Jag har ganska länge varit positiv till att det finns vindkraft i Sverige, bland annat för hanterbarheten och att nackdelarna tycks ha varit mindre än för andra energislag. Men jag har med tiden blivit alltmer betänksam när jag ser hur den ska realiseras. Min tveksamhet gäller både omfattningen och den närmast raketartade uppbyggnaden. Vet vi vad vi ger oss in på?
En anledning att jag personligen inte sett vad som varit på gång är att den mesta nya uppbyggnaden sker i norra halvan av landet. I områden jag inte besöker, beskrivet i media jag inte läser. Här är en planerad fördelning, uppgjord av Energimyndigheten och Naturvårdsverket (från Vindkraftcentrum).
Om man med Norrland menar från Dalarna och norrut så planeras alltså närmare hälften av vindkraftens 100 TWh år 2040 komma därifrån. Men vem tror - när vi väl kommer dit - att man kommer säga "nu har vi den el vi behöver"? Och det kommer man knappast säga under resan dit heller...
En anledning att jag personligen inte sett vad som varit på gång är att den mesta nya uppbyggnaden sker i norra halvan av landet. I områden jag inte besöker, beskrivet i media jag inte läser. Här är en planerad fördelning, uppgjord av Energimyndigheten och Naturvårdsverket (från Vindkraftcentrum).
Så kan behovet av vindkraft fördelas
Energimyndigheten och Naturvårdsverket har gjort en bedömning av hur den fortsatta vindkraftutbyggnaden kan fördelas mellan Sveriges län.
www.vindkraftcentrum.se
Om man med Norrland menar från Dalarna och norrut så planeras alltså närmare hälften av vindkraftens 100 TWh år 2040 komma därifrån. Men vem tror - när vi väl kommer dit - att man kommer säga "nu har vi den el vi behöver"? Och det kommer man knappast säga under resan dit heller...
Senast ändrad: