Vinyl

Jag fick just tag på restbitar av den vinylplast man gör kapell till lastbilar mm av. Jag tänkte sy lite olika mer eller mindre vattentäta väskor. Min fråga är om någon har erfarenhet av att sy i vinyl för det verkar ju väldigt svårsytt. Förslag mottas gärna.

Tack / Anders

svetsa

jag tror det är enklare att "svetsa" ihop de olika vinylbitarna emd varandra, för att få vattentäta sömmar. exprimentera med bakpapper, folie osv och ett strykjärn.

Jag har själv tillverkat vattentäta säckar av vinyl. Köp en burk speciallim från firman som du fick tag på bitarna från. Tvätta skarvarna med aceton innan du limmar. Jag gjorde först en cylinder som limmades. Sydde sedan i en rund botten. Vände sömmarna innåt och tätade från utsidan med Liquisole. Säckarna fungerar bra.

Nu har jag sytt lite olika grejer. En axelväska som inte behövde vara helt vattentät sydde jag med en vanlig symaskin och det gick jättebra med en lädernål och en pressarfot av plast.
Jag gjorde även ett kamerafodral till en liten kompaktkamera och då använde jag vanligt superlim, väldigt enkelt med den medföljande penseln i korken.
För att göra vattentäta säckar har jag svetsat med ett strykjärn med alu-folie som underlag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg