• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Det kanske är i betraktarens öga hurvida en debatt är substanslöst eller inte. Det finns en växande opinion och om intresse finns går det att ge en mångfald exempel på hur den kritiska och ifrågasättande debatten ter sig. Något som stör cirklarna hos de ”troende”. Här ett litet exempel utan att för den sakens skull ha en åsikt om dess innehåll.

Många av inläggen sista veckan är för mig substanslösa. Vad har ni för alternativ till Naturskyddsföreningens vision? På vilket sätt skulle vindkraft vara sämre än alternativen?

Nya former av energilagring för att jämna ut svängningar i produktion och konsumtion av elkraft behövs förstås. Men det torde vara mkt logiskt att kombinera vattenkraft och vindkraft samt att bygga ut elnätet. Att ha både vindkraft och vattenkraft i samma region är för mig idealiskt.

Thure
Vi vänder på frågan..:

Vad är det som är så bra med vindkraft?

Sverige har 14 000 MW vattenkraft, ca 7 000 MW Kärnkraft och behovet vid riktigt kalla dagar ligger på 25 000 – 28000 MW.

Den installerade Vindkraften just nu är ca 9 000 MW Just nu i denna stund producerar alla dessa vindkraftverk 4099 st - 821 MW… M.a.o. knappt 1 av 9 ”fungerar”.
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/

Många vindkraftverk måste byggas
2019 fanns 4099 st,
upphörde kärnkraften i denna stund så är behovet just nu 29 000 st vindkraftverk
en riktigt kall dag om det blåser som idag (821 MW), är behovet ca 60 000 st.
Då går det åt naturområden...

Dessutom har inte alla energislukande dataanläggningar tagits i drift ännu.

Sen är allt annat just nu drömmar – det finns inte – så i vilket hörn ska vi måla in oss i?

Skulle någon ev skulle vilja ha fairtrade märkta batterier så ser det dystert ut – t.ex. förhållandena i många länder t.ex. Kongo-Kinshasa eller länder där runt om där mycket av dessa mineraler utvinns… dessa kallas blodsbatterier – gissa varför – gissa om barnarbete ar accepterat (befolkningens medianålder är 18,4 år (2016))?
Det är t.ex. mineraler i dessa batterier som vi är såå så stolta över att ha i våra fina el-bilar som ska laddas med?.

Visst kan man leva i en dröm, eller i någonannans, men har du ens funderat själv…

Senast ändrad:
Vad har ni för alternativ till Naturskyddsföreningens vision? På vilket sätt skulle vindkraft vara sämre än alternativen?

Nya former av energilagring för att jämna ut svängningar i produktion och konsumtion av elkraft behövs förstås. Men det torde vara mkt logiskt att kombinera vattenkraft och vindkraft samt att bygga ut elnätet. Att ha både vindkraft och vattenkraft i samma region är för mig idealiskt.

Jag är nog inte den bästa representanten för dem som skriver här men en del av problemet kan nog sammanfattas med "not in my backyard". Nu bor jag inte i norra delen av landet men för mig är fjällvärlden unik och där känner jag verkligen så. Fjällen måste vi vara rädda om och jag vill inte se vindkraftverk sättas upp var som helst. I sydvästra Skåne finns det - enligt min åsikt - plats för fler. Det är gott om stora åkrar och fält, en del är redan genomkorsade av kraftledningar så landskapsbilden är ganska urban. Sedan handlar det också om hur många det blir, det är inte roligt om allmänheten gått med på 5 och upptäcker att det blev 50 just där.

Det som är min allvarligaste synpunkt - gäller också Naturskyddsföreningens vision - är att mycket litet sägs om tillverkningen av själva tekniken. För att ställa om samhället till el så kommer krävas en stor produktion av materiel, bland annat generatorer, motorer och batterier. Dessa kräver särskilda mineral som vi nu till mycket stor del köper från Kina och vissa andra länder (här finns en etisk aspekt också som whynot nyss påpekade). En omställning till el medför alltså en ökad gruvproduktion och Sverige är ett av de ledande gruvländerna i EU. Om detta säger Naturskyddsföreningen ingenting - eller så har jag missat det. Det är inte många andra heller som säger något.

Nu kommer ju en omställning i någon form att bli nödvändig, men klarar politikerna att tänka både på klimatet och bevarandet av vår natur samtidigt? Klarar Naturskyddsföreningen det? Fast detta skulle väl behöva en egen tråd...

Hans

Senast ändrad:
Batterier kan vara ett problem ja. Utvecklingen kommer att fortsätta där och hur det ser ut om 10 och 20 år är svårt att sia om nu.

Men vad har det med vindkraftturbiner att göra? Och batteriproblematiken kommer oavsett hur stor andel av energimixen som vindkraften står för.

Även kärnkraft innebär gruvdrift och nackdelar till följd av detta.

Thure

Batterier kan vara ett problem ja. Utvecklingen kommer att fortsätta där och hur det ser ut om 10 och 20 år är svårt att sia om nu.

Men vad har det med vindkraftturbiner att göra? Och batteriproblematiken kommer oavsett hur stor andel av energimixen som vindkraften står för.

Thure

Just här och nu finns inget annat "vettigt" lagrings sätt av el. Så vitt ja vet är det nu vindkraftverken byggs för 10 år framåt (ungefär så länge som växellådorna håller, trots att man önskar 20 år), att ha en dröm om att det blir bättre sedan är ju jättefint.

Skulle vi ens blanda in kärnkraften så har den som det ser ut nu dålig verkningsgrad. Ett kärnverk producerar ca 40% el och resten av energin har man tagit ett politiskt beslut om att köra rätt ut i sjön.
Den energin motsvarar ungefär vad alla våra värmekraftverk i hela Sverige producerar. Bl.a. Svensk teknik finns att omvandla kylvattnet till El och sådana fungerande anläggningar är byggda på Island och Japan av Climeron. www.https://climeon.com/ fast då används geovärme (skillnaden är ingen)
Att därutöver använda det använda kärnbränslet i nya processer och helt slippa gruvdriften i all framtid är en ytterligare möjlighet...

Nejdå... vi ska bygga vindkraftverk - för de är så miljövänliga och bra?! - speciellt i framtiden i kombination med teknik som inte finns.

Senast ändrad:
Jag protesterar mot vindkraft.
För jag bor i en kommun där vattenkraft har gjort märke i naturen.
Och lika så kommer ju vindkraft att göra.
Tycker inte det finns någon grön elproduktion vare sig det är vindkraft eller solenergi.
Istället för att se skogar och älvar.
Så blir det vindkraft och vattenkraft.
Nä vill man ladda sin mobiltelefon eller se på tv borde man själv cykla där man har tv eller mobil.
Många springer på gymmet varför inte ha träningscykel eller springband som laddar.

När det gäller forskning kring vindkraft bedriver Chalmers tekniska högskola i Göteborgs avancerade tekniska studier. De synpunkter som kommer från forskarhåll är väl värd att lyssna på. Här nedan ett exempel.

Här ett litet axplock vad som sker bakom kulisserna...

Senast ändrad:

Tack! Läste detta med stort intresse. I artikeln uttalar sig bland annat en forskare jag jobbat för, Martin Green. Men det gällde fågelinventeringar i fjällen, inte alls lika kontroversiellt som renar. Han kritiserade Vindval kraftigt för att de stoppade rapporten om hur renarna påverkas av vindkraftverken. Jag letade också upp de två versionerna av rapporten, dels den som nekades publicering av Vindval på Naturvårdsverket, dels den som sedan publicerades av SLU. SLU:s version finns här samt länk till ett nyhetsinslag i TV4:

Alla sätt att producera energi har nackdelar. Men när jag tar del av ovanstående inser jag att det finns en skillnad: det är just vindkraften som ska rädda vår framtida energiproduktion och samtidigt göra den "grön". Och man tycks tänka sig vägen dit lika rak och jämn som en motorväg (och den som pekar på problemen vill man inte så gärna höra på). Men inga stora samhällsprojekt fungerar smärtfritt, det blir alltid komplikationer. I vissa fall når man inte ända fram, i andra fall blir det rentav stopp. Konstigt om det förhöll sig annorlunda med vindkraften. Tron på att vindkraften ska rädda oss är sannolikt en utopi - men på rätt ställen kan den ge ett viktigt bidrag.

Senast ändrad:
Rättelse av ovanstående. Jag skrev att Martin Green kritiserade stoppet av rapporten men just så stod det inte i artikeln. Det han kritiserade var att renforskarna fick avslag av Vindval för ny forskning och att skälet var att "ansökan var otydligt formulerad". Ett skäl han ansåg var påhittat. I bakgrunden ligger förstås den där rapporten som nekades publicering. (Martin Green är här opartisk i den meningen att han inte har något med den aktuella renforskningen att göra.)

Just nu produceras 4633MW ;)

De är liksom det som ÄR teknikfelet,

ena dagen "fungerar" 1 av 9, nästa dag 1 av 2 för att lite senare närapå alla... därefter ingen och
kruxet är att sambandet mellan kallt väder, stabila högtryck och därav lite vind är starkt.

M.a.o kalla dagar när vi behöver el så producerar vindkraften knappt något...

och miljöfelet.. att bygga industriområden med "vindsnurror" med tillhörande nya många kraftlinjer och extrema vägnät och förstöra orörd natur med något som har mycket låg livslängd.

Även kärnkraft innebär gruvdrift och nackdelar till följd av detta.

Thure

Frågan som man måste ställa sig är väl om det är bättre med med gruvdrift för batterier och en energikälla som inte fungerar när man som mest behöver den som vindkraft, eller om det är bättre att offra den gruvdriften till något som fungerar när man behöver den som kärnkraft ?

Betänk sedan att både batterier och vindkraftverk har kort livslängd med allt vad det innebär för miljön, mycket skrik för nästan ingen ull med andra ord.

I mina ögon har både vindkraftverk och elbilar mer ett symbolvärde än ett reellt värde när det kommer till att rädda världen, det reella värdet är väl förmodligen i nivå med MP väljarsiffror medan det symboliska är i nivå med siffrorna Nordkoreas Kim Jong-Un har.

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg