Trodde att det var uppenbart att det jag visade inte var ett fullt färdigutvecklat fungerande friluftskök, utan att det handlade om ett försök till "prof of concept"...
Tordnado:
Var ditt/dina gengas-kök inverted down-draft? Eller hade även du labbat med down-draft?
Nog finns mycket utveckling kvar att göra på gengas-kök, och jag håller med om att lite högre vikt inte behöver vara ett hinder. Men själv vill jag verkligen undvika att använda högre skorsten. Höga kök är vingliga och ska undvikas. 140-150 mm höga som mina kök är, är är nog gränsen för mej. Hellre fläkt, eller annan "mekanisk" till-luft.
Den variant som jag använt mest av mina "inverted" (med lite högre burk), har jag aldrig haft problem med att det "slocknat" i fält. Jag har inte varit ute i riktigt busväder, så jag vet inte var gränsen går. Men tämligen blåsiga förhållanden klarar det, i alla fall med en extra vind-skärm av lite folie. Det jag gillar minst med det, är den korta brinntiden i kombination med att det inte går att fylla på (därav experimentet ovan).
Gränsen mellan gengas eller inte, är för mej rätt ointressant. det jag vill uppnå är sotfri vedeldning. Om jag inte når dit tror jag att jag lika gärna kan ta en IKEA-korg eller motsavarande, hellre än en WWS eller Bush-Buddy (som jag gissar motsvarar vad du använder nu Tordnado). Lättare enklare o billigare blir det inte, och sotigt blir det i alla fall. Men jag har inte provat någon av dom alternativen i fält, så jag kan lätt ändra uppfattning här.
Jag tycker nog att man i diskussionen på något sätt borde försöka skilja mellan:
"riktiga" förgasande vedgas-kök, med strypt/kontrollerad primärluft, som oftast är vad som definieras som "inverted down-draft" (finns det något etablerat svenskt namn),
och
"inte riktiga" förgasande vedgas-kök, som tex. WWS och Bush-Buddy, som har ett (för) generöst primärlufts-intag
Det är ändå rätt stor skillnad...
Men jag vet inte vad man ska ha för begrepp på dom två typerna. "gengas-kök" och "vedgas-kök" ? Men somliga har ju väääldigt svårt att acceptera begreppet gengas i dom här sammanhangen.
Nu ska ingen tro att jag vill klanka ner på WWS och Bush-Buddy som "inte fullvärdiga". Dom har valt en kompromiss för att göra köken mer lätthanterliga, vilket dom onekligen är, till priset av lite sot. Inget fel i det.
Måste förresten säga att jag aldrig tidigare sett att Biltema är "svindyra" på en produkt som finns på andra ställen. Den där alu-belagda gals-väven köpte jag på Shellby för ett tag sedan.
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=490
Shellby: 66 kr/m².
Biltema: 1205 kr/m² - 18 ggr dyrare !!!
Kanske inte exakt samma produkter men ändå snarlika.