Det borde vara något gengasliknande från nederdelen som leds upp mellan mantlarna...
Mellan mantlarna leds det bara upp luft, gasen från veden kommer från brännkammaren. Effekten gas och syre som blandas ger de flashiga (och varma) lågorna.
Det borde vara något gengasliknande från nederdelen som leds upp mellan mantlarna...
Jag måste erkänna att när det gäller gengas har jag bara läst det som står på olika sidor där jag varit och kollat innan jag byggde mitt eget kök. Där står det på de flesta sidor att primärluften/syret tillsammans med veden och värmwn från elden producerar vedgas.
Det krävs en viss temperatur för att pyrolysen ska fungera som avsett.
Det är den här rapporten som tekniken kommer från:
http://waoline.ipower.com/science/NewEnergy/BioEnergy/Links/WoodGasStove.pdf
Notera att det klart och tydligt står "insulation" om väggarna. Vanlig plåt är ingen bra isolering.
Titan som plåtmaterial på iaf insidan, glasull eller nån grafit som som isloering skulle ju fungera bättre viktmässigt än järn och sand...
LightDan, jag undrar hur lång tid det tar för dig att värma en liter vatten från dess att du fått igång ditt vedkök med eld och hur lång tid tar det på ett original Wild Woodgas Stove?
Min tidigare nämnda rapport är 2 år gammal och testar ett 20-tal olika alternativ av spisar med avseende på bränslemängd/energiåtgång, koktid, pris, och utsläpp av CO och partiklar. Länk nedanför.
Rapporten du refererar till är 17 år gammal och för en specifik spis, vilket dock inte hindrar att det är helt korrekt att isolerade spisar är de facto effektivare.
En gengasbrännare, hettar upp veden/träkolen så att den förångas sen eldar man en gång till. Den processen blir svår i ett 15 cm rör som är öppet i bägge ändar. I en panna med rökgasförbränning i sista steget kommer det bara ut vattenånga ur skorstenen, å andra sidan drar fläktar och kylpumpar några kW. Fjärrvärmeverk brukar ha en dylik panna, de eldar allt från sorteringstippens brännbart, mm.
Gamla fläkthjälpta vedrör ger högre effekt då den brasan får mera luft, 1/2 l på 2,5 min är inte speciellt.
go tur
Som jag skrev: Det var den rapporten jag länkade till som var upphovet till alla dessa olika woodgas stoves som sen dök upp på olika ställen.
Jag har läst en annan text (men hittar den inte) som just förklarade det här med att dubbelväggarna var det mest vikteffektiva sättet att isolera förbränningskammaren så man fick tillräckligt hög temperatur.
Har för mig att det var Ray Garlingtons text om hur han tog fram sitt kök. Han fick ideerna från den där 17 år gamla rapporten jag länkade till. Såvitt jag kan hitta publicerade han sina ideer runt 2003.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Woodgas Stove | Kök och brännare | 0 | ||
Bio Lite camp stove | Kök och brännare | 2 |