Reklamation!

Tänkte bara undra lite vad era reflextioner är angående reklamationer av frilufskläder.

Som jag nämnt i en tidigare tråd så gick mina Hardware regns brallor sönder i en sömn. Jag tycker att det är mycket konstigt att de kunde gå sönder just i sömnen då den ej är exponerad (kanten är minimal). Enligt sportkompaniet som sålt byxorna så menar leverantören på att byxorna slitits upp. Hur det kan komma sig förstår inte jag då det logiskt borde bli en reva någon annan stans i stället om man tex fastnar i något.

Garantin gäller alltså inte då det är skada åverkad utifrän enligt leverantören.

Min hypotes är att sömnen varit undermålig, vilket skapat ett glapp, vilket i sin tur gjort att byxan har fastnat i något.

Jag har själv arbetat i butik och tagit emot mängder av reklamationer så lagen kan jag men tyvärr var det i en annan branch så kläder kan jag ej.

Vad har ni för erfarenhet av reklamationer av frilufskläder?
 
Precis som du säger så borde en söm endast gå upp vid kraftig påverkan utifrån, dvs plaget fastnar i något, och då borde detta synas på plagget i fråga.

Men endast du själv vet vad som hände när det gick sönder, var det som gjorde att sömmen gick upp?

En söm skall inte gå upp för man sätter sig på huk (även om jag minns att någon kostymbralla gjort detta någongång :) )
 
niben; sa:
Precis som du säger så borde en söm endast gå upp vid kraftig påverkan utifrån, dvs plaget fastnar i något, och då borde detta synas på plagget i fråga.

Men endast du själv vet vad som hände när det gick sönder, var det som gjorde att sömmen gick upp?

En söm skall inte gå upp för man sätter sig på huk (även om jag minns att någon kostymbralla gjort detta någongång :) )

Om jag hade vetat det så hade det väl inte varit något problem. Jag har ingen aning.
 
Då låter det som om sömmen gått upp av ingenting. Troligen p g a felaktig tillskärning och för knapp sömsmån.

Naturligtvis nåt en leverantör tar ansvar för om han är rädd om sitt rykte.

Prova i värsta falla att kontakta tillverkaren direkt istället för återförsäljaren.

Man kan då tänka sig att du löser problemet med tillverkaren direkt eller att en ångerfull återförsäljare snart ringer dig...
 
Om reklamationer

Hej!
Om dina byxor har gått sönder enligt beskrivning och det är en konstruktionsfel, skall du gå till någon återförsäljare som får hjälpa dig.
Jag har själv en friluftsbutik och självklart får vi reklamationer som inte är en reklamation. där vissa sätter i system på vår goda service. Men oavsett lagar etc skall alla plagg och produkter som är konstruktionsfel kunna lämnas tillbaka, sådan är våran policy och det får våra leverantörer erfara.
När jag menar med återförsäljare är det butiken antingen där du har köpt produkten eller som marknadsför märket. Vi skall vara länken för att "rätta till fel", kontaktar du leverantören har vi inget syfte än att "kränga varan". Personligen tycker jag att det är butikens skyldighet att klara ut detta, dock säger leverantören nej till reklamation så får butiken "lösa problemet om det är ett problem". Butiken bör ha sådan kompetens att den kan förklara för dig vad som är konstruktionsfel eller slitage. Antingen får du tro på butiken eller hitta en ny butik att reklamera varan hos.

[Ändrat av Ringarn 2004-03-04 kl 23:07]
 
Re: Om reklamationer

Ringarn; sa:
Antingen får du tro på butiken eller hitta en ny butik att reklamera varan hos.

[Ändrat av Ringarn 2004-03-04 kl 23:07]

Du menar att man kan gå till vilken återförsäljare som helst och reklamera byxorna där förutsatt att de saluför märket?

Det är ju samma leverantör som sedan gör bedömningen igen så jag förstår inte riktigt.

Jag skall få ett kostnadsförslag så vi får se hur dyrt det blir att laga brallorna.

Annar blir det nog ARN. Det är gratis och ca 50/50 att man åtminstone vinner till en viss del enligt statistik. Det blir i sådant fall intressant.
 
Re: Re: Om reklamationer

Du menar att man kan gå till vilken återförsäljare som helst och reklamera byxorna där förutsatt att de saluför märket?

Det är ju samma leverantör som sedan gör bedömningen igen så jag förstår inte riktigt.


Exempel: om vi nu skulle marknadsföra Lundhags och du som kund kommer in och inte fått igenom din reklamation, gör vi bedömningen att det ska vara en reklamation. Så får vi ta upp en ny diskussion med den aktuella leverantören. Det skiljer rätt mycket på butik och butik, en del är kanske mer angelägna på att sälja än att ta ansvar för det dem säljer.
Jag vet inte, så kan det vara, dock inte hos oss.

Men om det är slitage och butiken ger dig en "vettig" förklaring, tycker jag att du som kund får lita på deras omdöme.
 
Den "nya" konsumentköplagen är ganska tydlig:

Ett fel som hittas inom 6 månader anses automatiskt vara fabrikationsfel.

Under två år kan man reklamera fabrikationsfel, och det är SÄLJAREN som ska kunna bevisa att det inte är fabrikationsfel.

Det är KUNDEN som avgör vilken åtgärd som ska vidtas (hävt köp, lagning, ny produkt).

Alltså: det är inte du som ska kunna bevisa att det är fabrikationsfel utan affären som ska kunna bevisa att det INTE är det.
 
Nordesjo; sa:
Den "nya" konsumentköplagen är ganska tydlig:

Ett fel som hittas inom 6 månader anses automatiskt vara fabrikationsfel.

Under två år kan man reklamera fabrikationsfel, och det är SÄLJAREN som ska kunna bevisa att det inte är fabrikationsfel.

Det är KUNDEN som avgör vilken åtgärd som ska vidtas (hävt köp, lagning, ny produkt).

Alltså: det är inte du som ska kunna bevisa att det är fabrikationsfel utan affären som ska kunna bevisa att det INTE är det.

Ja det är en ganska bra lag. Du har dock missuppfattat att det är säljaren som måste bevisa i två år. Reklamationsrätt har man i två år men det andra året måst köparen bevisa att felet fanns från början. Åminstone om det är ett års garanti.
 
crazy; sa:
Du har dock missuppfattat att det är säljaren som måste bevisa i två år. Reklamationsrätt har man i två år men det andra året måst köparen bevisa att felet fanns från början. Åminstone om det är ett års garanti.

Du har rätt.
Bevisgrejen gäller bara i ett halvår, visade det sig. Så även om man inte har garanti så ger lagen "garanti" (utan bevisbörda för köparen) i sex månader.
Bra lag i alla fall.
 
Nordesjo; sa:
"Den "nya" konsumentköplagen är ganska tydlig:

Ett fel som hittas inom 6 månader anses automatiskt vara fabrikationsfel"


Jag brukar inte vara så nitisk vad folk tycker och tänker, men sakfel i en diskussion kan oftas misstolkas. Jag har läst igenom konsumentköplagen och den tolkningen som görs ovan kan jag inte hitta.
Antingen något tagit i luften eller så är jag blind.
Däremot hittar denna text "Du bör reklamera så fort som möjligt. Enligt lagen måste du reklamera felet inom skälig tid efter det att du har märkt eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid".

Är lagen så tydlig som folk vill göra den?
 
Ringarn; sa:
Är lagen så tydlig som folk vill göra den?

Alltid bra att vara nitisk - då tvingas man ju redovisa sina källor :)

"SFS 2002:587:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Lag (2002:587)."

Direkt från Riksdagen



[Ändrat av Nordesjo 2004-03-05 kl 16:03]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.