Några reseberättelser från mina få vandringar

Storulvån-Sylarna-Helags-Sylarna-Storulvån: Dag 5

Min berättelse om fem dagars fjällvandring i slutet av september 2022.

Sträckan mellan Enkälens rastskydd och Ulvåtjärn var väldigt blöt. Det kan vara bra att veta för framtida vandrare. Det gick väl bra överlag men jag var ganska glad när jag var framme vid Ulvåtjärn. Här kunde jag välja att gå på leden mot Storulvån men då skulle jag vara framme väldigt tidigt och få vänta länge på bussen. Istället tänkte jag att jag kunde vandra upp mot Getryggen och kanske gå en annan stig på getryggens sydsida.

Storulvån-Sylarna-Helags-Sylarna-Storulvån: Dag 4

Storulvån-Sylarna-Helags-Sylarna-Storulvån: Dag 3

Min berättelse om fem dagars fjällvandring i slutet av september 2022.

Efter att ha kollat på kartan tänkte jag nu istället att jag kanske kunde vandra upp på platten mellan Helagstopparna och därifrån kanske snedda över till nordsidan och följa kanten ner till Helagsstugorna.

Storulvån-Sylarna-Helags-Sylarna-Storulvån: Dag 2

Jag packade ihop tältet, något som jag tycker är supertråkigt. Oftast är man trött och har stela muskler och har inte fått upp värmen.

Egotripp vid Åreskutan

Efter att ha spenderat tid med familjen och bl.a. gått upp på Getryggen och Åreskutan tillsammans så bestämde jag mig för att ge mig ut på en helt självisk vandring runt Åreskutan med tält. Jag har varit i Åre sommar och vinter under ett par år nu men jag har inte utforskat själva skutan så mycket mer än de vanliga lederna upp.

Nu var dock målet att börja i Ullådalen och följa leden runt skutan och någonstans mellan skutkanterna bege mig uppåt och slå läger. Där var planen lite mer otydlig, ett alternativ var att leta upp leden mot Åreskutan som börjar i Huså (led 217), ett annat att leta sig upp mot Västerskutan.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.