Storulvån-Sylarna-Helags-Sylarna-Storulvån: Dag 2

Min berättelse om fem dagars fjällvandring i slutet av september 2022.

Vaknade till en kall morgon. Jag använde lite kaffekokvattnet till att diska upp min panna och det blev tillräckligt bra för att packa in.

Jag packade ihop tältet, något som jag tycker är supertråkigt. Oftast är man trött och har stela muskler och har inte fått upp värmen.

Denna gång hade jag inga bra handskar att använda så jag fick plocka ihop och fippla med linor och blöt duk utan något på händerna och denna morgon vart jag väldigt frusen om fingrarna. När jag till slut fått ihop tältet så spenderade jag säkert en timme med att gnida och värma fingrarna innan de till slut kändes okej igen.

Vandringen mot Helags baksida började med att vandra uppför ekorrhammarens sydvästsida. Jag vandrade upp lite högre och kom till ett sluttande stenfält. Här kanske jag borde börjat gå nedför och försökte komma till lite mindre sluttande mark, men nä man ska ju göra en sak istället för att vara rädd för att göra den.

På väg upp mot Ekorrhammaren
Sluttande stenfält som inte ser lika knepigt ut på bild

Med försiktiga steg traverserade jag så stenfältet, inte det enda stenfältet på denna resa, men det kändes ändå okej. Väl uppe på sadeln mellan Ekorrhammaren och Guehperåelkie så blev det betydligt lättare och trevligare.

Utsikt från Ekorrhammaren mot öst
Norska sidan av Sylarna
Sylsjön

Här kunde jag se Helags och predikstolen som var dagens mål, men åt alla håll så fanns det mycket fint at titta på som t.ex. Sylsjön och bakom mig Sylarna. Bitvis kunde jag till och med se Syltopparna när molnen skingrades lite.

Vy bakåt mot Ekorrhammaren
Mot Helags!
Vackra växter

Vandringen mot Helags fortsatte i enkel lunk och jag passade på att gå upp till alla små toppar som Buarka och topp 1199 som inte verkar ha något namn på kartan. Under topp 1199 så satte jag mig och åt lunch bakom en sten och tittade ut mot Sylsjön.

Lunchpaus

Sylsjön har jag lärt mig är en konstgjord sjö och används för vattenkraft sen 50-talet, känns märkligt då den är så naturlig för mig men det är en påminnelse att även här uppe så är naturen inte helt orörd.

Efter att ha gått förbi Västra Helagsskaftet så försökte jag följa en höjdkurva som skulle leda mig till dalen mellan Predikstolen och Helagsfjället vilket var dagens mål. Här tror jag också att jag skymtade vad jag tror var en annan vandrare. Det var dock ganska långt bort men kändes ändå rätt så bra att jag inte var helt ensam där ute.

Renhorn nära Västra Helagsskaftet

Under vandringen längs den valda höjdkurvan märker jag att bergsidan är ganska brant och min höjdrädsla börjar spöka. Men jag upprepar mitt mantra “Better to do it than live with the fear of it” och det funkar bra. Terrängen är ändå rätt okej och det går framåt.

Predikstolens branta baksida

När jag väl rundat sydvästsidan och kommit in i dalen så möter jag ett stenfält. Jag känner här att jag behöver komma neråt och siktar mot bäcken som är mellan Helags och Predikstolen. Att vandra med tung packning över ett stenfält är inget att rekommendera men tar man det bara lugnt brukar det gå bra.

Till slut kommer jag ner till dalen och hittar en trevlig tältplats där jag har lite skydd från vind men med närhet till bäcken. När tältet är uppsatt så är klockan fortfarande rätt så tidigt.

Tältplatsen mellan Predikstolen och Helags

Innan jag gav mig ut hade jag en tanke att kanske bege mig upp på Predikstolen. Jag hade sett den tidigare för ca 20 år sen och formen är ju fantastisk. Väl där så inser jag att sidorna är väldigt sluttande och även om det säkerligen inte är omöjligt att gå upp för så är det kanske inte en bra idé att göra på egen hand. Det är ingen täckning i dalen så man är rätt så utsatt om något skulle hända.

Min utflykt denna kväll är istället att gå upp till renstänglet mellan Predikstolen och Helags och titta runt där. Hit skulle jag komma tillbaka men mer om det senare.

Renstänglet mellan Helags och Predikstolen

Kvällens kulinariska upplevelse var en gräddig pastarätt med min skivade favoritkorv, mycket gott. Som efterrätt så körde jag på att blanda ihop ingredienser för en chokladboll tillsammans med en stor mängd smör som jag tagit med. Det blev kladdigt och jag saknade pärlsockret med det var ändå en god avslutning på dagen.

Kvällen mat, carbonara m korv
Chokladboll i påse
Turbeskrivning dag 2

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 3

Tre dagars vandring från Vålådalen till Bunnerfjällen och tillbaka i augusti 2024.

Nyfiken som jag är undrar jag vart namnet Bunner kommer ifrån. Jag vet att ortnamn kan vara väldigt gamla och innehålla fossila ord, alltså ord som sen länge slutat används. Det kanske är så i detta fall men en sökning i Svenska Akademins Ordlista gav en möjlig förklaring i ordet Buna

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 2

Normalt är detta det moment jag gillar minst, att plocka ihop tältet. Denna gång hade jag sett till att ta med vintervantarna för att kunna värma upp vantarna efter att allt var klart. Detta hjälpte mig mycket de första 20 minuterna efter att jag börjat vandrat.

Bunnerfjällen och tillbaka: Dag 1

Jag visste att jag skulle ha totalt tre vandringsdagar med två tältnätter. Här funderade jag kanske om Storulvån och närheten till kalfjället skulle vara mer strategiskt, men samtidigt hade jag gått en hel del i området redan. Men var tre dagar tillräckligt för Bunnerfjällen?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.