• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft

>130 meters navhöjd - urk

Nu har GE tagit fram master och fundament som placerar navet på 130 meters höjd. Dock så meddelar Svevind att de redan har 138 meters navhöjd, antar att de blir närapå 50 meter högre med rotor också. Vad "fint" det kommer att se ut om 10-20 år i fjällen och avfolkningsbygder.

Man får flytta till Svalbard. Jaktmarkerna jag håller hus i för att komma bort från stadens brus hotas både av uranbrytning och den eländiga vindkraften. Nu går inga marker säkra, bolagen har medvind och ingen markägare säger nej till gratis pengar från himlen. Synd.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article3144816.ece
 
Nu har GE tagit fram master och fundament som placerar navet på 130 meters höjd. Dock så meddelar Svevind att de redan har 138 meters navhöjd, antar att de blir närapå 50 meter högre med rotor också. Vad "fint" det kommer att se ut om 10-20 år i fjällen och avfolkningsbygder.

Man får flytta till Svalbard. Jaktmarkerna jag håller hus i för att komma bort från stadens brus hotas både av uranbrytning och den eländiga vindkraften. Nu går inga marker säkra, bolagen har medvind och ingen markägare säger nej till gratis pengar från himlen. Synd.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article3144816.ece

Se där, det visar ju att vindkraften också ökar den biologiska mångfalden genom att färre jagar med fler vindkraftverk.
 
Kan inte du göra en egen tråd där bara du huserar och får fritt spelrum om ämnen som leave-nothing-behind, jag-tycker-inte-om-jakt-och-jägare, bärplockare-ska-dö-för-de-utarmar-skogen osv.? Man blir lite matt och undrar hur du kan hitta så många chanser här att tjuvsparka på jägare så inte ens en vindkraftstråd går fri ;)

Se där, det visar ju att vindkraften också ökar den biologiska mångfalden genom att färre jagar med fler vindkraftverk.
 
Den här tråden är ett exempel på typisk mänsklig trångsynthet. Vindkraft syns. Därför är det fult. Placera samma verk någon annanstans så jag slipper se dem. Då blir dom helt plötsligt ok. Samma verk. Fast inte nära mig. Kärnkraft är bättre för jag har inte sett och slipper se spåren av Uranbrytning. Frågan om slutförvar är inte löst men det orkar jag inte tänka på. Kolkraft finns i Tyskland så det ser jag inte heller. Men nära just min gård där jag bor ska det inte finnas något som stör. Speciellt inte hemska, röda, blinkande lampor om natten. Sen tänker jag inte göra något för att sänka min energiförbrukning. Det är ju ett politiskt ansvar. Bara jag slipper tänka, se, höra och agera är jag nöjd.
 
Vet inte vem du anser vara trångsynt men jag vill inte ha vindkraft alls utan är kärnkraftsförespråkare. Som inte vill ha dagbrott där jag brukar jaga... Not in my backyard gäller nog de flesta när det börjar brännas, må det vara vindkraftverk, vattenkraftverk eller urangruva m.m.
 
I min kritik till människan som art ligger lika delar självransakan som studier av andra. Vi vill inte störas men gärna förstöra.
 
Den här tråden är ett exempel på typisk mänsklig trångsynthet. Vindkraft syns. Därför är det fult. Placera samma verk någon annanstans så jag slipper se dem. Då blir dom helt plötsligt ok. Samma verk. Fast inte nära mig. Kärnkraft är bättre för jag har inte sett och slipper se spåren av Uranbrytning. Frågan om slutförvar är inte löst men det orkar jag inte tänka på. Kolkraft finns i Tyskland så det ser jag inte heller. Men nära just min gård där jag bor ska det inte finnas något som stör. Speciellt inte hemska, röda, blinkande lampor om natten. Sen tänker jag inte göra något för att sänka min energiförbrukning. Det är ju ett politiskt ansvar. Bara jag slipper tänka, se, höra och agera är jag nöjd.

Tycker det inte finns någon trångsynthet här. Det är väl bra att den verkliga sanningen om vindkraften kommer fram.

Jag är för vindkraft om den byggs på rätt ställe.
Ett bra ställe är brevid en energislukande fabrik.
Ett dåligt ställe är orörd fjällmark.
 
Död zon vintertid

Jag blev lite förvånad över den här skrivningen på Svevinds hemsida:
"Som vanligt gäller att under vintertid vara försiktig med vistelse nära under vindkraftverken. Skyltar finns uppsatta i anslutning till verken och där finns information om hur man bör iakta försiktighet."

Tidigare har jag bara läst att det inte ska vara någon större fara att få ett isflak i huvudet, s.k. iskast, pga avisningssystem på verken. Efter mer sökande förstod jag att avisningssystemen bara går när verket står stilla.

http://svevind.se/News/NewsEntry.aspx?newsEntryID=350&lang=sv-SE
 
Bannerbild på svevind.se

Jag tror att det här är ett montage över hur Markbygden-parken i Piteå kommer att se ut när den är lkar. Jag tycker att det ser skrämmande ut men är man vindkraftvän och stadsbo kanske det ser läckert ut.

Thumbnail.ashx