Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Den som söker han finner.

En vedgasbrännare i storleken wild woodgasstove producerar ca 3 kW, lite beroende på bränsle.
Vedåtgången ligger under hälften, koktiden några procent kortare, kolmonoxidutsläppen ned mot 22% och sot nere på 15% jämfört med en öppen eld.

funnet på wildstoves hemsida samt i rapporten Testresults of cookstove performance (2011, Aproveco research centre)

Jag måste erkänna att när det gäller gengas har jag bara läst det som står på olika sidor där jag varit och kollat innan jag byggde mitt eget kök. Där står det på de flesta sidor att primärluften/syret tillsammans med veden och värmwn från elden producerar vedgas.

Det krävs en viss temperatur för att pyrolysen ska fungera som avsett.

Det är den här rapporten som tekniken kommer från:
http://waoline.ipower.com/science/NewEnergy/BioEnergy/Links/WoodGasStove.pdf

Notera att det klart och tydligt står "insulation" om väggarna. Vanlig plåt är ingen bra isolering.

Det krävs en viss temperatur för att pyrolysen ska fungera som avsett.

Det är den här rapporten som tekniken kommer från:
http://waoline.ipower.com/science/NewEnergy/BioEnergy/Links/WoodGasStove.pdf

Notera att det klart och tydligt står "insulation" om väggarna. Vanlig plåt är ingen bra isolering.

Isoleringen i väggarna är för att öka värmen upp mot grytan, man vill inte förlora värmen åt andra håll. Plåt släpper igenom värmen så den är inte speciellt effektiv, men i våra campingkök vi bär med i ryggsäcken kan man som sagt offra lite effektivitet för viktbesparingen.
Cement och sand är något effektivare, men lättare former av isolering föredras pga att mycket värme absorberas i de tunga materialen och styrs alltså bort från grytan.
De mest effektiva spisarna när det gäller utsläpp släpper ut ca 2% av både kolmonoxid och partiklar (sot) jämfört med en öppen eld, men de är definitivt inget att stoppa i ryggsäcken då storleken är ungefär hälften av en standard kökspis i våra hem.

Min tidigare nämnda rapport är 2 år gammal och testar ett 20-tal olika alternativ av spisar med avseende på bränslemängd/energiåtgång, koktid, pris, och utsläpp av CO och partiklar. Länk nedanför.
Rapporten du refererar till är 17 år gammal och för en specifik spis, vilket dock inte hindrar att det är helt korrekt att isolerade spisar är de facto effektivare.

http://www.pciaonline.org/resources/test-results-cook-stove-performance

Titan som plåtmaterial på iaf insidan, glasull eller nån grafit som som isloering skulle ju fungera bättre viktmässigt än järn och sand...

Titan som plåtmaterial på iaf insidan, glasull eller nån grafit som som isloering skulle ju fungera bättre viktmässigt än järn och sand...

Antagligen går det förbättra isoleringen en del, men dyrare materiel, fler konstruktionssteg och antagligen fortsatt en viss ökning i vikt gör väl det till ett ganska oattraktivt val.
Betala 2000 kr för 1/2 kg spis som är 10% effektivare än wild wooden.. är det värt det?

LightDan, jag undrar hur lång tid det tar för dig att värma en liter vatten från dess att du fått igång ditt vedkök med eld och hur lång tid tar det på ett original Wild Woodgas Stove?

Min gryta rymmer inte en liter, men en halvliter vatten som verkar vara en standard när det gäller koktid har jag fått ned på 4:40 som bäst, men beroende på evt fuktighet blir tiden oftast 30-60 sek längre.
Tallkottar ger ju också en mer långsam glöd, så några sådana är bra att ha i om man ska sjuda vattnet en stund.

WWS har jag faktiskt inte testat, koktid på den kan säkert någon annan här på forumet informera om.
Den har ju lite större brännkammare, så jag tror den blir något snabbare.
Bushbuddy har jag dock testat, med identiska resultat som mitt hemmabygge.

Nackdelen med vedgaskök och eld överhuvudtaget är ju att för att minimera koktid och sot får man arbeta med den, låg koktid och minimal sotning kräver att man lägger på bränsle ofta. För mycket bränsle i kammaren och du hinner inte få tillräckligt med sekundärt syre för att bränna vedgasen och sotet ordentligt.

Min tidigare nämnda rapport är 2 år gammal och testar ett 20-tal olika alternativ av spisar med avseende på bränslemängd/energiåtgång, koktid, pris, och utsläpp av CO och partiklar. Länk nedanför.
Rapporten du refererar till är 17 år gammal och för en specifik spis, vilket dock inte hindrar att det är helt korrekt att isolerade spisar är de facto effektivare.

Som jag skrev: Det var den rapporten jag länkade till som var upphovet till alla dessa olika woodgas stoves som sen dök upp på olika ställen.

Jag har läst en annan text (men hittar den inte) som just förklarade det här med att dubbelväggarna var det mest vikteffektiva sättet att isolera förbränningskammaren så man fick tillräckligt hög temperatur.

Har för mig att det var Ray Garlingtons text om hur han tog fram sitt kök. Han fick ideerna från den där 17 år gamla rapporten jag länkade till. Såvitt jag kan hitta publicerade han sina ideer runt 2003.

En gengasbrännare, hettar upp veden/träkolen så att den förångas sen eldar man en gång till. Den processen blir svår i ett 15 cm rör som är öppet i bägge ändar. I en panna med rökgasförbränning i sista steget kommer det bara ut vattenånga ur skorstenen, å andra sidan drar fläktar och kylpumpar några kW. Fjärrvärmeverk brukar ha en dylik panna, de eldar allt från sorteringstippens brännbart, mm.
Gamla fläkthjälpta vedrör ger högre effekt då den brasan får mera luft, 1/2 l på 2,5 min är inte speciellt.
go tur

En gengasbrännare, hettar upp veden/träkolen så att den förångas sen eldar man en gång till. Den processen blir svår i ett 15 cm rör som är öppet i bägge ändar. I en panna med rökgasförbränning i sista steget kommer det bara ut vattenånga ur skorstenen, å andra sidan drar fläktar och kylpumpar några kW. Fjärrvärmeverk brukar ha en dylik panna, de eldar allt från sorteringstippens brännbart, mm.
Gamla fläkthjälpta vedrör ger högre effekt då den brasan får mera luft, 1/2 l på 2,5 min är inte speciellt.
go tur

Se inlägg #95, i en wws eller liknande blir gengasen inte transporterad eller renad, det är bara en syreboost som förbränner den vedgas som ännu inte blivit förbränd.

Ren gengas består i bästa fall av endast vätgas, kolmonoxid och kväve.
Vid förbränningen kommer det att uppstå vatten som du sa, men också koldioxid. Kvävet reagerar inte med syre och går oförändrat genom processen.

Enligt wws hemsida förbränns veden något snabbare i vedgasspis med luftfläkt, medan utsläppen är stort sett identiska.
Alltså något högre effekt på dem, så det går något snabbare att koka vattnet.
Det får man naturligtvis väga mot högre vikt, pris, mer otymplig spis och beroende av batterier.

Jag väntar gärna ett par extra minuter på maten om jag har en brännare som jag alltid vet fungerar och som väger mindre. Det blir en massa meck att ta med batterier, de fungerar dåligt om det är kallt mm.
Den som prioriterar väldigt snabb matlagningstid bör nog satsa på något annat än vedgasbrännare, gasbrännare har ju monteringstid på 20 sek, evt en minut om man har vindskärm. Tändtid ett par sekunder och koktid 3-4 minuter. Du har en halvliter vatten kokad efter 5 minuter.

Vedgaskök blir ju samling av ved 2 minuter och uppåt, upptändning några minuter i bästa fall och koktid 4 minuter och uppåt. Räkna med åtminstone 15 minuter.

Som jag skrev: Det var den rapporten jag länkade till som var upphovet till alla dessa olika woodgas stoves som sen dök upp på olika ställen.

Jag har läst en annan text (men hittar den inte) som just förklarade det här med att dubbelväggarna var det mest vikteffektiva sättet att isolera förbränningskammaren så man fick tillräckligt hög temperatur.

Har för mig att det var Ray Garlingtons text om hur han tog fram sitt kök. Han fick ideerna från den där 17 år gamla rapporten jag länkade till. Såvitt jag kan hitta publicerade han sina ideer runt 2003.

Den rapporten har helt säkert väldigt stort inflytande och beskriver en god teknik, aktiv forskning på olika sätt att reducera bränsleförbrukningen i länder som avskogas har dock pågått sedan 70-talet, och forskning på förändringar och förbättringar pågår fortfarande idag.

På WWS utnyttjas ju värmeförlusten från brännkammaren för att dra upp sekundärluften, så värmen går inte till spillo, utan tar bort behovet av fläkt och batterier. Helt genialt!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg