Tips på utrustning för Kebnekeise

Hej!
Jag och tjejen, tillsammans med hennes mamma, har planerat in ett gå upp till Kebnekeise under juli nu till sommaren.
Vi har valt att tälta utanför fjällstugan och behöver nu tips kring en del utrustning.
Vi har införskaffat varsin Osprey ryggsäck runt 70 liter vardera, samt kommer även ha en lite mindre på 30 liter så att vi har 3 stycken totalt. Tanken är också att jag och tjejen kommer göra flera vandringar/tältningar framöver och inte enbart köpa grejer för just Kebnekeise.
Kikat lite på tält och hittat ett från Naturhike (cloud up 3) då vi resonerade att vi nog gärna har ett tält för 3 personer trots att vi bara är 2 som ska sova i det, för att få lite mer plats samt få plats med lite utrustning. Är det någon som har mer info kring tältet? Bör vi titta på något helt annat eller är det tillräckligt bra?
För att sen gå vidare till sovsäck och liggunderlag. Vad jag kan läsa mig till är dun att föredra då det väger mindre samt håller bättre livslängd. Vad ska man satsa på för nånting? Hur pass kallt ska sovsäcken klara av?
När det sen kommer till liggunderlag har jag förstått det som ett r värdet är vad man ska hålla koll på, men även vikten där för att spara onödigt tung packning. Finns det fler saker att tänka på kring det?
Som ni säkert kan läsa er till behöver vi alla tips vi kan få och ifall det finns oklarheter kring vad jag menar förklarar jag gärna vidare men just nu är detta det bästa jag kan formulera mig.

Prova att söka i äldre forumtrådar om Utrustning och Utsidans recensioner så hittar du massor med tips om tält, liggunderlag, sovsäckar mm. Några snabba svar här: Två pers i ett trepersonerstält brukar vara bekvämt. (I ett trepersonerstält får du kanske inte ens in tre vanliga liggunderlag i bredd). Hur varm sovsäck? Delvis en personlig/smakfråga men avgörs också av årstiden då du vill vara ute. Jag har två sovsäckar, en med 300 gram dunfyllning som funkar nästan ned till nollan och en lite varmare med 450 gram. De är beställda från Cumulus i Polen, bra grejer till rimliga priser. Ett allmänt tips om Keb-packning är att inte ta med en massa ombyten eller onödigt mycket mat - enkel tvätt och inköp går att göra på plats.

Jag har ingen information om tältet du kollat på, men försäljaren verkar vara en Australiensisk webbutik som inte särskilt tydligt talar om vilka dom är. Att kolla på alternativ i din lokala friluftsbutik kan ju inte skada. :)

Tältet du tittat på verkar vare ett kupoltält där du sätter upp innertältet först vilket jag anser passar sämre i våra förhållanden. Dessutom verkar tältet vara av PU-belags yttertältsväv vilket både blir tyngre och har kortare livslängd (PU-beläggningen kommer förr eller senare att åldras och delaminera). Jag hade nog inte litat på detta tält ute på kalfjället när naturen spänner musklerna.
Mitt förslag är att titta på tält med sk skandinavisk design, dvs inner och yttertält är kopplade och sättes upp/tas ner samtidigt. Titta även på att yttertältet är av dubbelsidigt silikoniserad väv och inte PU-belagd för längre livslängd.

Prova att söka i äldre forumtrådar om Utrustning och Utsidans recensioner så hittar du massor med tips om tält, liggunderlag, sovsäckar mm. Några snabba svar här: Två pers i ett trepersonerstält brukar vara bekvämt. (I ett trepersonerstält får du kanske inte ens in tre vanliga liggunderlag i bredd). Hur varm sovsäck? Delvis en personlig/smakfråga men avgörs också av årstiden då du vill vara ute. Jag har två sovsäckar, en med 300 gram dunfyllning som funkar nästan ned till nollan och en lite varmare med 450 gram. De är beställda från Cumulus i Polen, bra grejer till rimliga priser. Ett allmänt tips om Keb-packning är att inte ta med en massa ombyten eller onödigt mycket mat - enkel tvätt och inköp går att göra på plats.
Ska absolut ta och söka lite mer info härinne :)
Men sovsäck som klarar runt 0an borde vara bra för ändamålet?
Vi planerar inte att ta med stormkök utan att använda kök i fjällstugan, är sån form av mat enkel att få tag i där uppe eller bör basvaror packas med hemifrån skulle du säga?

Tältet du tittat på verkar vare ett kupoltält där du sätter upp innertältet först vilket jag anser passar sämre i våra förhållanden. Dessutom verkar tältet vara av PU-belags yttertältsväv vilket både blir tyngre och har kortare livslängd (PU-beläggningen kommer förr eller senare att åldras och delaminera). Jag hade nog inte litat på detta tält ute på kalfjället när naturen spänner musklerna.
Mitt förslag är att titta på tält med sk skandinavisk design, dvs inner och yttertält är kopplade och sättes upp/tas ner samtidigt. Titta även på att yttertältet är av dubbelsidigt silikoniserad väv och inte PU-belagd för längre livslängd.
Märker att jag verkligen inte har så bra koll på tält men förstår att jag kanske bör kika vidare på något annat som kanske håller lite bättre och är mer anpassat för detta klimatet. Har du tips på märke eller hemsida att kika runt på? :)

En viktig fråga är vad du har för budget. Det styr vilka tält du kan inhandla. En sovsäck som har en komforttemperatur på 0°C eller någon minusgrad tycker jag är lämpligt.

Det finns många trådar om fjälltält i detta forum. Den som söker hen finner :) . Jag har en del synpunkter på vad som är viktigt för mig men begränsar mig här till en: Inga större meshpartier (som man inte kan stänga igen) i innertältet! Jag tycker du ska börja med att titta på tält från Norden, Tyskland och Schweiz, som har många tält som passar i vår fjällvärd.
Beträffande sovsäck så tycker jag att komforttemperaturen -5 gr. är lagom för svenska sommarfjäll. Dun är lätt, komprimerbart men dyrare än syntetisk fyllning. Jag föredrar dun.

Ska absolut ta och söka lite mer info härinne :)

Vi planerar inte att ta med stormkök utan att använda kök i fjällstugan, är sån form av mat enkel att få tag i där uppe eller bör basvaror packas med hemifrån skulle du säga?
På Kebnekaise fjällstation (som inte är någon stuga) finns mycket att köpa, även färdiga middagspaket att laga i självhushållsköket och ofta färskt bröd. Är det bara dit ni ska behövs inget campingkök, men på en längre tur mellan stugor skulle jag ändå rekommendera det. Dock hittar ni inga kylvaror och mejeri - jag brukar ta med smör som håller ett bra tag på rätt plats i packningen, men det är torrmjölk som gäller. STFs webb har info om sortimentet i fjällstugornas butiker, det varierar lite och de har inte försäljning överallt. Där finns torrvaror och konserver. Billigare att bära med sig förstås.

När det gäller tält är mitt tips att leta begagnat, mer konkret ett trepersoners tunneltält med förlängd absid från Bergans eller Helsport. Vikt 3-4 kg. Samma konstruktion som finmärket Hillebergs men mycket billigare och bra ändå.

En viktig fråga är vad du har för budget. Det styr vilka tält du kan inhandla. En sovsäck som har en komforttemperatur på 0°C eller någon minusgrad tycker jag är lämpligt.
Vi försöker väl, om man ska vara helt ärlig, komma undan så billigt som möjligt dock utan att tumma för mycket på kvalitet. Jag tänker mig att vi försöker hitta tält för runt 3000 - 5000 ungefär, vilket inte verkar vara helt omöjligt när man googlar runt lite.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5