• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft

Fy satan. Helvetes jävlar. Gud förbannat. Så groteskt. Det är ett tecken på ideologisk medvind (!) om något när ett företag kan presentera sig på det där viset.

Om du bortser från ideologiska skäl, varför tjänar inte kärnkraften det syftet? Då slipper man de fula skattesubventionerade vindkraftverken och dessutom bygga ut de sista älvarna.

Därför att det är en livsfarlig energikälla. Fråga japanerna.

Man får ofta höra att man inte kan vara emot allt. Jo, det kan man. Vi kan börja stänga kärnkraftverk och ge fan i att bygga vindsnurror överallt och spara de få älvar som finns kvar.

Vi måste bara hushålla mycket mer med strömmen. Hälften av alla förbrukade kilowatttimmar i Sverige skulle inte behövas förbrukas. Det går till standbyel, hårplattare och andra trams produkter.

Ja föreningen "svenskt landskapsskydd" är lustig organisation, man tycker ju att en sådan organisation skulle verka för att skydda landskapet och de som bor där mot ALL form av storskalig exploatering. T ex nya vägbyggen, nya större industrier, gruvverksamhet eller t ex gasborrning. Och så var det också från början, innan svenskt landskapsskydd blev kidnappade av företrädare för näringslivet som vill motarbeta vindkraft, numera är det rent patetiskt att se hur svenskt landskapsskydd i stället försvarar alla andra former av exploatering t ex gruvverksamhet och gasborrning.

Man får hoppas att snubben från röbäck lyckas med sitt energy tower. Då kan vi placera ut tätare, på hustak osv. Jag är iofs för vind kraft på de flesta ställen. Men är också för teknisk utveckling. Har också i ny teknik läst om ett vindkraftverk helt utan rörliga delar. Jag tror på vindkraft, men jag ser gärna att tekniken utvecklas.

http://www.energytower.se/

Hittar inte länken i ny teknik i mobilen.

Skickat från mobilen

Har du någon bra länk på det där med att "istället försvarar alla andra former av exploatering" eller var kommer det ifrån? Jag har inte så bra koll på dem, var ett par år sedan jag läste på som mest.

Ja föreningen "svenskt landskapsskydd" är lustig organisation, man tycker ju att en sådan organisation skulle verka för att skydda landskapet och de som bor där mot ALL form av storskalig exploatering. T ex nya vägbyggen, nya större industrier, gruvverksamhet eller t ex gasborrning. Och så var det också från början, innan svenskt landskapsskydd blev kidnappade av företrädare för näringslivet som vill motarbeta vindkraft, numera är det rent patetiskt att se hur svenskt landskapsskydd i stället försvarar alla andra former av exploatering t ex gruvverksamhet och gasborrning.

Ja föreningen "svenskt landskapsskydd" är lustig organisation, man tycker ju att en sådan organisation skulle verka för att skydda landskapet och de som bor där mot ALL form av storskalig exploatering

Enligt samma kriterier för lustihetsvärde så hör väl t.ex. Naturskyddsföreningen till samma kategori som inte skyddar naturen mot allt alltid till varje pris. T.ex. mot vindkraft. Så lusitga tyckler jag inte de är, även om det finns faktorer inom SNF som man kan tycka vara lustiga.

Och så var det också från början, innan svenskt landskapsskydd blev kidnappade av företrädare för näringslivet som vill motarbeta vindkraft, numera är det rent patetiskt att se hur svenskt landskapsskydd i stället försvarar alla andra former av exploatering t ex gruvverksamhet och gasborrning.

Men det är i alla fall intressant det där med att företrädare för näringslivet ligger bakom; vi kan i alla fall med stor sannolikhet utesluta att de företräder de delar av näringslivet som är med i vindkraftexploatieringen. Men vilka är de och vad är det de skyddar mot vindkraftsubyggnaden?

... numera är det rent patetiskt att se hur svenskt landskapsskydd i stället försvarar alla andra former av exploatering t ex gruvverksamhet och gasborrning.

Det med försvaret av all övrig exploatering skulle också vara intressant att få veta mer om. Det enda jag hittar från Svenskt Landskapsskydd avseende övrig exploatering är detta.
http://www.landskapsskydd.se/artikel/infrastruktur
http://www.landskapsskydd.se/artikel/landskapet

Naturskyddföreningen borde engagera sig i frågan då det blir stressigt även för djuren samt alla fåglar som bevisligen flyger på bladen och dör.

Men om vindkraften gör intrång i landskapsbilden, så kan man ju börja med att riva alla numera onödiga fyrtorn som förfular landskapsbilden längs våra kuster, samt riva alla väderkvarnar som inte heller längre fyller någon funktion.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg