• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vindkrften för vem?

Jag kan leta upp själv, men ställer frågan här då jag inte har tid just nu:
Hur lång tid tar det innan ett kärnkraftverk har betalat sig själv? Hela ledet (produktion av kärnbränsle och slutförvaring inkl).
Hur lång tid tar d för ett stort vindkraftverk att betala sig själv? Samma parametrar som för kärnkraftverket.
 
De

Det är ju i alla fall bra när man har en person att peka som ansvarig.
Och med "allt" menar du "plånboken"?
Oavsett vad man tycker om de olika energislagen så tycker jag att det är sorgligt om man gör valet baserat på några ören eller kronor per kWh. Vår hälsa, miljö och klimat är frågor som vi bör vara beredda att betala för. Ingen i Sverige går och fryser för att elpriset ökar med några kronor per kWh, vågar jag påstå.

Den som är emot vindkraft bör vara beredd att betala mer för att täcka upp med andra energislag (vind är bland den billigaste energin vi har, även om den kommer med sina nackdelar). Likväl bör den som är för avveckling av kärnkraften vara beredd på eventuella instabiliteter och tillkortakommanden i nätet när produktionen står still och efterfrågan är hög, samt utsläppen från fossila energikällor som används för att täcka upp istället.

Alla har en åsikt, men när det kommer till kritan: hur många är beredda att stå för konsekvenserna av sin åsikt (och betala för det)?

Titta på inlsaget som jag länkar till.
Om vi nu ska ha vindkraft här i Sverige och dom där pluppar ju upp som svampar ur jiorden mellan varven ute på landsbygden.
Är det inte meningen att Stockholm ska ha några vindkraftverk i sin region som är havsbaserade???
I det här fallet håller jag med centerpartisten, men om jag röstar på c i valet tänker jag inte avslöja.

Vädret i stora delar av Norrbotten har varit svag vind och kallt frånsett igår o idag då det har legat runt nollan eller någon minus bara. Hur mycket el har vindsnurrorna levererat den senaste tiden tro??? Inte mycket tror jag.
 
De 33 öre som hänvisades till var alltså en 18 år gammal M-motion...
Källkritik bör användas både när uppgifterna går med och emot ens egna vilja.
Direkta subventioner är borta och värdet på elcertifikat närmast utraderat.
Jag är ingen vindkraftivrare och utbyggnad av stamnätet till havsbaserade elproducenter kan nog kanske ses som indirekt subvention då ingen än den producenten har tillgång till delen av nätet.
Det kan vara lurigt att googla, Google ser mer till formuleringar än vad som verkligen är aktuellt och gäller. Jag märkte det också. Så direkta subventioner är (vad jag känner till) inte längre aktuellt. Sedan menar somliga det som du nämner, att Svenska kraftnäts utbyggnad till havs är en slags subvention. En annan sådan är det avtalssystem för köp av el, PPA (Power Purchase Agreement) som betytt mycket för etableringen av framför allt vindkraft. Mer om detta kan man läsa hos Svenskt Näringsliv där det också finns en rapport att ladda ner (googla "PPA och elmarknaden" så kommer man dit). Kritiker kallar det en "dold subvention". Jag vet inte tillräckligt mycket om detta för att ha en bestämd åsikt.
Men ytterst sett handlar det ju om att både många regeringar och EU driver på om just förnyelsebar elproduktion. Då hittar man sätt att göra detta på, och när de gamla inte fungerar hittar man nya. Om man ville fortsätta med kärnkraft hade man hittat sätt att underlätta där också.
 
Hur lång tid tar det innan ett kärnkraftverk har betalat sig själv? Hela ledet (produktion av kärnbränsle och slutförvaring inkl).
Hur lång tid tar d för ett stort vindkraftverk att betala sig själv? Samma parametrar som för kärnkraftverket.
Här bör du precisera vad du tänker på med "betalat". I pengar eller i energi - eller kanske båda?
Sedan är det nog svårt att uppnå konsensus, särskilt ifråga om kärnkraften. Vem vågar säga vad en slutförvaring kommer att kosta?
 
"Kärnkraft kan vara mer lönsam än annan energiproduktion, förutom lokal kolkraftverk. Kärnkraft kräver stora investeringar men har lägre driftskostnad"

kaernkraft [Klimatfakta]


Det borde ju gå att lösa de stora investeringskostnaderna med småskalig kärnkraft kan man tycka. :)
 
Det kan vara lurigt att googla, Google ser mer till formuleringar än vad som verkligen är aktuellt och gäller. Jag märkte det också. Så direkta subventioner är (vad jag känner till) inte längre aktuellt. Sedan menar somliga det som du nämner, att Svenska kraftnäts utbyggnad till havs är en slags subvention. En annan sådan är det avtalssystem för köp av el, PPA (Power Purchase Agreement) som betytt mycket för etableringen av framför allt vindkraft. Mer om detta kan man läsa hos Svenskt Näringsliv där det också finns en rapport att ladda ner (googla "PPA och elmarknaden" så kommer man dit). Kritiker kallar det en "dold subvention". Jag vet inte tillräckligt mycket om detta för att ha en bestämd åsikt.
Men ytterst sett handlar det ju om att både många regeringar och EU driver på om just förnyelsebar elproduktion. Då hittar man sätt att göra detta på, och när de gamla inte fungerar hittar man nya. Om man ville fortsätta med kärnkraft hade man hittat sätt att underlätta där också.
En PPA i detta fall är ett avtal om köp direkt av producenten till ett mellan parterna övenskommet pris och överenskomna villkor.
Frågan är då vem som subventionerar.
 
Här bör du precisera vad du tänker på med "betalat". I pengar eller i energi - eller kanske båda?
Sedan är det nog svårt att uppnå konsensus, särskilt ifråga om kärnkraften. Vem vågar säga vad en slutförvaring kommer att kosta?

Jag köper d ja dricker baserat på alkohol/kr, billigast fylla möjligast. Bordente va så svår att få en enhet t detta, typ kr/kwh all inlusive. Jag e inte raketforskrae...än. 20 poäng kvar. Om vodkans hemland va först på månen, mars o venus så borde resten inte va så svárt
 
Jag kan leta upp själv, men ställer frågan här då jag inte har tid just nu:
Hur lång tid tar det innan ett kärnkraftverk har betalat sig själv? Hela ledet (produktion av kärnbränsle och slutförvaring inkl).
Hur lång tid tar d för ett stort vindkraftverk att betala sig själv? Samma parametrar som för kärnkraftverket.
Endel lönar sig aldrig antar jag.
 
Det är mycket tjat om kärnkraft i denna tråd. Ni som tjatar får nog bygga egna verk, för trots att det inte finns några hinder finns det ingen som vill investera i ny kärnkraft i Sverige. Av den enkla anledningen att det inte lönar sig.

Så förutom alla logiska argument mot kärnkraften; den olösta avfallsförvaringen, den enorma tidsperspektivet (typ tiotusen gånger längre beslutsperspektiv än vad vi är vana vid), att den inte är förnybar, att försvarsmakten inte kan ta ansvar för den vid en konfilktsituation, att uranbrytningen ger katastrofala miljökonsekvenser, att den inte är koldioxidneutral, att centralisering av viktiga samhällsfunktioner är vansinne (lägg inte alla ägg i en korg), etc etc, så är inte ens marknaden intresserad av den. De enda som är intresserade är populistiska politiker och teknikpessimister.
Så vänligen, sluta tjata om kärnkraft eller starta ett eget verk. Ingen annan tänker göra det.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg