Jag gillar scandi själv - och jag gillar när bladet är av kolstål - det gör att jag lätt kan bryna kniven själv och sådär - och det funkar bra för mig. Andra - t.ex. på västkusten - med mer fukt och salt i luften svär på att knivar i kolstål rostar sönder till obrukbart skick bara man tittar på dem med lätt fuktiga ögon.
Jag själv bara tycker det är bäst med scandi - och kolstål - själv. Jag hittade en scandi-kniv för "bushcraft" med typ 11 cm bladlängd (samma som för Garberg), fulltånge, trähandtag och läserslida (med hållare för tändstål) på Jula för 499 - och det verkar vara mycket kniv för pengarna - om man kan/vill ha en kniv med rostfritt.
Vill man som jag ha kolstål har de billigaste jag hittat varit olika knivar från "condor" - och som ligger i prissegmentet 500-600kr, om man vill ha scandi och läderslida och trähandtag. Dvs mellan någon form av "hantverkskniv" från Morakniv - men fortfarande under priset för en Garberg (som inte finns med trähandtag). Så frågan är - vad är viktigast för dig?
Jag själv gillar annars knivar av puukko (stavas det så=)-typ - alltså traditionella finska skogsknivar. Jag har sett att det finns lite olika med vackra handtag på bl.a. Varusteleka, och de verkar vara väldigt mycket kniv till de pengarna - MEN det är då inte "full tånge" på dem.
De det är full tånge på har plasthandtag (jäkäripuukko, t.ex.)... Så - liksom - det blir en fråga om avvägningar.
Trähandtag, scandigrind, läderslida, full tånge, lika långt blad som Garberg - det finns knivar för under 500 bagare som uppfyller kriterierna.
Kolstål - det finns knivar för någon hundring mer än Julas rostfria - men fortfarande billigare än Garberg.
Garberg är en jättefin kniv. Jag har en själv och jag använder den flitigt (så som i minst ett par gånger varje helg samt på alla scoutmöten jag deltar i.).
Ibland hänfaller jag å andra sidan till just "hantverkskniv", för att jag tycker att min Garberg är "lite för fin" för att använda till något speciellt oförsiktigt. Jag brukar därför ha en Hard Head (det är nog julas billigaste märke, tror jag,) hantverkskniv i ryggsäcken att ha som utlånings-/slit-och släng-kniv. Men den har billigt handtag av plast och slida av plast. Men kostar å andra sidan 29kr på ordinarie pris (och var nere på under 20 vid senaste rean för någon vecka sedan - så jag köpte 5 för en hunka).
Men som sagt: Allt är kompromisser här i livet - speciellt innan man vet vad man riktigt vill ha.
Kolstålets benägenhet att rosta är kraftigt överdrivet av människor som inte fattat att varenda jäkla pinal man införskaffar behöver underhåll. Underhållsfria saker går per definition inte heller att underhålla.
Har en träskaftad mora med kolstålsblad i min fiskeväska, är regelbundet med på havsöringsturer, inga problem med rost. Men sen får den också ett tunt lager lagerolja då och då.