Reklamation: Performance-shell vs XCR

Har reklamerat min 3-lagers xcr jacka från tierra hos naturkompaniet och fått klart att den kommer att bytas till en "motsvarande" jacka. Så långt är allt väl, men frågan är vad som är en motsvarande jacka? Tydligen har nu xcr och classic-goretex ersatts med pro-shell och performance-shell. Naturkompaniet hävdar att xcr motsvarar perfomance-shell och har erbjudit en jacka från Marmot eftersom tierra inte tillverkar 3-lagors jackor i det sämre performance-shell. Själv vill jag givetvis ha en tierra-jacka i pro-shell.:)

Jag är därför intresserad av lite argument som kan hjälpa mig eller förslag på hur jag kan dra i det. Kanske kan det vara idé att kontakta tierra direkt?

Har googlat efter vad de nya goretex namnen innebär i relation till de gamla och hittat denna sida där det påstås att performance-shell motsvarar classic-goretex.
http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/uan/4998
Finns det mer info nån annanstans?

Tacksam för hjälp!
//Anders
 
När jag har reklamerat jackor så har butiken bara sett till priset på jckan. Jag har fått välja en ny i samma prisklass som den jag reklamerat.

/M
 
Varför inte gå in på www.goretex.com och klicka på ( ungefär mitt på skärmen ;) ) rubriken "Den nya namnstrukturen"?

Jo det det har jag naturligtvis gjort, men jag har inte sett nån förklaring till hur de "nya" materialen jämför sig med de gamla. Dvs är Performance shell samma sak som XCR eller Classic-goretex eller är det helt nytt. Och om det är nytt hur är det jämförbart med äldre material? Upplys mig gärna om jag har missat nåt.

//Anders
 
När jag har reklamerat jackor så har butiken bara sett till priset på jckan. Jag har fått välja en ny i samma prisklass som den jag reklamerat.

/M

Till saken hör att jag köpte min gamla jacka på rea (nedsatt från ca 4500 till 2500). För 2500 kan jag kanske få en paclite jacka till fullpris... Som jag ser det köpte jag för en trelagers xcr-jacka och det är det jag vill ha. Frågan är bara vad det blir i den nya namndjungeln?
 
Min uppfattning är att XCR ersattes av Proshell och Classic av Performance. Under XCR-åren så användes XCR i tillverkarnas toppjackor som var avsedda för "advancerat" brukande.

I den mån Classic användes var väl det i enklare jackor.

Det är väl ungefär motsvarande som Pro och Performance används nu för tiden.

Sedan tycker även jag att priset borde vara den avgörande faktorn men hur det regleras när man har handlat något till nedsatt pris vet jag inte.
 
Ta pengarna istället och köp en annan reajacka!

Själv köpte jag en Haglöfs Fiction i XCR för 1000 spänn helt nyligen. Den känns faktiskt prisvärd.

Vi kontroll med Haglöfs så var Fiction en kampanjjacka som sytts upp och är väldigt lik Titan vilket jag kan hålla med om. Kanske var den en kampanjjacka som skulle säljas billigare eftersom man hade materialet XCR tillgängligt och det är utgående. Ingen aning... Men det verkar väldigt OK hittills.
 
De nya benämningarna Gore-Tex Pro Shell och Gore-Tex Performance Shell är enbart nya namn, ej nya produkter. Sâlunda delar Gore numera in vattetäta plagg i fyra grupper:

Gore-Tex Pro Shell = fd. Gore-Tex, nár uthâllighet och resistans prioriteras

Gore-Tex Performance Shell = fd. Gore-Tex XCR, när andningen prioriteras

Gore-Tex Paclite = samma namn som förr, när vikt och lâg packvolym prioriteras

Gore-ex Softshell = mjukare tyg med viss isolering (ej att förväxla med Gore-Tex Windstopper Softshell, som ej ár 100% vattentát)


eller nàt sànt.

För skodon gáller fortfarande den gamla nomenklaturen, men även där kommer det inom kort att införas samma namn-regler som hos "garments"
 
De nya benämningarna Gore-Tex Pro Shell och Gore-Tex Performance Shell är enbart nya namn, ej nya produkter. Sâlunda delar Gore numera in vattetäta plagg i fyra grupper:

Gore-Tex Pro Shell = fd. Gore-Tex, nár uthâllighet och resistans prioriteras

Gore-Tex Performance Shell = fd. Gore-Tex XCR, när andningen prioriteras

Gore-Tex Paclite = samma namn som förr, när vikt och lâg packvolym prioriteras

Gore-ex Softshell = mjukare tyg med viss isolering (ej att förväxla med Gore-Tex Windstopper Softshell, som ej ár 100% vattentát)


eller nàt sànt.

För skodon gáller fortfarande den gamla nomenklaturen, men även där kommer det inom kort att införas samma namn-regler som hos "garments"


De två första punkterna stämmer inte alls med vad jag har kommit fram till. Verkar lite konstigt om de har bytat namn på classic-goretex och xcr enligt vad du skriver. Och sen dessutom ändrar prissättningen så att classic skulle vara dyrare än xcr efter namnbytet? Eller tolkar jag dig fel?

//Anders
 
Till saken hör att jag köpte min gamla jacka på rea (nedsatt från ca 4500 till 2500). För 2500 kan jag kanske få en paclite jacka till fullpris... Som jag ser det köpte jag för en trelagers xcr-jacka och det är det jag vill ha. Frågan är bara vad det blir i den nya namndjungeln?

Jag reklamerade en North Face rea-jacka på Femmans Sport i Gbg. Då fick jag en ny motsvarande fullpriset (visserligen från samma tillverkare). Det är väl jackan du reklamerar, inte priset...

/M
 
XCR ersattes av ProShell. Du kan använda Artcteryx Theta AR som referens - tidigare tillverkad i XCR, nu i ProShell. Gör Du en vanlig sökning på nätet kommer Du hitta väldigt mycket stöd för den här uppfattningen.
 
Jag reklamerade en North Face rea-jacka på Femmans Sport i Gbg. Då fick jag en ny motsvarande fullpriset (visserligen från samma tillverkare). Det är väl jackan du reklamerar, inte priset...

/M

Japp, det är väl den typen av överrenskommelse jag är ute efter. Om Femmans Sport löser det så borde ju Naturkompaniet klara samma sak.

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut Kläder 43
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
HugoS Reklamation av jacka Kläder 4
Totem289 Rimlig tid för svar, reklamation Kläder 2
chem reklamation??? Kläder 8
Trikåmannen reklamation på en jacka som slits ut på nolltid Kläder 9
Avrell Reklamation- Souresandaler Kläder 0
grodanbolle Reklamation! Kläder 11
kungsleden reklamation av conrad kain! Kläder 3
undar Klättermusen/Reklamation? Kläder 36
Robert D Lundhags och reklamation? Kläder 3
arnell Reklamation till OR? Kläder 0
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
jnygren Peak Performance Cascade Kläder 2
Foss Peak Performance = Skit? Kläder 18
Cederqvist Island Pro vs Performance Kläder 9
Mr Doderhult peak performance black light Kläder 0
Rikard Fredriksson Skovårdsprodukter till Meindl Performance sökes! Kläder 3
n_ruthner Köpa Meindl Performance utomlands? Kläder 2
andhe150 Meindl performance Kläder 3
ludde2 Merell Svaipa GTX vs Meindl Performance Kläder 2
Setter Peak Performance? Kläder 0
Peak Performance R&D Long Kläder 2
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
AnK ME Pro Shell Mitt och Rab PS Grip i Stockholm? Kläder 1
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
marcusen Haglöfs Gram Shell Mitten Kläder 8
bredviken Soft shell för utförsåkning Kläder 14
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
515442 Soft shell i sorgfärger. Snyft. Kläder 64
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
0399 Patagonia Velocity shell Kläder 4
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
JHK Patagonia Velocity Shell Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.