Du ställer frågor som det med största sannolikhet inte finns några vetenskapliga svar på.
Membranteknoligen är en sak, och varumärkena och marknadsföringen av dessa nåt helt annat.
Jag skulle inte räkna med att du kan bevisa just nånting, med mindre än att Gore uttryckligen talar om att de ny namnen bara är just nya namn på gamla produkter. Chansen att de ska göra det är ju lika stor som att dollarkursen går upp innan presidentvalet... Eller troligen mindre.
Det är alltså ändå i slutänden upp till handlaren att välja ersättningsalternativ. Om han inte kan erbjuda dig en lagning, en ny exakt lika produkt så är det väl så enkelt att du får begära pengarna tillbaka om du inte gillar hans förslag på ersättningsprodukt.
Om du får en ny jacka ur nya kollektionen så beror det bara på godtycke eller snarare goodwill.
Kanske hade han haft en nöjdare kund om han gjort precis vad du föreslog, men allt har sitt pris, och han kanske inte tycker att en nöjd kund i det här fallet motsvarar det som han betraktar som en merkostnad. Det är hans bedömning, och rent pristekniskt har lätt att förstå hur han ser på det hela.
Om dina alternativ är att acceptera hans förslag, eller att få pengarna tillbaka så tycker jag nog att du borde kunna se det som en fullt acceptabel lösning även om du inte kommer att tycka att det är en affär som du alltid kommer att handla i resten av livet. Fast nånting säger mig att du inte hade tyckt så i alla fall.