Reklamation: Performance-shell vs XCR

XCR ersattes av ProShell. Du kan använda Artcteryx Theta AR som referens - tidigare tillverkad i XCR, nu i ProShell. Gör Du en vanlig sökning på nätet kommer Du hitta väldigt mycket stöd för den här uppfattningen.

Att proshell har ersatt xcr i de flesta jackor är det ingen som motsäger. Däremot är enligt Naturkompaniet proshell så fantastisk mycket bättre att en proshell-jacka inte är jämförbar med en xcr-jacka. De hävdar istället att xcr-jackan motsvaras av den billigare performanceshell-jackan.
//Anders
 
Jag reklamerade en North Face rea-jacka på Femmans Sport i Gbg. Då fick jag en ny motsvarande fullpriset (visserligen från samma tillverkare). Det är väl jackan du reklamerar, inte priset...

/M

Det är nog ganska självklart att man inte ska hindras av reapriset - om samma produkt finns att tillgå. Har man som i det här fallet inte längre samma modell kvar är det väl en så lika produkt som möjligt som gäller, fast det är ju detta med "så lika som möjligt" som är kruxet och oklarheten här.

Om det finns en ny produkt som är uppgraderad och därmed dyrare så är det ju inte en motsvarande jacka. Likadant kan jag inse att det inte på något vis är själklart om man köper ett utgående plagg på rea, att man får byta det mot de nya modellerna. Det var ju just årsmodellskillnaden som var skälet till prisskillnaden.

Sen ska man förstås inte blanda ihop bytesrätt och reklamation.
 
Det är nog ganska självklart att man inte ska hindras av reapriset - om samma produkt finns att tillgå. Har man som i det här fallet inte längre samma modell kvar är det väl en så lika produkt som möjligt som gäller, fast det är ju detta med "så lika som möjligt" som är kruxet och oklarheten här..

Mitt i prick!

Om det finns en ny produkt som är uppgraderad och därmed dyrare så är det ju inte en motsvarande jacka. Likadant kan jag inse att det inte på något vis är själklart om man köper ett utgående plagg på rea, att man får byta det mot de nya modellerna. Det var ju just årsmodellskillnaden som var skälet till prisskillnaden.

Nu har ju inte Proshell-jackorna ett högre pris än vad XCR-jackorna tidigare hade. Vad det är som är orsaken till butikens prissättning saknar enligt mig betydelse. Om de sänker priserna för att rensa hyllorna inför årets nya färg eller pga fallande råoljepris har ingen betydelse för min del. Frågeställningen med "motsvarande vara" återstår dock om man inte har en identisk jacka att tillgå. Är proshell så fantastiskt mycket bättre att det inte kan jämföras med xcr? Är performanceshell lika bra som xcr?
//Anders
 
Om priset på det "gamla" jackorna till listpris är lika som för det nya så är det inte så mycket att snacka om kan man tycka. Fast det beror ju på, har du fått ett lägre pris just för att det är fjolårets modell osv, så är ju prisskillnaden relevant.
Det är väl upp till butiken att välja på att laga, ersätta med motsvarande produkt eller lämna pengarna tillbaka (ej tillgodokvitto).
Marginalen på kläder är väl så snuskig att det var den som de avstod hälften av eller nåt när de reade ut förra årets modell. Då kanske de kunde nöja sig med samma marginal på de nya jackorna om alterantivet är att du tar pengarna och går.

Anledningen till att marginalen är hög, är väl å andra sidan att kunderna bryr sig så mycket om årets färg, årets modell osv, så varulagret är helt enkelt inte kurant om det är gammalt. På det sättet är ju resonemanget också korrekt om man menar att du inte har rätt till årets modell - fast jag uppfattar inte att de har sagt så! Om de menar att enda anledningen till att du inte ska få den nya modellen är att membranet är kraftigt uppgraderat så borde du nog kunna få jackan när du visat att membranet är lika (om det nu är det).
 
De nya benämningarna Gore-Tex Pro Shell och Gore-Tex Performance Shell är enbart nya namn, ej nya produkter. Sâlunda delar Gore numera in vattetäta plagg i fyra grupper:

Gore-Tex Pro Shell = fd. Gore-Tex, nár uthâllighet och resistans prioriteras

Gore-Tex Performance Shell = fd. Gore-Tex XCR, när andningen prioriteras

Hoppsan,

nu förväxlade jag dem IGEN!

Ska mycket riktigt vara tvärtom:

PRO = gamla GTX XCR
PERFORMANCE= gamla vanliga GTX

Ursäkta om jag bidragit till för att öka förvirringen i denna frâga!
 
På den tiden Arcteryxbutiken i Stockholm var en Tierrabutik reklamerade jag en Tierrajacka där. Den jacka jag hade köpt fanns inte kvar, men på dess funktionella plats i sortimentet fanns nu en som var 1000 kronor dyrare. Jag fick ändå valet att få den nya jackan eller annan jacka i butiken för samma pris, dvs jag fick själv bestämma om det var priset eller funktionen som var det viktiga.

Så ska det fungera när man har både konsumentköplagen och Gores egen garanti i ryggen.
 
PRO är INTE = XCR

Performance shell är att jämföra med gamla XCR

Pro shell är en ny produkt där man använder en ny lamineringsteknik samt helt andra kvalitéer på yttertygerna.

Om du reklamerar en jacka som du köpt på rea och som fortfarande finns kvar så ska du givetvis ha rätten till en ny om tillverkaren krediterar hela jackan utan prisavdrag för eventuellt slitage.

Om jackan däremot inte längre finns i produktion är det priset du gav vid inköpstillfället som gäller.
 
Att Performance Shell ersatt Classic Goretex och Pro Shell ersatt XCR ur marknadsföringssynpunkt är tydligt. Men sen verkar svaren minst sagt som svaren går isär vad det nya namnet Performance Shell innebär. Är det:
1. Samma sak som XCR?
2. Samma sak som Classic Goretex?
3. Nåt helt nytt? I så fall är det: A) bättre eller B) sämre än XCR

Är det någon här som VET svaret så hade jag varit tacksam för svar. Gärna med en hänvisning till källan. Eftersom Gore själv inte vill berätta är det lätt att fastna i olika gissningar. Borde inte tillverkarna fått lite mer information av Gore än så här?

//Anders - som forfarande är lika förvirrad av alla fina namn...
 
Du ställer frågor som det med största sannolikhet inte finns några vetenskapliga svar på.

Membranteknoligen är en sak, och varumärkena och marknadsföringen av dessa nåt helt annat.

Jag skulle inte räkna med att du kan bevisa just nånting, med mindre än att Gore uttryckligen talar om att de ny namnen bara är just nya namn på gamla produkter. Chansen att de ska göra det är ju lika stor som att dollarkursen går upp innan presidentvalet... Eller troligen mindre.

Det är alltså ändå i slutänden upp till handlaren att välja ersättningsalternativ. Om han inte kan erbjuda dig en lagning, en ny exakt lika produkt så är det väl så enkelt att du får begära pengarna tillbaka om du inte gillar hans förslag på ersättningsprodukt.
Om du får en ny jacka ur nya kollektionen så beror det bara på godtycke eller snarare goodwill.

Kanske hade han haft en nöjdare kund om han gjort precis vad du föreslog, men allt har sitt pris, och han kanske inte tycker att en nöjd kund i det här fallet motsvarar det som han betraktar som en merkostnad. Det är hans bedömning, och rent pristekniskt har lätt att förstå hur han ser på det hela.

Om dina alternativ är att acceptera hans förslag, eller att få pengarna tillbaka så tycker jag nog att du borde kunna se det som en fullt acceptabel lösning även om du inte kommer att tycka att det är en affär som du alltid kommer att handla i resten av livet. Fast nånting säger mig att du inte hade tyckt så i alla fall.
 
Att Performance Shell ersatt Classic Goretex och Pro Shell ersatt XCR ur marknadsföringssynpunkt är tydligt. Men sen verkar svaren minst sagt som svaren går isär vad det nya namnet Performance Shell innebär. Är det:
1. Samma sak som XCR?
2. Samma sak som Classic Goretex?
3. Nåt helt nytt? I så fall är det: A) bättre eller B) sämre än XCR

Är det någon här som VET svaret så hade jag varit tacksam för svar. Gärna med en hänvisning till källan. Eftersom Gore själv inte vill berätta är det lätt att fastna i olika gissningar. Borde inte tillverkarna fått lite mer information av Gore än så här?

//Anders - som forfarande är lika förvirrad av alla fina namn...

1. Nej
2. Nej
3. Ja, A. Fukttransporten är bättre i de nya Pro shell plaggen.
 
För att reda ut lite saker här så finns en ganska bra artikel här och vad man sa i början av förra året när materialen skulle släppas.

Som jag har förstått det så är skillnaden de material man har valt att ha på in- och utsidan av membranet. Det nya är vävt istället för stickat som det gamla var.

Membranet i sig har inte ändrats om jag förstår saken rätt, membranet från Gore-Tex (Classic) är samma som i Performance Shell och det från XCR har överförts till Pro Shell.

De hänvisar till RET-värden i artikeln men jag har fortfarande inte hittat en vettig översiktslista där alla Gore-Tex-varianter listas bredvid varandra (svårt att gör med tanke på att de har olika tyger på in- och utsidan men någon typ av jämförelse borde de kunna erbjuda).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut Kläder 43
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
HugoS Reklamation av jacka Kläder 4
Totem289 Rimlig tid för svar, reklamation Kläder 2
chem reklamation??? Kläder 8
Trikåmannen reklamation på en jacka som slits ut på nolltid Kläder 9
Avrell Reklamation- Souresandaler Kläder 0
grodanbolle Reklamation! Kläder 11
kungsleden reklamation av conrad kain! Kläder 3
undar Klättermusen/Reklamation? Kläder 36
Robert D Lundhags och reklamation? Kläder 3
arnell Reklamation till OR? Kläder 0
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
jnygren Peak Performance Cascade Kläder 2
Foss Peak Performance = Skit? Kläder 18
Cederqvist Island Pro vs Performance Kläder 9
Mr Doderhult peak performance black light Kläder 0
Rikard Fredriksson Skovårdsprodukter till Meindl Performance sökes! Kläder 3
n_ruthner Köpa Meindl Performance utomlands? Kläder 2
andhe150 Meindl performance Kläder 3
ludde2 Merell Svaipa GTX vs Meindl Performance Kläder 2
Setter Peak Performance? Kläder 0
Peak Performance R&D Long Kläder 2
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
AnK ME Pro Shell Mitt och Rab PS Grip i Stockholm? Kläder 1
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
marcusen Haglöfs Gram Shell Mitten Kläder 8
bredviken Soft shell för utförsåkning Kläder 14
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
515442 Soft shell i sorgfärger. Snyft. Kläder 64
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
0399 Patagonia Velocity shell Kläder 4
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
JHK Patagonia Velocity Shell Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.