Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

Mer på profilsidan


Kategorier:

Etiketter:

10 september – Easy Elsie och urskog, del 1

Gårdagens långa vandring tog ut sin rätt. Vi hade i alla fall en god natt och vaknade till en strålande fin morgon.


Det hade varit en kall natt, vilket syntes på olika sätt. Frostigt tält, vilket var ganska bra.

Det våta behövde man inte torka bort, utan det var helt enkelt iskristaller som man kunde ta bort på ett enkelt sätt.


Någonting jag inte har pratat om så mycket är toalettbestyren. Nr ett gör man som kille väldigt enkelt. Ska man göra nr två så gör jag på olika sätt, hur det nu skulle kunna vara möjligt. Man gör det man ska, sedan är det klart.

Ålrajt, jag ska förklara det lite mer. Innan jag gör det så har jag insett att det är bra att vara förberedd. När man känner att det börjar bli dags och speciellt om man vandrar, så är det bra att snabbt kunna ta av sig ryggsäcken och göra det man ska, för ibland blir det bråttom.

Jag har kollat upp det där lite mer, och har sett att havregryn har en ”milt laxerande effekt”. Jo, jag tackar jag! Det har jag märkt. Värst är på mornarna när man ligger i sovsäcken, och det typ regnar ute. Då kliver man ur sovsäcken så fort som möjligt, och kroppen har väl ställt in sig på att det är dags. Kroppen säger NU...och då måste man ut NU.

Nåja, hur som helst så gör man det man ska, kanske bakom en buske eller ett träd. Jag brukar försöka elda upp toapappret, annars hamnar det under mossa eller så. Det är skillnad på att hantera dessa bestyr på kalfjället mot att göra det i skogen. Men ingen vill ju se ett toapapper komma flygande.

Kan förresten upplysa om att vitmossa är ”good shit” i dessa sammanhang. Som många känner till är det alltså inte den hårda ”mossan” som man har i ljusstaken till jul. Nej, jag pratar om den gröna vitmossan, perfekt att använda där bak. Det man har i ljusstaken är en renlav som heter fönsterlav. Vi kan kalla den rasp i dettaa sammanhang, eller dass(iga) sammanhang.

Nog om dasshumor.

Bilden nedan visar vad jag menar med att ta hand om pappret. Jag gör röksignaler, och beroende på hur kallt det är i luften så stiger röken på olika sätt.


Kan förresten komma med ett tips om toabesök. Ha toapappret i en plastpåse. I samma plastpåse har man en liten tvål, och jag råkar ha en liten SJ-tågtvål, fick med mig den från den gången jag åkte första klass och hade en hel kupé för mig själv. Det lär väl aldrig hända igen, det där med första klass. Tvålen har man i en egen påse i samma påse som toapappret. Sedan har jag också en tändsticksask i denna påse. Om jag är på kalfjället har jag en grävanedskitenslömorakniv i påsen också. Det var tips från coachen. Tvålen är alltså till för händerna.

Efter toabestyr, frukost och efter att vi packat ihop allting så skulle vi vandra till dagens första höjdpunkt, ett flygplansvrak.

Det var inte vilket flygplansvrak som helst, utan efter ett flygplan som var ombyggt för att bomba ett fruktat fartyg. Mer om det kommer strax.

Vi påbörjade dagens vandring och det var så härligt väder. Krispigt i luften, även om det var lite varmare nu.

Det var enkelt att gå, om man följde kompassen, vilket vi gjorde. Nordväst…”tills vi stöter på stigen till planet”. Det var ungefär så vi tänkte.

Skogen var en härlig skog. Här hade inte många vandrat, och vi sökte som alltid efter spår från någon eller någonting.


Plötsligt var vi vid stigen. Vi tog vänster, och följde stigen. Spännande! Tydligen skulle vi nu gå åt sydväst…ok!

En skylt dök upp och nu var vi nära. Vad skulle vi se? I vilket skick skulle flygplansvraket vara? Det var förväntan i luften.

Vi närmade oss. Vi såg någonting mitt ute på en myr. Det borde vara flygplansvraket.

Det var myrmark både åt höger och vänster om oss när vi gick på spången mot vraket.

Vi stannade till vid flygplansvraket och tänkte se lite närmare på det.

Tänk att det fanns ett flygplansvrak här, mitt ute i ingenstans. Vi visste en del om vraket, bland annat att det hette Easy Elsie, och att det blev träffat av luftvärnseld när det var i Norge. Det blev illa skadat och nödlandade på den här myren.

Efter att ha kollat på vraket, som blev en bra paus med snacks och vatten, gick vi vidare på spången. Vi kom till en riktigt fin rastplats, anlagd för att man skulle kunna ta en paus här i samband med att man kollar på flygplansvraket.

En blick bakåt innan rastplatsen gav denna bild.

Rastplatsen var väldigt fin, med en grillplats utanför också.

Det fanns mycket information om vraket här.


Det blev en kortare paus här. Nu skulle vi vidare.

Dagen första höjdare var detta engelska flygplansvrak, Lancasterbombaren ”Easy Elsie”, som byggts om för att bomba den tyska slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. De fällde den 6 ton tunga bomben i dimma, och missade målet. Tirpitz sänktes senare under kriget.

Vi hade fått oss en historielektion och var tacksamma för att ha upplevt detta.

 Det finns kartor och så finns det kartor. De kartor som jag uppskattar är de i skala 1:50 000 eller kanske 1:100 000. Området där vi var nu, och området närmare Saltoluokta, finns naturligtvis på karta, men inte i den skala vi ville ha det i.

Därför hade Johan beställt kartor i skala 1:50 000 samt 1:100 000, på området mellan Porjus och Saltoluokta fjällstation. Det var främst den i skala 1:50 000 som vi sneglat på nu för att ta oss upp till Ultevis fjällurskogs naturreservat och vidare genom Ulldevisduottar till Saltoluokta.

Denna delsträcka blev bara ett par km...karta kommer i del två.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2022-10-30 20:36   Swift
Spännande läsning och fina bilder! Jag kände inte till det här flygplanet men ser paralleller med vraket som hittades på Tsahtsa i sydvästra Sarek så sent som 1980-talet, om jag minns rätt. Även det en spännande historia. Ditt flygplan ses utmärkt i flygbilden. Nu väntar vi på fortsättningen, och det är ju en bra bit kvar!
 
Svar 2022-10-30 20:49   Thomas Lummi
Tack så mycket! Man skriver och skriver, ser att folk läser, och så undrar man om det är skrivet på ett bra sätt.
Jag ska nu fortsätta med del två av denna dag.
 
2022-10-30 22:06   OBD
Ja, det är verkligen kul att följa med på din vandring. Jag har, precis som Per Kjellin, aldrig hört talas om det här flygplansvraket. Vraket på Tsahtsa har nog varit mer omskrivet tror jag. Ser fram mot nästa del av er färd.
 
Svar 2022-10-31 06:30   Thomas Lummi
Tack Bertil!
Små saker i vandringen berikar det extra mycket, såsom simningen över älven eller flygplanet. För mig är upplevelsen allt.
Det skulle bli fler intressanta händelser/situationer.
 
2022-10-31 17:17   HasseQ
Och kul med en egen vandring som inte följer vanliga stigar. Ganska ovanligt att läsa, dom flesta har väl dålig fantasi --
 
Svar 2022-10-31 17:50   Thomas Lummi
Kanske det. Mina fötter gillar obanat, har bekymmer med Mortons neurom.
 
2022-11-02 22:32   fowwe
Mycket intressant att läsa om detta flygplan som inte heller jag visste något om. Vrakresterna syns fint på Min karta och här är en länk: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=705974&n=7440188&z=13&mapprofile=flygbild&background=2&boundaries=false&name=Easy%20Elsie

Slutligen vill jag tacka för en utförlig beskrivning om hur toabesök går till! Mycket underhållande. Alla läsare som ännu inte besökt fjällvärlden må läsa och bli klokare. Jag uppskattade särskilt upplysningen "Tvålen är alltså till för händerna."
 
Svar 2022-11-03 06:53   Thomas Lummi
Jag kände inte heller till detta flygplan innan vi planerade denna vandring. Det finns helt klart intressanta saker att se på eller besöka när man planerar en vandring. Jag uppskattar dessa besök, blir som delmål. Ibland mättar delmålet, som när vi var i Porjus, och ibland så berikar det själen på ett annat sätt, som flygplansvraket.
Jag känner ibland att jag vill förtydliga vissa saker, eller bara berätta om hur jag tänker och hur jag brukar göra. Därav skitsnacket denna gång.
 

Läs mer i bloggen

5 september - en blåsdag

Natten var ganska ok. Lite knöligt, men ok. Jag sov ganska länge efter att ha vaknat tidigt och varit uppe och lättat på trycket tidig morgon. Någonting inom mig sade att jag bord komma iväg så fort som möjligt. Vet inte riktigt var det kom ifrån, men kanske min vanliga noja att ha mycket vandring kvar och begränsat med tid kvar. När jag sansat räknat på kvarvarande sträcka till Kvikkjokk såg jag att det var lugnt. Jag skulle hinna tillbaka i tid till bussen.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg