• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft

För-inlägget hade lite tråkiga hot om låsta vägbommar osv. Sånt jag själv känner igen då samerna bommar friskt = bara att traska medan de som "känner nån som känner nån" hyr nyckel och kan köra rätt upp på vissa fjäll. Jag skulle också vilja se vindkraften stå på egna ben utan gigantiska subventioner.

Edit:Jon-Erik Hedman från Kd hymlar i alla fall inte (kommentar i http://op.se/asikter/debatt/1.23950...tik-mot-vindkraften-binder-ris-at-egen-rygg):

Skrivet 10 okt 2010 12:22 JonErik Hedman (Ej registrerad) Brainman (Ej registrerad) skrev: Jag har fortfarande inte hittat något argument för utbyggnad av vindkraft?

Om det finns aktörer som vill bygga och markägare som vill upplåta mark så räcker väl detta egentligen som argument. Marknadsekonomi kallas det. Att vindkraften bidrar till att minska utsläppen av koldioxid gör inte saken sämre.

Skämmande!


 
Tjaa...vindkraften påminner vargar, vissa vill ha dom men ingen vill ha dom utanför sin egen dörr.
Sen att lönsamheten är tveksam gör ju saken tvivelaktig.
Någon påstod att det går åt mer energi att tillverka dom än dom kommer att producera under
hela sin livstid.

Varför skrivs det inte mer om fussionsenergin?
För några år sedan så gällde den som den "slutgiltliga lösningen"

Inget avfall, väte smältes om till helium, äkta solenergi!
Kina och Frankrike forskar om det, kanske fler.

Skulle det bli ett genombrott där så är det bara att riva snurrorna och återställa älvarna.
 
Ingen vindkraft i Årefjällen

Nu är det klart vilka som ska styra Åre Kommun de kommande åren. Det blir Alliansen + uppstickarpartiet Västjämtlands Väl. I förhandlingarna har man enats om att det inte blir någon vindkraftspark i Moskogen som planerat. Centern har med andra ord vikt sig då de andra partierna redan var emot en vindkraftsetablering.

Vinnare är så klart Åre Kommuns invånare och turisterna som får även fortsättningsvis får sina fjäll orörda.

Hoppas detta kan ses som ett prejudikat och att även andra fjällkommuner i Norrland har mod och förstånd att se långsiktingt och inte låta sig lockas av kortsiktiga vindklippare.

http://op.se/are/1.2456063-ingen-vindkraft-i-moskogen?articleRenderMode=default
 
Frågan är ju då vart man skall bygga. Min åsikt är att man skall leta efter platser som redan är exploaterad. Gärna vid fabriker/industrier. Efter norrlandskusten finns många stora industrier i blåsiga lägen och med redan hög bullernivå. De är också storförbrukare. Stora Enso i Skutskär är som jag skrev om tidigare i tråden ett klockrent exempel.

Andra exempel skulle kunna vara:
Akzo Nobel - Sundsvall
Ortviken - Sundsvall
Östrand - Sundsvall
Iggesund
Fd MoDo fabriken i Övik
Husum

Men samtidigt är det dax för lite energiproduktion söderut också. Vart ligger de stora industrierna där det blåser hyggligt? Landskrona?, Norrköping?
 
Om man leker med tanken att man bygger stora parker till havs eller på land i obebyggda områden, hur stor yta skulle det då krävas för att ersätta kärnkraften? Jag är bara ute efter att få en uppfattning och se om man kan klämma in det på ett begränsat område, menar inte att man ska göra det.

Jag tycker man ska vara försiktig med att bygga vindkraftverk i bebodda trakter. Tycker man ska ta stor hänsyn till de närboendes synpunkter. Jag ser hellre att man offrar ett obebott område och ställer upp en gigantisk skog med riktigt stora vindkraftverk. Kunde man göra det till havs bortom horisonten vore det allra bäst.

Om det ska bli något så tror jag att man ska tänka stort.

Var längesedan jag skrev på utsidan så tar igen det med ett långt inlägg :)

Man kan räkna lite på det, för skojs skull tar vi barsebäck som kärnkraft (2 reaktorer á 630 MW) och jag låter ett stort vindkraftverk få svara för vidkraften (2MW enligt tidigare inlägg).

Sverige har en kuststräcka på 135 mil(http://ec.europa.eu/maritimeaffairs/pdf/country_factsheets/sweden_sv.pdf) men med lite snabb mätning på eniro kommer jag fram till 200 mil, så jag räknar på 250 mil för att vara på säkra sidan (skulle bli jobbigt för vindkraften om man räknar på 135 mil...)

630 MW/reaktor x 2st reaktorer = 1260 MW totalt 1260MW / 2MW/vindkraftverk = 630 st vindkraftverk

2500000 m / 630 vindkraftverk = 1 vindkraftverk varje 3968 meter alltså var 4:e kilometer ska det stå ett kraftverk runt hela Sveriges kust, från Norge till Finland. Inte så farligt kan tyckas men då ska det tilläggas att barsebäck var den minsta anläggningen i Sverige. Om vi ska ersätta all kärnkraft (nuvarande, alltså utan barsebäck) med vindkraft kommer vi ha ett verk ståendes varje 500 meter.

Och så måste det blåsa hela tiden med...

Ett problem som vindkraften har är att man inte kan bygga dem för tätt/ för många på samma plats. Detta då elen de tillverkar kommer från energi i vinden. El är energi så ett vindkraftverk minskar vinden kan man säga. Om man har för många vindkraftverk samlade kommer de som står längst bak inte få tillräckligt med vind.

Sen har vi problemet med transport av el. Där uppkommer förluster, ganska stora (typ 5%) det kan vara värt när vi har så mycket vattenkraft i Norrland, man kan lägga kärnkraftsverken en bra bit bort från städer och minska påverkan vid härdsmälta (om sådan mot alla odds uppkommer).

Att lägga vindkraften långt bort från städerna är dock idioti (egen åsikt). Fördelen som jag ser det är att vindkraften är lättplacerad och inte har någon påverkan på de som bor intill (dock minst 300 meter ifrån). Vindkraftverkens styrka ligger således i att de kan placeras nära städer och på så vis minska förlusterna från transporten. Samtidigt kommer de då inte förstöra vårt vackra landskap.

//Erik
 
http://www.dn.se/ekonomi/olonsam-vindkraft-i-110-kommuner-1.1198660

DN och andra försöker tydligen inbilla oss att vindkraft skulle vara lönsam någonstans i Sverige utan subventioner. :)
Det lär finnas ställen på sydligare breddgrader där det blåser sjöbris varje eftermiddag året runt. Det är kanske inte uteslutet att vindkraft skulle kunna vara lönsam på ställen där man endast behöver investera i lagringssystem som överbryggar för utebliven vind under mindre än ett dygn.

Vindkraftförespråkare brukar anföra att de svenska vattenkraftmagasinen kan användas för överbryggning. Men då "glömmer" man väl att dessa magasin och tillhörande kraftverk redan är fullt utnyttjade för att överbrygga dygns- och årstidsvariationer i eleffektbehovet?
 
Att den storskaliga vindkraften inte klarar sig idag utan subventioner verkar de flesta vara överens om.

Men hur är det med den småskaliga vindkraften? Om sätter en snurra på tomten. Finns det någon ekonomi i det?