• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft

http://www.youtube.com/watch?v=0NoBDzJmMQk

"När ett vindkraftverk ska byggas, klagar ofta de boende i närheten på att mljön förfulas. Eja Pedersen och Göran Sidén, båda SET, reder ut begreppen i ett inslag i Vetenskapslandet. Eja, som är forskare i miljömedicin, har undersökt hur människor som bor vid vindkraftverkt upplever det och kommit fram till att det inte är det man ser som stör mest, utan det man hör. Lösningen kan ligga i att bygga på höjden."

(jag är sjuk och har gott om tid att surfa)
 
"När ett vindkraftverk ska byggas, klagar ofta de boende i närheten på att mljön förfulas. Eja Pedersen och Göran Sidén, båda SET, reder ut begreppen i ett inslag i Vetenskapslandet. Eja, som är forskare i miljömedicin, har undersökt hur människor som bor vid vindkraftverkt upplever det och kommit fram till att det inte är det man ser som stör mest, utan det man hör. Lösningen kan ligga i att bygga på höjden."

Intressant nog stöds inte den ingressen av innehållet i filmen. I fillmen säger man "förutom att en del tycker att det förstör landskapsbilden så var ljudet det man tyckte var värst".

Hurra för Vetenskapslandet, och Kunskapskanalen, i övrigt.
 
Om man leker med tanken att man bygger stora parker till havs eller på land i obebyggda områden, hur stor yta skulle det då krävas för att ersätta kärnkraften? Jag är bara ute efter att få en uppfattning och se om man kan klämma in det på ett begränsat område, menar inte att man ska göra det.

Jag tycker man ska vara försiktig med att bygga vindkraftverk i bebodda trakter. Tycker man ska ta stor hänsyn till de närboendes synpunkter. Jag ser hellre att man offrar ett obebott område och ställer upp en gigantisk skog med riktigt stora vindkraftverk. Kunde man göra det till havs bortom horisonten vore det allra bäst.

Om det ska bli något så tror jag att man ska tänka stort.
 
Jo, jag har sett den själv så det är inget självmål. Planen med tråden var att inte vara totalt enkelspårig.

Lite mer vinklade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article69544.ece (några haverier)
http://www.youtube.com/watch?v=CqEccgR0q-o (film på haveri)
http://www.youtube.com/watch?v=lTqb63IOvFg (svagt oljud på håll)
http://www.youtube.com/watch?v=4EmYe2u6J6g (iskast brukar behandlas som Harrisburg, dvs. väldigt liten sannolikhet men risken finns = vill man befinna sig i en park vintertid?)
http://www.youtube.com/watch?v=8NAAzBArYdw&feature=related (fågel som hamnar för nära)

Finn ett fel, enligt mig :)

Vinter_vindkraft_tele.jpg




Intressant nog stöds inte den ingressen av innehållet i filmen. I fillmen säger man "förutom att en del tycker att det förstör landskapsbilden så var ljudet det man tyckte var värst".

Hurra för Vetenskapslandet, och Kunskapskanalen, i övrigt.
 
Svevind har tänkt stort uppe i Piteå, Markbygden: http://www.svevind.se/Projects/Default.aspx Det borde finnas siffror där. Tror de siktar på att få upp 130 snurror om året tills de hamnar på ca 1100 stycken. http://www.svevind.se/Projects/Default.aspx

Hittade fakta:
Antal verk: 1101 st
Totalhöjd: 200 m
Rotordiameter: 82-126 m
Effekt per verk: 2-7,5 MW (anpassas efter bästa teknik)
Total installerad effekt: 2500-4000 MW
Beräknad energiproduktion: 8-12 TWh per år (fullt utbyggd skulle anläggningen producera energi motsvarande en utbyggnad av fyra älvar: Pite-, Kalix-, Byske- och Åbyälven)


Om man leker med tanken att man bygger stora parker till havs eller på land i obebyggda områden, hur stor yta skulle det då krävas för att ersätta kärnkraften? Jag är bara ute efter att få en uppfattning och se om man kan klämma in det på ett begränsat område, menar inte att man ska göra det.
 
I första stycket har vi helt olika uppfattning. Jag tycker att alla sjunger vindkraftens lov och kommunerna kämpar om att få arbetstillfällen med den här nya chansen som ges. Jag kan tycka att ett enskilt vindkraftverk är fräckt men när de tar över hela horisonten så tycker jag att det är tragiskt. Det är just pga att fjällen nu är i stor fara som jag tycker och skriver som jag gör. Läs och grbegrunda, finns lite länkar till höger om artikeln också: http://svt.se/2.55755/1.799932/fjallen_exploateras

Just i det här fallet på SVT gjort reportage om Middagsfjället har Åre Kommun sagt nej till. I Åre Kommun är just nu endast en ställe utpekat: Moskogen. I Moskogen vill JP Vind (Jämtkoraft & Persson Invest) anlägga en jättelik vindkraftspark. Den kommer att synas från i stort sett varje fjälltopp i kommunen och till exempel vid Åre Kommuns port: Mattmar. Masterna planeras bli 190 meter höga och det som en gång var vildmark kommer nu likana ett gigantiskt nöjesfält.

Det är inte bara i Åre Kommun det vill anläggas vindkraftsparker. Näst intill varje fjällkommun i Norrland har förfrågningar från vindkraftsexploatörerna att ta ställning till. Tycker det är lite av en ödesfråga för Norrland. Ska vi än en gång offra vår natur och för alltid förstöra den eller ska kanske tänka till vart vi bygger.

Ett klockrent exempel på hur man bör bygga vindkraft finns i Skutskär utanför Gävle. Där har Stora Enso byggt 5 verk inne på fabriksområdet och energin går direkt in till fabriken. Vindkraft ska byggas nära förbrukaren och på redan exploaterad mark. http://www.mynewsdesk.com/se/view/p...-enso-skutskaers-bruk-7-september-2009-314556
 
Brev till JP Vind angående vindkraft i Åre Kommun

När JP Vind begärde in synpukter angående Moskogens Vindkraftpark i Åre skickade jag in följande:

Synpunkter på vindkraftsparken i Moskogen

Bakgrund
Är idag kund i Jämtkraft med två abonnemang. Har under många år betalat extra för att främja vindkraft och förnyelsebar energi. Jag är sådeles väldigt miljöengagerad. Trots detta är jag kraftigt emot den planerade parken i Moskogen.

Varför då?

• Den svenska fjällvärlden är unik. Så mycket orörd vildmark som finns här finns inte i hela Europa. Den måste bevaras så att våra barnbarn får samma unika naturupplevelser som vi har fått. Med en så pass stor vindkraftspark som JP Vind planerar ”nallar” ni en stor bit av den orörda naturen. Dessutom kommer den upplevda känslan av vindkraftsparken att vara mycket större än den faktiska yta som den byggs på. Man kommer att se den från i stort sett varje fjälltopp i hela kommunen.

• En vindkraftspark i Åre kommun riskerar vår viktigaste inkomstkälla: turismen. Man kanske inte ser något år 1 och 2. Men på längre sikt är jag helt övertygade om att det för negativa konsekvenser. Åre kommun har kommit väldigt långt när det gäller framtidens turism på ett ekologiskt hållbart sett. Man kanske till och med är världsledande. Turismen kommer i framtiden att öka med stora tal och där kan Åre bli stora vinnare då man ligger långt redan idag och framför allt visa vägen att man kan fortsätta semestra och resa trots det klimathot vi lever med. Vi har två grundläggande saker: järnvägen och naturen. Förstör inte det senare.

• En vindkraftspark minskar livskvalitén för oss permanentboende att bo kvar i den här kommunen. För min egen del är det just den vackra och orörda naturen som får mig att bo i den här delen av landet. Jag tycker det att det är lite av en ödesfråga för hela norrland eftersom det inte bara är i Åres kommun det pågår heta vindkraftsdebatter. Beslutet om Moskogenprojektet kan bli lite av ett prejudikat på hur man ser på norrland. Ska norrland enbart bli ett område där vi använder naturresurserna till att skapa energi? Vi har en gång i tiden offrat en stor del av våra älvar. Om vi nu också ska släppa vår fjällmiljö finns ingenting kvar för oss som vi bo här. Det rimmar helt enkelt illa med att hela Sverige ska leva.

• Vart ska man då bygga? Många häruppe slänger ur Stockholms skärgård i ren ilska. Min åsikt är att man ska bygga vindkraft på redan ”sönderexploaterad” mark och inte i orörda områden, vare sig i fjäll eller skärgårdsmiljö. För mig är det en självklarhet att man tänkte till lite när man planerar sådana här jätteprojekt. Exakt vart det är får man så klart undersöka men t.ex. efter Norrlandskusten finns mängder av stora ”fula” industrier där ett vindkraftverk skulle ha ett förskönande inslag. Där är också bullernivåerna redan höga + att de är storförbrukare av el.

• Vindkraften är inte speciellt effektiv i förhållande med den markyta som krävs. Här måste försiktighetsprincipen användas och inte bara köra på pga. att Sverige har höga klimatmål. I detta fall väger alltså naturvärdena tyngre.

• Trots att det inte varit någon folkomröstning i frågan är min enkla slutsats att befolkningen i Åre kommun är emot vindkraftsparker. Gå alltså inte emot befolkningen.

• Person Invest och Jämtkraft är två Jämtländska företag som borde verka för länets bästa och inte enbart se till avkastningen. Två så stora företag med förhållandevis stor makt borde ta ett större samhällsansvar och vara mer av samhällsentreprenör och inte bara en ”vindklippare”.

• Så här skriver ni på er hemsida: Inga spår vid avveckling
Ett vindkraftverk har en ungefärlig livslängd på 30 år. Och det lämnar inga spår efter sig vid en avveckling. I stort sett allt byggmaterial kan återvinnas och marken kan återställas.
Tyvärr så håller inte det argumentet. Hur blir det med vägnät och betongfundament? Och ofta vid denna typ av storskaliga projekt blir det ”miljöskandaler” som t.ex. kraftledningsprojekt som nyss har varit i Åre Kommun. Och där var det till och med svenska staten som stod för bygget. Så självklart kommer det synas spår även efter 30 år. Och 30 år är en väldigt kort tid på en tidslinje.
 
Självklart ska vi ha...

Jag tycker vi ska bygga ut vindkraften! Ju fler desto bättre, får vi för mycket el så exporterar vi till de länder som är så tätbefolkade och tätbyggda så de inte har plats för några snurror. För pengarna som vi får över sänker vi pensionsåldern till 55 år, då har jag bara 4 år kvar och i och med det faller dessutom min feta pensionsförsäkring ut. Jag kan då paddla kajaken , titta på fåglaroch njuta av fritiden i Färnebofjärdens Nationalpark, för där ska vi inte bygga några snurror . Fan va bra, he he
 
bygga ut vindkraft o obygden eller i havet nej tack

nä nog tycker jag det vore mer än rätt att vindkraften var på hustaken eller på backen i städern än på havet och i glesbygden eller som man säger obyggden. de län som ja kommer ifrån är glesbyggd och har vattenkraft i nästan alla älvar här i norrbotten. varför ska då den natur som ändå är kvar bli parker åt vindkraft. nä nu far man o letar malm o andra metaller i skogarna o fjällen här uppe. nä nu tycker jag det är städernas tur att sätta upp vindkraftsparker hos dom i stället för att glesbyggden ska behöva ge mer än det får tillbaka.