Att skapa ett outdoor-märke - Del 15
Femtonde delen i en artikelserie om skapandet av det svenska outdoor-märket "Norra" handlar om förpackning.
Av: Norra
Förpackning.
För att kunna leverera våra produkter behövde vi ta fram en ändamålsenlig förpackning. Vi ville hitta ett sätt att hålla förpackningen så minimalistisk som möjligt, men samtidigt skydda produkterna under transport på ett bra sätt, samt ha möjlighet att kunna kommunicera viktig information.
När vi utvecklade förpackningen fokuserade vi på två huvudfunktioner. Den första var att skydda produkten från yttre element. Vi valde att använda oss av en plastpåse gjord av så mycket återvunnet material som möjligt. Påsen vi kommer att använda är även tillverkad i samarbete med initiativet Återbära vilket gör den 100% klimatneutral. Mängden utsläpp som skapas från råmaterial till färdig produkt, klimatkompenseras genom certifierad trädplantering i Colombia.
Den andra funktionen som vi fokuserade på var kommunikation. Eftersom vi inte behöver traditionella häng-etiketter som används i detaljhandeln, har vi möjlighet att utforska formatet och mängden information vi kommunicerar. Vi fick tidigt input via Facebook och Instagram på vikten av vård- och hanteringsanvisningar, samt önskemål om funktioner och materialspecifikationer. Vi har gjort vårat bästa för att kommunicera dessa på ett så enkelt som möjligt.
Resan hem.
När byxorna hade passerat den slutgiltiga inspektionen och vi hade mottagit och godkänt ett produktionsprov var byxorna redo för sin långa resa till Sverige.
Det är ett par stopp längs vägen och det första stoppet, där byxorna lastades på fartyget i norra Vietnam heter Hai Phong. Hai Phong är den hamn som ligger närmast vår produktionspartner. Efter ett stop i Ho Chi Minh hamn lämnar fartyget Vietnam för att resa förbi Singapore och sedan passera genom Suez-kanalen. I Europa stannar fartyget till i Rotterdam innan den kommer till Sverige och Göteborg.
Det tar fartyget nästan 7 veckor att resa från Hai Phong till hamnen i Göteborg. Resan går förbi 3 kontinenter och cirka 20 länder. I Göteborg lastas byxorna på en lastbil som kör dem till Norras kontor i Nynäshamn. Nu är det nära...
För mer info och blogg på engelska kolla in www.norraoutdoor.com.
För mer bilder och inspiration följ gärna Norra på facebook: www.facebook.com/norraoutdoor och instagram: @norraoutdoor
Jag vill läsa mer angående den sk certifierad trädplantering i Colombia och hur planerar NORRA. klimatkompensera sin produktion och frakten från SE Asien till Sverige.
På http://aterbara.se/ kan du läsa mer om hur förpackningen klimatkompenseras genom trädplanteringen.
Gällande den övriga transporten och produktionen så är det ett område som vi kommer titta närmare på och även hur vi skulle kunna förmedla den påverkan en enskild produkt faktiskt har.
Om du har något bra uppslag på system eller liknande så säg gärna till!
Mvh
Jacob
Tack för svaret. Tyvärr hittade jag ingen relevant information angående deras verksamhet i Colombia vilken i sig tycker jag är otydligt att ni satsar på träplantering i ett annan land än det där produktionen sker... hur som helst jag har skickat ett e-post till aterbara.[se] med frågor.
Jag förstår att det kan vara något svar för ett nystartade företag att ta reda på alla detaljer angående miljöpåverkan och ”fairtrade”.
Min forskning ryktar sig mot den sk grön marknadskommunikation inom modeindustri ”greenwashing”.