Storulvån-Sylarna-Helags-Sylarna-Storulvån: Dag 5

Min berättelse om fem dagars fjällvandring i slutet av september 2022.

Jag satte kurs mot Blåhammaren. Då det var en triangelsträcka var det en del folk som man mötte och passerade. Just denna sträcka hade jag inte gått förut. Målet för dagen var dock Storulvåns fjällstation så jag vek av vid Enkälens rastskydd efter en fika med några andra vandrare.

På leden mot Blåhammaren
På spång mot Enkälen
Vägskäl vid Enkälens vindskydd

Sträckan mellan Enkälens rastskydd och Ulvåtjärn var väldigt blöt. Det kan vara bra att veta för framtida vandrare. Det gick väl bra överlag men jag var ganska glad när jag var framme vid Ulvåtjärn. Här kunde jag välja att gå på leden mot Storulvån men då skulle jag vara framme väldigt tidigt och få vänta länge på bussen. Istället tänkte jag att jag kunde vandra upp mot Getryggen och kanske gå en annan stig på getryggens sydsida.

Ulvåtjärnen och Snasahögarna
Ulvåtjärnen
Mot Getryggens rygg

Efter ett tag på stigen upp mot Getryggens sydsida så ändrar jag mig och tänker mig att runda Getryggen och gå i dalen mellan Getryggen och Sönner-Tväråklumpen. Det tar ett tag men till slut står jag på platten mellan bergen och blickar ner mot Handölan. Jag låg fortfarande bra i tid.

Vägskäl vid Getryggens baksida
Sönner-Tväråklumpen höljd av moln
Mellan Getryggen och Sönner-Tväråklumpen

Vägen nerför var lätt och trevlig men jag började undra lite hur jag skulle ta mig ner till fjällstationen. Det smartaste i efterhand hade nog varit att gå upp sadeln vid Lill-Getryggen och hittat stigen ner till fjällstationen, en stig jag gått tidigare.

Men min upplevelse på Helags hade kanske satt lite spår och jag ville inte ge mig upp på branta stenfält så jag tänkte mig runda Getryggens västra sida och försöka ta mig till fjällstationen där. Men här blir det rätt så svårgått när jag kommer till fjällskogen och jag sätter istället kurs rakt ner mot vägen. Detta blir en riktigt blöt sträcka och jag skulle inte rekommendera någon annan att gå där.

Vy mot Handölan och Hårdeggen

Till slut är jag dock framme vid vägen och kan följa den fram till fjällstationens värme och sköna stolar. Min vandring för detta år är därmed färdig.

På väg till Storulvån
Framme vid Storulvån

I efterhand kan jag konstatera att jag ska skaffa mig ett par nya fjällkängor. Jag känner också att jag kanske lärt mig att det inte alltid är bra att bara köra på utan att det är okej att backa tillbaka och inte ta för stora risker. Konsekvenserna kan trots allt bli allvarliga då man är själv. På det stora hela var det en bra vandring även om jag gärna skulle vilja få några mer soliga stunder nån gång.

Ruttbeskrivning dag 5

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 3

Tre dagars vandring från Vålådalen till Bunnerfjällen och tillbaka i augusti 2024.

Nyfiken som jag är undrar jag vart namnet Bunner kommer ifrån. Jag vet att ortnamn kan vara väldigt gamla och innehålla fossila ord, alltså ord som sen länge slutat används. Det kanske är så i detta fall men en sökning i Svenska Akademins Ordlista gav en möjlig förklaring i ordet Buna

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 2

Normalt är detta det moment jag gillar minst, att plocka ihop tältet. Denna gång hade jag sett till att ta med vintervantarna för att kunna värma upp vantarna efter att allt var klart. Detta hjälpte mig mycket de första 20 minuterna efter att jag börjat vandrat.

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 1

Jag visste att jag skulle ha totalt tre vandringsdagar med två tältnätter. Här funderade jag kanske om Storulvån och närheten till kalfjället skulle vara mer strategiskt, men samtidigt hade jag gått en hel del i området redan. Men var tre dagar tillräckligt för Bunnerfjällen?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.