vara en het potatis för jag skrev aldrig något om att hoppa på kläderna med stegjärn. Däremot redogjorde jag, om jag ska ta det för tredje gången, för att flera plagg som jag haft inte hållt måttet och gått sönder efter kort tids NORMAL användning och att jag därför väljer bort dessa i framtiden. Det är helt enkelt mina erfarenheter av dessa plagg. Att de håller för andra skiter jag i, de har inte funkat för mig. Så enkelt är det och då tycker jag det är fånigt att ironisera över stegjärnstrampande men du menar kanske att jag borde hållt inne med mina erfarenheter och fallit in i ledet av nyfrälsta lättpackare?

Grunden i dina argument var att bra kläder tål att köra en isyxa i magen på sig själv med och att du tyckte din väns kläder borde tåla ett få ett stegjärn rispat mot sig.... och att du dissade lättviktskläder på grund av dessa anledningar. Om du sedan blir upprörd för att man fäller en motkommentar mot dessa argument mot lättvikt så är det du som får sitta hemma och gråta över det. Jag tror fortfarande att de flesta andra som läste din redogörelse inte fick några direkta 'aha' upplevelser.

Eftersom David bara lipar får jag försvara honom.. Du har missförstått grunden i hans argument och tolkade dem tydligen i svart-vitt. Låt gå för det, men du borde lägga ner det sarkastiska tonfallet. Även om man har rätt så ser det illa ut, och när man har fel är det bara fjantigt.

Buhuu vad jag sitter och gråter. Jag konstaterar bara att detta verkar vara en het potatis för jag skrev aldrig något om att hoppa på kläderna med stegjärn. Däremot redogjorde jag, om jag ska ta det för tredje gången, för att flera plagg som jag haft inte hållt måttet och gått sönder efter kort tids NORMAL användning och att jag därför väljer bort dessa i framtiden. Det är helt enkelt mina erfarenheter av dessa plagg. Att de håller för andra skiter jag i, de har inte funkat för mig. Så enkelt är det och då tycker jag det är fånigt att ironisera över stegjärnstrampande men du menar kanske att jag borde hållt inne med mina erfarenheter och fallit in i ledet av nyfrälsta lättpackare?
Hehe, jag har likartade erfarenheter. Testat ett antal olka lättplagg på regnfronten från bl.a. Cabelas och brittiska Arktis, för vem vill bära mer än vad man "behöver"? Men jag tycker det är svårt att finna t.ex en regnjacka på under ca 450 gram som håller måttet. Har under två somrar nu använt an jacka från brittiska Arktis, 450 gram väger den. Ganska bra. Den ligger dock hos skrädddare nu för att få ditsytt förstärkningar i grövre tyg på axelparti. Tidigare har jag låtit förstärka runtom jackan där dragsnodden löper, och sömmarna för fickorna. Om man endast går på en öppen led utan snår, sten, inte häckar franför en eld, inte kommer emot spadar, isborrar etc etc. så kan riktigt lätta grejer hålla, men någon hårdare användning tål de ofta inte. Lite synd att inte fabrikanterna kan göra förstärkningar på särskilt utsatta ställen, men det kommer nog. En riktigt lättanorak jag testade sprack dock i själv tyget utan att jag mig veterligt gjorde något särskilt krävande. Sen finns ju mitt vanliga klagomål om hur hyperkänsligt mot hetta nya lättmaterial är;-)

Raskesven

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg