Vada Kamatjokka?(Kvikkjokk)

Nån som har erfarenhet av att vada här norr om Kvikkjokk? Ser ut på kartan att stigen fortsätter efter älven så borde väl gå ibland iaf att ta sig över?

Hur brett är vadet?
Screenshot_20250401-105539.png

Hejsan,

Frågade Björn som kör båten i Kvikkjokk om det vadet en gång och enligt honom är det i princip omöjligt att vada på den platsen. Vill minnas att "stigen" egentligen är någon gammal väg som användes för typ gruv prospektering eller liknande.

Har dock skidat upp längs Kamajokk och den nästan lika bred som Rapaätno, så jag hade inte räknat med att det är möjligt att ta mig över vid "stigen". Däremot kan den eventuellt vara möjligt att vada en 5-7 km längre uppströms när man passerat Tjouldajåhkå och Kamajokk byter namn till Njoatsosjåhkå. Finns ett par platser där den delar på sig i två armar.

/ Stefan

Hej,
Om man följer stigen på kartan (vid en viss zoom-nivå) ser man att den går upp till Ruovddevárre och de områden där man för länge sedan (50-t/60-t?) gjorde provbrytningar av mineraler. Stigen är med all säkerhet en rest av en gammal transportväg för gruvutrustning. Vill minnas att området även på senare tid varit aktuellt för fortsatt provbrytning. Tyngre maskiner som hjullastare och dumper säkert "vada"/ta sig över där.
Mvh/Rickard N.
-----------------
NSD JOKKMOKK2013-02-05 09:27
"Ännu längre västerut, på berget Ruovddevárre, elva kilometer norr om Kvikkjokk, har bolaget fått tillstånd att provborra efter titan och järnmalm. Tillståndet gick ut den 8 mars men gruvbolaget har ansökt om förnyelse av tillståndet. Inmutningen är på 850 hektar och ligger i Laponia."
-----------------

Stigen kallas gruvstigen. 1969 och 1970 undersökte SGU Routevare och publicerade resultaten här - https://resource.sgu.se/dokument/pu...rospekteringsrapport451rapport/brap_00646.pdf. Jag har inte hittat någon beskrivning av hur de tog sig över Gamajåhkå men de hade förstås resurser, båtar och annat. Att den är utritad i kartan är knepigt och antyder felaktigt att detta är ett vadställe. . Hans Fowelin har ett foto från platsen som ni hittar i hans och min blogg om Njoatsosvágge - https://photos.google.com/share/AF1...?key=cE81cV8zT1d4ZVlYTjdsUnM0SXdVOGxrZWZxV0dB. Läs det han skriver:

”På fjällkartan är detta ställe utmärkt med en stig som märkligt nog leder över Kamajokk till andra sidan. Det finns turister som trott att man kan vada här. Men det innebär att man dras med den djupa strömmen. Enkel biljett till forsarna vid Kvikkjokk. Det är att sätta livet på spel.”

Oj, flera bra svar här! Tack så mycket för det, då kan man nog inte räkna med att komma över där. Såg inte så lockande ut på fotot heller, men mycket fina och givande foton där över miljön. (y)

Aha gruvbrytning i de trakterna, det var intressant att höra, mycket man inte känner till där.

Det är lurigt med de här detaljerade terrängkartorna man har i sina appar, för ibland leder stigar en helt åt skogen, ex över broar som inte finns irl, som här hemma i sörmland.

Jag gjorde det vadet i sptember 1992. Vi kom uppifrån Pårte och följde stigen ner mot Kvikkjokk. Där den korsar Kamajåkk är jokken bred och inte så djup. Vi gick snett över och det var inte alltför besvärligt. Om jag minns rätt så gick vattnet upp till låren, och just där var det inte så jätteströmt. Däremot en lång sträcka.

Kanske hade vi tur, kanske var det lågvatten? I början av sptember är det kanske som minst vatten i jokkarna i fjällen.

Jag gjorde det vadet i sptember 1992. Vi kom uppifrån Pårte och följde stigen ner mot Kvikkjokk. Där den korsar Kamajåkk är jokken bred och inte så djup. Vi gick snett över och det var inte alltför besvärligt. Om jag minns rätt så gick vattnet upp till låren, och just där var det inte så jätteströmt. Däremot en lång sträcka.

Kanske hade vi tur, kanske var det lågvatten? I början av sptember är det kanske som minst vatten i jokkarna i fjällen.
Men stigen från Pårte till Kvikkjokk korsar ju inte Gamajåhkå. Antingen har jag eller du missförstått något här tror jag, @Pask.

Senast ändrad:
Men stigen från Pårte till Kvikkjokk korsar ju inte Gamajåhkå. Antingen har jag eller du missförstått något här tror jag, @Pask.
Tja, det beror väl på vilken väg man tar? Vi gjorde en rundtur från Kvikkjokk, först upp mot Pårte via Pårek och sedan hem via gruvstigen. Jag bifogar en fulscannad karta på hur vi gick (röd linje).

(Verkar tyvärr bli i liggande format fast den är stående i original)

Pårtetur_karta2.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olofa Möjligt att vada Rissajåhkå? Fjällvandring 7
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
avslutat250224.12 Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg