2008 års lättviktsplaner

Pensionerar mitt gamla 4-manstält som väger 3,5 kg.
Ersätter det med en egentillverkad 3-manstarp som väger 1,5 kg.

Pensionerar även min gamla softpack som väger 2,0 kg.
Ersätter den med en aluminiumram som väger 1,2 kg.

Egentligen skulle jag ha erstt min Vistas-säck som väger 1,2 kg men eftersom jag oftast är ute mitt i sommaren så funderar jag på att helt överge tanken på sovsäck. Möjligtvis en tunn filt istället.

Dessutom ska jag fixa lättare vadarbyxor. Finns att köpa vadare som väger 530 gram men det lutar mest åt att jag försöker tillverka dom själv. Kanske blir dom ännu lättare?

Om vadarprojektet lyckas kommer det även att bli lätta lägerskor/sockar och kanske nåt mer.

Mina lättviktsplaner kan komma att modfieras. Som en del vet hade jag en mycket obehaglig trafikolycka den 12 februari - en bil träffade framhjulet på min cykel och jag föll rätt illa. Av betydelse för vandrandet är en stabil fraktur i sätesbenet. Den tar väl ett par veckor till att läka, vilket påskyndas genom belastning.

På min försommartur bär jag normalt 15 kg. Då har jag mat för 8 dagar, c.a 8 hg dagligen - och går givetvis ned i vikt. Det är väl där jag får ompröva lite. Kanske 6 dagar räcker, eftersom jag kanske kan proviantera tillräckligt ofta. Då kanske jag skulle kunna använda min lättare ryggsäck, en Vapor Trail som inte kändes så bra med normal packning förra året. Jag ska pröva mig fram när jag är tillräckligt frisk för att gå utan krycka utomhus. Lättare boning har jag inte funderat på

Pensionerar mitt gamla 4-manstält som väger 3,5 kg.
Ersätter det med en egentillverkad 3-manstarp som väger 1,5 kg.

Pensionerar även min gamla softpack som väger 2,0 kg.
Ersätter den med en aluminiumram som väger 1,2 kg.

Egentligen skulle jag ha erstt min Vistas-säck som väger 1,2 kg men eftersom jag oftast är ute mitt i sommaren så funderar jag på att helt överge tanken på sovsäck. Möjligtvis en tunn filt istället.

Dessutom ska jag fixa lättare vadarbyxor. Finns att köpa vadare som väger 530 gram men det lutar mest åt att jag försöker tillverka dom själv. Kanske blir dom ännu lättare?

Om vadarprojektet lyckas kommer det även att bli lätta lägerskor/sockar och kanske nåt mer.

Jag vadar inte ofta, men då använder jag mina regnbyxor, som väger kanske 3 hg - har aldrig märkt att det inte skulle räcka. DU måtte gå under rätt extrema förhållanden.

Jag vadar inte ofta, men då använder jag mina regnbyxor, som väger kanske 3 hg - har aldrig märkt att det inte skulle räcka. DU måtte gå under rätt extrema förhållanden.
Skulle nog tänka mig att han använder vadarbyxorna när han fiskar. Det kan väl tänkas vara ganska extrema förhållanden. Åtminstonde om man pratar vattenmängd ;)

//Peter

Ja, jag fiskar som ni andra redan var inne på. Om det bara rör sig om vanliga snabba vad brukar jag tejpa regnbyxor och stövlar.

Ny lättviktskamin, lite större än den gamla, är införskaffad och ska testas tillsammans med nya egentillverkade skyddskåpan för rökröret f.r.o.m. i morgon:)

Raskesven

2 klara!

... är det jag behöver investera i, både ur vikt och temp synvinkel... och sen lockar ju en lättare och ev mindre rygga... men det är inga högprio prylar... finns just nu mycket annat som ligger före...

Rullskidor
Pannlampa
och sen så drömmer jag om en ny mtb till våren....

...annars så har jag det mesta.
--------------------------------------------------------------------------------

Glömde...

... ju att ett nytt tält ligger ganska högt... lättare 2 manna förmodligen ett Nallo 2gt eller kanske det nya Allak?

Thomas

Rullisarna och pannlampan klara... vad de nu har med lättviktspackning att göra har jag ingen aning om... men skönt att kunna bocka av dem.

Tältet är på gång... kollade mycket noga på Allak på mässan, kändes något litet i förhållande tilll vikten... blev nog mer osäker än säker... Bergans nya lättare kompakt så fint ut och är helt klart ett alternativ till Nallo2GT.

Cykeln prioriteras bort eftersom jag köpte en Canon 400d istället :-D
... men jag drömmer om en lättare hoj helt klart... 2009 års stora investering?

Kvarstår gör sovsäck som är svårvalt... åsså en ny rygga, Bergans Helium kommer det sannolikt att bli. Eller en Granite Gear... eller...

Thomas

Investerade i tyg , dun och tråd och sydde lite nya grejor:
Vindblus med huva 97g
Vinbyxor 60g
Dunjacka 320g
Insåg i och med detta att mitt syintresse krävde mer och väntar nu på material till ryggsäck och tarptält.
Har sedan förra årets vandring även köpt nya regnbyxor Haglöfs lim som jag hittade på rea för halva priset samt en regnjacka ITAB packaway.
Om ryggsäcken blir bra (prototypen jag sydde verkar lovande) så räknar jag med 15kg för fyra dagar i sommar mot 25kg för sex dagar förra året.

Har du fina beskrivningar på vindblusen och vindbyxorna att delge oss andra......
Jag skulle faktiskt behöva både och och med de vikter du skriver så vill jag också ha!
Eller göra, eller......

Grundtanken med att göra egna lättvikstvadare som man använder tillsammans med joggingskor är att man då slipper ta med sig stövlar. Mina stövlar väger drygt 2,2 kg så det blir ju en rejäl viktbesparing. Ett måste är dock att joggingskorna är snabbtorkande (mesh) samt att man har något annat att ha på sig när man är i lägret. Hittade ett fint mönster på lägerskor som bara väger 50gram.

Här finns mönstret, och en massa annat kul, dock ingen vindblus eller vindbyxor:(

http://www-pp.hogia.net/anders.jonsson/kajakwebb/projekt_startsida.htm

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg