Ett tiotal tar sig an den långa vandringen: "Jag gillar utmaningar"

Ett tiotal rullstolar plus medvandrare tar sig an sträckan Östersund - Åre under världens längsta organiserade vandringsevent för människor med funktionsvariationer.

Av: Alicia Schumacher

Foto: Pressbild

Den 7 juli invigdes Den långa vandringen Jämtland i Östersund. Den långa vandringen är ett vandringsevent för människor med funktionsvariationer och i år går evenemanget längs St Olavsleden från Östersund till Åre.

Äventyraren och tillgänglighetskonsulten Anders Andrae från WillUt är initiativtagare till eventet. Förra året vandrade och rulllade han och Linus Palmqvist från Naturens Hemligheter sträckan Östersund - Åre för att kartlägga tillgängligheten på uppdrag av St Olavsleden.

– Jag gillar utmaningar och jobbar enligt devisen ”allt går till dess motsatsen bevisas”. Jag har tidigare rullat/vandrat mycket i de jämtländska fjällen, det är ett favoritområde och uppdraget i fjol skapade lust att testa St Olavsleden i skarpt läge. Nu blir vi ett tiotal rullstolar plus medvandrare som ska ta oss an sträckan. Vi har fått stort stöd från både sponsorer och medarrangörer, annars hade detta inte varit möjligt, säger Anders Andrae från WillUt.

Putte Eby från St Olavsleden berättar att de har jobbat aktivt med tillgängligheten efter att de fick feedback från Anders Andrae. Bland annat kommer de under sommaren ställa ut 16 tillgänglighetsanpassade rastplatsbord på ledens svenska sida.

– Tillgängligheten som vi sett över handlar om att förenkla för så många som möjligt och bidra till att personer med funktionsnedsättning ska kunna komma ut och ta del av friluftslivet. Fördelen med St Olavsleden är att man enkelt kan vandra eller rulla kortare sträckor och däremellan transportera sig med buss eller tåg, man måste inte ge sig på hela sträckan på 58 mil. Nu vet vi att sträckan Östersund - Åre funkar och vi vill fortsätta utveckla fler delar av leden mot denna målgrupp, säger Putte Eby från St Olavsleden.

Vandringen i sin helhet

Etapp 6 ca 24 km Åsan - Undersåker
Etapp 7 ca 11 km Undersåker - Såå
Etapp 8 ca 8 km Såå - Åre by
Måndag 15 juli Vandringen avslutas med målgång på Åreskutans topp. Avslutande aktiviteter på Åre Torg.

Den långa vandringen

Den långa vandringen är ett koncept som omfattar vandringar över två mil som skapades i samband med Friluftslivets år 2021. Syftet med vandringarna är dels att ge människor med olika funktionsvariationer möjlighet att uppleva naturen, dels att främja sociala relationer mellan deltagare och medvandrare, något som är särskilt viktigt för en samhällsgrupp där isolering och fysisk inaktivitet är vanligt förekommande. De första årens vandringar gick längs cykelvasaleden, 95 kilometer mellan Berga By och Mora.

Vandringsleden passerar ett omväxlande natur- och kulturlandskap.