Storulvån-Sylarna-Helags-Sylarna-Storulvån: Dag 4

Min berättelse om fem dagars fjällvandring i slutet av september 2022.

Natten hade varit blåsig men jag hade inte störts speciellt mycket av det, men prognosen indikerade tydligt att det skulle blåsa upp ännu mer under dagen och över kommande natten. Jag hade redan börjat fundera på det vid Helags fjällstation men nu beslöt jag mig för att gå till Sylarna och bo där över natten.

Planen innan Sylarna var dock att ta sig över gåsån och vandra längs med gåsån i Holkendurrie. Sagt och gjort, efter någon timme så vandrade jag så i Holkendurrie. Det var fint men jag kände mig lite håglös och längtade lite till en varm stuga.

Holkendurrie
Blött men vackert

Min förra fjällvandring och även denna så körde jag på terränglöparskor med ullsockar. Tanken är att acceptera att jag kommer bli blöt men att ullsockan skulle hålla mig varm och skorna skulle torka upp. Det gick bra förra vandringen men denna gång kände jag att det blev lite jobbigt att vara konstant blöt. Speciellt längs gåsån där det var väldigt blött stora sträckor var det enerverande.

Jag kom fram till gåsåns rastskydd och fick skydd mot blåsten. Efter fika och kaffe kände jag mig bättre och begav mig mot Sylarna. Jag hade vandrat denna sträcka åt andra hållet förra året och kände igen mig.

Gåsåns raststuga

Större delen av sträcka fick jag kraftig sidvind och hade konstant slagsida. Det var vita hjäss på de små sjöarna. Ibland kom det kraftiga byar som knuffade lite på en.

På väg mot Storforsen
Fruntimmersklumpen långt bort
Bron över böljande Storforsen
Renar vid Östra Endalshöjden

Det kändes skönt att komma fram till Sylarna och det var väldigt lyxigt att få duscha och sitta i restaurangen och kolla ut på den kraftiga blåsten. Jag avnjöt en trerätters middag och sov gott den kvällen.

Fina långtjärnen innan man kommer till Sylarna
Blåsigt vid Sylarnas fjällstation
Mitt alldeles egna stora rum för natten
Turbeskrivning dag 4

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 3

Tre dagars vandring från Vålådalen till Bunnerfjällen och tillbaka i augusti 2024.

Nyfiken som jag är undrar jag vart namnet Bunner kommer ifrån. Jag vet att ortnamn kan vara väldigt gamla och innehålla fossila ord, alltså ord som sen länge slutat används. Det kanske är så i detta fall men en sökning i Svenska Akademins Ordlista gav en möjlig förklaring i ordet Buna

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 2

Normalt är detta det moment jag gillar minst, att plocka ihop tältet. Denna gång hade jag sett till att ta med vintervantarna för att kunna värma upp vantarna efter att allt var klart. Detta hjälpte mig mycket de första 20 minuterna efter att jag börjat vandrat.

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 1

Jag visste att jag skulle ha totalt tre vandringsdagar med två tältnätter. Här funderade jag kanske om Storulvån och närheten till kalfjället skulle vara mer strategiskt, men samtidigt hade jag gått en hel del i området redan. Men var tre dagar tillräckligt för Bunnerfjällen?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.