Yxa, machete, khukri eller parang?

Givet förutsättningarna i frågan saknar jag Bowiekniv modell större som alternativ. Lång nog att röja med, tung nog att hugga träd och klyva ved, bred nog att gräva med, samtidigt funkis också att hacka grönsaker och rensa fisk med... Dessutom inte större än att den med lätthet ryms även i en mindre ryggsäck (som smidigt checkas in vid flygtransport). Det nu sagda förutsätter regeln endast ett eggverktyg till allt. I de flesta andra sammanhang är en F1:a och en mindre yxa en oöverträffad kombination.
 
saknar jag Bowiekniv modell större som alternativ. Lång nog att röja med, tung nog att hugga träd och klyva ved, bred nog att gräva med, samtidigt funkis också att hacka grönsaker och rensa fisk med... Dessutom inte större än att den med lätthet ryms även i en mindre ryggsäck
De här parametrarna går uppenbarligen inte ihop ;).

~Paul~
 
Jag är absolut ingen expert på överlevnad men jag har bott mycket i vildmarken långt borta från all civilisation och det har lärt mig en del saker som jag tror är viktiga för att man skall överleva i besvärliga situationer.

1. Mat så att du orkar både fysiskt och psykiskt, helst kött och fisk, det ger långsiktig energi samt hjälper dig hålla värmen.
2. Ta dig därifrån så att du kan nå närmaste civilisation och få hjälp
3. Håll dig varm, att frysa tar mycket energi från kroppen. Enklaste sättet att hålla sig varm är genom att röra på sig,
4. Håll dig torr i alla lägen, även ifrån svett alltså = rör dig lugnt och metodiskt och mal på. Sätt upp ett mål och ta dig till målet. Regnar det så sök skydd så att du förblir torr.
5. Håll rädslan och känslan av att vara ensam på avstånd, tänk positivt, bygg upp ditt självförtroende. Blir du nedstämd så ökar chanserna för att du inte överlever.
6. Ge aldrig upp. Tänk före du utför någonting. Vad händer om du misslyckas med det du tänkt göra?
7. Var extremt rädd om din utrustning, ditt liv hänger kanske på att den fungerar och är hel. Oavsett vad det är för utrustning.

Angående knivar.
Små knivar är mera mångsidiga än stora knivar. Hugg aldrig med kniven, vanliga knivar är inte avsedda för att huggas med. Gräv aldrig med en kniv för då blir den slö direkt = mer eller mindre oanvändbar, tälj dig en grävkäpp! Klyva ved behöver du inte göra eftersom det är mycket sällsynt att man hittar sågad ved i naturen. Kasta aldrig kniven mot någonting. Sätt den aldrig på ett skaft för att få ett spjut osv. Kniven skall du vara ytterst rädd om, ditt liv kan hänga på att du har den – eller inte har den – och att den är så vass som möjligt..

Tälj dig ett spjut och härda spetsen i eld om du anser att du behöver ett spjut. Använd grenar som kilar och stenar som hammare om du behöver klyva någonting. Gamla furor brinner bra och brinner länge. Gör dig en stockeld där 2 – 3 meter stock brinner och sov intill den, helst 2 sådana och sov mellan dem om det är riktigt kallt.

Hellre en liten pytte-eld som du kan sitta nära än en stor där du måste sitta en bra bit ifrån och bli halstrad på ena sidan och få köldskador på andra sidan. Sitt med särade ben och elden mellan benen och låt värmen stiga upp runt kroppen, då blir du varm runtom.

Har du kokkärl sätt dem med sidan mot elden, aldrig ovanför elden. Värmen går lika snabbt, och betydligt säkrare, in från sidan som underifrån – dessutom riskerar du inte att elden släcks om kokkärlet välter. (Människor bygger ofta fantastiska konstruktioner för att få värmen från elden underifrån – detta eftersom de är uppväxta med spisar - och översätter denna kunskap till matlagning i naturen).

Värm gärna en sten medan du har eld, (inte för varmt) linda in stenen i någonting och krama den sedan när du lagt dig eller lägg den för att värma korsryggen. Flera sådana varma stenar kan användas. Använd aldrig stenar som ligger i vatten när du bygger en eldstad eller när du värmer upp stenar att ha i sängen. Stenar som legat i vatten kan explodera och skada dig allvarligt.
Isolera markkylan med björkris om möjligt, ett tjockt lager. Granris om inte björkris finns. Laga frukost på din säng när du vaknar = använd riset som bränsle. Då blir du varm igen och klarar dagen bättre.

Thomas
 
De här parametrarna går uppenbarligen inte ihop ;).

~Paul~

Skulle nog säga att t ex Cold Steels Trail Master Bowie kommer ganska nära. Jag har själv en betydligt billigare, kraftigt modifierad, bowiekniv med något bredare blad som jag tycker funkar till det mesta. Skall man vara krass fungerar den hjälpligt till nästan allt, men är egentligen inte riktigt bra till något. En ren kompromiss. Egentligen bara i mer bushcraft-liknande sammanhang en sådan kniv har något värde, givet förutsättningen bara ett eggverktyg. - Hade man sett någon halta fram med slagsida över fjället med en dylik pjäs i bältet hade man ju skrattat ihjäl sig...
 
Kniven är det universiella verktyget

Medan yxan hör skogarna till. Ökenkulturerna har bara stenyxa...sen flyttade man till skogen...Men Assyrierna som kalhögg gröna halvmånen hade yxor... rätt verktyg...
De som praktiskt prövat huggare, faschinkniv, parang, khukri och manchete vet att för avverkning är yxan och dess specialare just toppen. Men efter ramsågen (1500-talet) leder sågen, speciellt motormodellerna. Den saknar jag i vektygsjämförelsen....
Att hugga sig genom djungel är ett svettigt göra.... Men så är att bygga faschiner.... eller eldkojor.
Makeld gör att man inte behöver verka så mycket.... lat är smart.
Att vänta 1 år på den optimala som inte ens klarar ett elementärt köldtest verkar patetiskt.
Moror och sågar står till salu i Granngården nu... (Obs inte reklam utan sakupplysning.)
Den värme man skapade för en kvart sen behöver underhållas eller konserveras, kan ni det? Såhär inför vintern.
//J
 
Senast ändrad:
Alltid yxa

För det första kan jag inte komma på ett enda tillälle en stor kniv eller huggare som ni säger skulle vara bättre än min gränsfors...

Åter till tråden, jag skulle nog välja yxan, främst för att jag är bekväm med att hantera den men sen känns även övriga alternativ väldig svaga om det börjar komma in lite ved i bilden, och är dom verkligen så mångsidiga? Jag menar yxa har du både "hammare" och egg medans dom andra har bara egg... Nu har jag aldrig sett övriga verktyg annat än på bild så ni får rätta en okunnig norrlänning om jag har fel...
 
Korsgaard, du ska få mina tankar, en Parang blir det, men för övrigt är Bågsågen oslagbar när det gäller att fixa ved, yxan är det väl ingen som använder att kapa stockar med....
Fälla ett stort träd med yxa, kapa i bitar, javisst, jobba på, när du är klar, har jag nog redan sågat till all ved jag behöver för länge sedan.
Klyva ved är en onödig lyx i skogen, kluven ved hör hemma i kakelugnen,vedspiseln, inte under vandring, och skulle jag klyva något vedträ så är det till ett litet vedträ (för eldstart) som jag använder en kniv till.
Men oftast räcker det gott i skogarna med de grenar som finns överallt.

Områden utan skog, buskage, så är nog en huggare på sin plats, det är nog ingen som använder yxa att hugga av tunna grenar...
 

Bilagor

  • PICT0122.jpg
    PICT0122.jpg
    68.4 KB · Visningar: 2,243
Korsgaard, du ska få mina tankar, en Parang blir det, men för övrigt är Bågsågen oslagbar när det gäller att fixa ved, yxan är det väl ingen som använder att kapa stockar med....
Fälla ett stort träd med yxa, kapa i bitar, javisst, jobba på, när du är klar, har jag nog redan sågat till all ved jag behöver för länge sedan.
Klyva ved är en onödig lyx i skogen, kluven ved hör hemma i kakelugnen,vedspiseln, inte under vandring, och skulle jag klyva något vedträ så är det till ett litet vedträ (för eldstart) som jag använder en kniv till.
Men oftast räcker det gott i skogarna med de grenar som finns överallt.

Områden utan skog, buskage, så är nog en huggare på sin plats, det är nog ingen som använder yxa att hugga av tunna grenar...
Kan bara instämma.

~Paul~
 
.....
Klyva ved är en onödig lyx i skogen, kluven ved hör hemma i kakelugnen,vedspiseln, inte under vandring,
.....
.
Det finns ett undantag. Vandrar man med kåta är det verkligt värdefullt att kunna ge rundbitar ett hugg för eldning i eldspisen. (Även till lättviktskaminen i kåtan). För mig är ofta skillnaden mellan en rykig, kall, mörk eld och en flammande, het, ljus eld att kunna klyva runda grova tallgrenar. Kvistsåg (bågsåg på vintern), liten yxa och kniv hör närmast till kåtan under vandringar, för mig. Men för utomhuselden håller jag med.

Raskesven
 
Det finns ett undantag. Vandrar man med kåta är det verkligt värdefullt att kunna ge rundbitar ett hugg för eldning i eldspisen. (Även till lättviktskaminen i kåtan). För mig är ofta skillnaden mellan en rykig, kall, mörk eld och en flammande, het, ljus eld att kunna klyva runda grova tallgrenar. Kvistsåg (bågsåg på vintern), liten yxa och kniv hör närmast till kåtan under vandringar, för mig. Men för utomhuselden håller jag med.

Raskesven

Det har du alldeles rätt i Raskesven, som vanligt trodde jag att jag visste allt....:(
Du har en skön stil i skogen med tältkåta o kamin, önskade att jag hade en tältkåta och en kamin,
(blev bestulen på en specialritad ihopfällbar kamin), sedan dess har det inte blivit av att investera i en till...
Nästa gång kedjar jag nog fast den i elementet i sovrummet till frugans förtjusning....
 
Senast ändrad:
annat än kuhkri men ingen "vanlig" huggare

Jag har provat huggare och tycker att viktfördelningen gör de värdelösa att hugga och det är just de som gör att yxan (och även Khuriki i viss mån) funkar att hugga med.

Balansen, viktfördelningen, och de dynamiska egenskaperna är oftast väldigt dåliga i stora huggare, tyngtpunkten är placerad för nära hantaget (man får liksom ingen swung;-). Hugger du i något hårt senvuxen gran så känns det gansa deppigt att hugga med en huggare.

Nu har jag inte provat Busse Battle Mistress, så Pul hur är det dynamiska egenskaperna, var sitter svängningsnoderna och tyngtpunkten på den?

Men efter lite surfning så såg jag att den verkar vara mycke bättre att gräva med än min gränsfors skogsyxa;-)

http://www.youtube.com/watch?v=lcUCcnBCRsU

Den verkar då ingen höjdare att hugga med direkt, typ 20 hugg för att hugga av en 7 cm gren...

Men det klart om jag skall hugga betong i skogen så verkar ju Bussen fiffig:
http://www.youtube.com/watch?v=BwvwiLQS0fA

Fast där verkar ju även Gränsforsen vara bättre (Bussen dog ju i rörtestet;-), så jag skall nog slänga min bågfil nu!
http://www.youtube.com/watch?v=N5VonRnO80A

Gud vad mycket värdelöst vetande det finns på YouTube;-)

Jag kör en annan variant av huggare model större. Kuhkri är lite för bökig att använda anser jag, p.g.a. sitt speciella utformade blad, och kör därför med en kabar cutlass machete. Som du sa med viktbalansen så är denna framtung (vikten ligger precis på buken längst fram) och smidig att hantera för sin storlek. Funkar för mig, här har du en länk nedan

http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=KA1248

/Björn
 
Grattis till att ha satt liv i en ca 2 år gammal tråd...

Hur en parang, khukri, eller annat verktyg ska/kan användas beror dels på utformningen samt vad man försöker göra med den, skickligheten och vanan hos den som håller i verktyget är viktig.
Vilken som är bäst är helt upp till användaren!
Smaken är som baken delad!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Liten yxa? Överlevnad 27

Liknande trådar