• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Det är närmast otroligt att man satsar så mycket på en energikälla som behöver ersättas av nybyggnad inom 15- 25 år. Är det så att det finns en "sysslesättningspoilitisk" baktanke? Rallarna kännetecknades av att dom försvann när järnvägen var färdigbyggd men dom som jobbar med det här har ju sysselsättning i all evighet. Sedan talas det ju inget om vilken naturpåverkan som kommer att ske när allt skall rivas och täckas över.

Min tveksamhet över den här energilösning börjar sakta gå över till ett motsånd mot den. Möjligen kan den utgöra ett komplement men sannerligen inte ett huvudspår för vår energiförsörjning. Det enda som återstår är att vi sänker vår förbrukning radikalt (och kanske att vi ser till att vi har fungerande kärnkraft).

Tack! Läste detta med stort intresse. I artikeln uttalar sig bland annat en forskare jag jobbat för, Martin Green. Men det gällde fågelinventeringar i fjällen, inte alls lika kontroversiellt som renar. Han kritiserade Vindval kraftigt för att de stoppade rapporten om hur renarna påverkas av vindkraftverken. Jag letade också upp de två versionerna av rapporten, dels den som nekades publicering av Vindval på Naturvårdsverket, dels den som sedan publicerades av SLU. SLU:s version finns här samt länk till ett nyhetsinslag i TV4:

Alla sätt att producera energi har nackdelar. Men när jag tar del av ovanstående inser jag att det finns en skillnad: det är just vindkraften som ska rädda vår framtida energiproduktion och samtidigt göra den "grön". Och man tycks tänka sig vägen dit lika rak och jämn som en motorväg (och den som pekar på problemen vill man inte så gärna höra på). Men inga stora samhällsprojekt fungerar smärtfritt, det blir alltid komplikationer. I vissa fall når man inte ända fram, i andra fall blir det rentav stopp. Konstigt om det förhöll sig annorlunda med vindkraften. Tron på att vindkraften ska rädda oss är sannolikt en utopi - men på rätt ställen kan den ge ett viktigt bidrag.

Det här tycker jag låter lite konstigt. Anna Skarin, som står i fokus, medverkade i " Vindkraft och renar. En kunskapssammanställning" - http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6799-1.pdf?pid=21701 från 2018 och hon leder just nu ett projekt om renar och vindkraft - https://www.naturvardsverket.se/upl.../faktablad-vindval-renar-vindkraft-skarin.pdf. Projekt som finansieras av Vindval vad jag förstår och som speglar problematiken väl tycker jag, men läs ni också och tala om vad ni tycker.

Senast ändrad:
Men det är ju grönt och hållbart, det måste ju vara bra ? :) Just nu finns det ju tre ben att stå på, själv tycker jag att man skall bygga ut kärnkraften, och öka lite med vindkraftverk, men inte i områden som är viktiga för rennäring och turism. Vem vill åka vildmarksvägen el vandra Kungsleden om hela området fylls med vindkraftverk ?

Men det är ju grönt och hållbart, det måste ju vara bra ? :) Just nu finns det ju tre ben att stå på, själv tycker jag att man skall bygga ut kärnkraften, och öka lite med vindkraftverk, men inte i områden som är viktiga för rennäring och turism. Vem vill åka vildmarksvägen el vandra Kungsleden om hela området fylls med vindkraftverk ?
Ja, och vem vill beta med ett rotorblad som väsnas över huvudet?

Det här tycker jag låter lite konstigt. Anna Skarin, som står i fokus, medverkade i " Vindkraft och renar. En kunskapssammanställning" - http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6799-1.pdf?pid=21701 från 2018 och hon leder just nu ett projekt om renar och vindkraft - https://www.naturvardsverket.se/upl.../faktablad-vindval-renar-vindkraft-skarin.pdf. Projekt som finansieras av Vindval vad jag förstår och som speglar problematiken väl tycker jag, men läs ni också och tala om vad ni tycker.
Tack för din skarpsynthet, nu fick jag tänka till. Även om rapporten har årtalet 2018 så är den till innehåll och resultat i princip den ursprungliga som alltså först nekades publicering av Vindval - om jag förstått saken rätt. I Vindvalsartikeln som Skogsstjärnan hänvisar till i #187 finns kanske förklaringen.
Vindval ville ju inte heller publicera den förbättrade rapporten som fanns på SLU (sid. 6): "Kerstin Jansbo, kanslichef för Vindval, menar att de ville vara transparenta: – Det blev så uppmärksammat och kom så mycket frågor. Vi ville visa vilken rapport som vi tog ställning till, att det inte var den rapport som ligger på SLU. De har förtydligat rätt mycket i rapporten så den blev väldigt mycket tydligare. Men nu är det för sent, vi kan inte publicera den som en Vindvalsrapport när den är publicerad på SLU."
Kan det vara så att den rapport som nu ligger på Vindval med årtalet 2018 är en tredje version med fler skribenter inblandade? Då kan ju Vindval säga att den inte är riktigt densamma som SLU:s och därmed publicera den.

Sedan tycks det som om Anna Skarin m fl fått en ansökan om medel till ny forskning beviljad till slut.

Antag att Swe bygger något Kärnkraftverk till, och utökar lite med vindkraft. Plus vattenkraft sen gammalt. Då kan vi klara energibehovet långt in i framtiden, utan att dessa släpper ut något i atmosfären... :):cool: Grönt och hållbart !

Antag att Swe bygger något Kärnkraftverk till, och utökar lite med vindkraft. Plus vattenkraft sen gammalt. Då kan vi klara energibehovet långt in i framtiden, utan att dessa släpper ut något i atmosfären... :):cool: Grönt och hållbart !
Anta i stället att man tar tillvara på kylvattnet vid befintliga kärnkraftverk (massor med energi som man just nu i denna stund skeppar rakt ut i havet, efter ett politiskt beslut) och omvandlar det till el på samma sätt som man jobbar med med geotermisk el...

Då behöver man sannolikt inte bygga någonting utan man klarar sig med de anläggningar som finns inkluderat vindkraft, vattenkraft etc.

I mina ögon har både vindkraftverk och elbilar mer ett symbolvärde än ett reellt värde när det kommer till att rädda världen, det reella värdet är väl förmodligen i nivå med MP väljarsiffror medan det symboliska är i nivå med siffrorna Nordkoreas Kim Jong-Un har.

Vindkraft är både billigast per kilowattimme och förhållandevis enkel att bygga ut. Mkt är återvinningsbart när det är dags att byta ut turbinerna.

Kärnkraft kräver allt större investeringar och det är tveksamt om någon vågar satsa på det framöver. Och det är i praktiken många och långa driftavbrott.

Fossil kraft har tidigare varit en buffert men kommer att försvinna. Sopförbränning och biologiska bränslen t ex skogsavfall kan förstås ersätta en del men ger luftföroreningar.

Thure

Vindkraft är både billigast per kilowattimme och förhållandevis enkel att bygga ut. Mkt är återvinningsbart när det är dags att byta ut turbinerna.

Kärnkraft kräver allt större investeringar och det är tveksamt om någon vågar satsa på det framöver. Och det är i praktiken många och långa driftavbrott.

Fossil kraft har tidigare varit en buffert men kommer att försvinna. Sopförbränning och biologiska bränslen t ex skogsavfall kan förstås ersätta en del men ger luftföroreningar.

Thure
Har du läst tråden?

Mitt intresse för den här frågan väcktes av en fisketur där min barndoms fiskevatten var omringad av en vindkraftindustri. En resa under några veckor i norr förstärkte bilden av ett tyst övergrepp mot naturen. Något jag inte förstått tidigare. Ju mer jag läste förstod jag att jag inte var ensam att reagera. Folkomröstning, opinionsgrupper och en allt mer ökad debatt såg jag. Tyvärr så speglar media inte detta men debatten förs. Man behöver inte hålla med i allt eller de olika gruppernas syn på saken men en explosionsartad exploatering av svensk natur utan debatt tyder på stora samhällsbrister.

Här nedan något jag läste och gav mig ytterligare funderingar på vart vi är på väg.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg