• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Detta är en allvarlig beskyllning mot en organisation med målsättningen att arbeta för en bättre miljö. Inte bara i en fråga utan i många. Men vad exakt tänker du på?

Med märkningen ”Bra miljöval” så får Naturskyddsföreningen in pengar från vindkraftindustrin. Detta debatteras mer och mer i de miljögrupper som värnar natur och miljö och lyfter olika frågor kring vindkraftindustrin som hittills gått under den mediala radarn i hög grad. Klistrar in här nedan hur vattenfall beskriver det hela och de kan ju inte anklagas för att vara mot vindkraft. Sedan får ordet gå till Naturskyddsföreningen själv så får de beskriva hur de ser på frågan. Det finns som sagt en stor växande opinion mot vindkraften utifrån andra synpunkter än vad vindkraftindustrin har själva och sådana som Naturskyddsföreningen som numera tydligen okritiskt ingår i kören av lobbyister. Där och då förlorade jag tilltron till den organisationen.

Senast ändrad:
Tack för förtydligandet. Det här visar hur svårt det är att ta steget från att huvudsakligen kritisera och påpeka brister till att ge rekommendationer om vad man bör välja. Samtidigt är det svårt att undvika just det steget, den intresserade allmänheten förväntar sig hjälp i sina miljöval. Hela denna tråd visar att saken inte är så enkel, det finns många bottnar här.

Naturskyddsföreningens vision är att ungefär hälften av energibehovet 2040 i Sverige skall täckas av vindkraft.
Med större vindkraftverk framöver skulle antalet vindkraftverk kunna vara liknande det antal som finns idag.

Citerar från Naturskyddsföreningens hemsida nedan.

" Vindkraften bör byggas i hela landet, från norr till söder, på land och till havs. För att etableringen ska ha så liten negativ miljöpåverkan som möjligt ska vindkraft undvikas i skyddade områden och i områden med höga naturvärden. Det ska också ske med stor hänsyn till djurlivet.

Hela visionen går att läsa i vår rapport Fossilfritt, förnybart, flexibelt – framtidens hållbara energisystem här.

Varför är vindkraft bra?
Elanvändningen kommer öka i Sverige de kommande åren, allt eftersom fossila bränslen inom industri- och transportsektorn ersätts med el. Naturskyddsföreningens utgångspunkt är alltid energieffektivisering först, eftersom den mest hållbara energin är den vi inte använder.

Energieffektivisering betyder olika saker i olika sektorer. Det kan handla om bättre isolerade byggnader, städer byggda för cyklar snarare än bilar, smartare industriella processer. Trots en kraftig effektivisering inom alla dessa sektorer bedöms elanvändningen öka i Sverige de kommande årtiondena. Och samtidigt som elanvändningen ökar läggs kärnkraftverk ner. Redan 2019 och 2020 läggs två reaktorer, Ringhals 1 och 2, ner av ekonomiska skäl. Resterande kärnkraftverk beräknas nå slutet av sin livslängd senast 2040 och behovet av ny elproduktion kommer öka ytterligare.

Vindkraft är i detta läge det energislag som kan byggas ut i Sverige till lägst pris och med lägst klimatpåverkan.
"

Min egen uppfattning är att vindkraft har nackdelar men att alla energikällor har nackdelar. Solenergi är mer marginellt speciellt vintertid.

Jag kan inte förstå varför Naturskyddsföreningen skulle ha låg trovärdighet i den här frågan.

Thure

[QUOTE="thureb, post: 855235, membe....

Jag kan inte förstå varför Naturskyddsföreningen skulle ha låg trovärdighet i den här frågan.

Thure
[/QUOTE]

Dels de ekonomiska incitamenten gör att trovärdigheten minskar. De är helt enkelt i en beroendeställning till vindkraftindustrin.

Oaktat alla högtidsord som skrivs så är man tämligen med på tåget som nu allt fler börjar kritisera och ifrågasätta. Allt är inte bara grönt och skönt bara för att det uttalas.

Det går väldigt fort nu och jag skulle se ett tillfälligt stopp, ett moratorium innan både tekniska, politiska och miljömässiga aspekter verkligen seriöst har belysts. Ett antal vederhäftiga synpunkter från forskarvärlden har kritiserat vindkraften.

• 1. För att det inte kommer att fungera...
    Iden att låsa upp sig mot ett energislag som bara fungerar i bland (när det blåser)...,den är lika korkad som att köpa något som bara fungerar på onsdagarna - och därför krävs 7 av något. och i vissa viktiga situationer fungerar ingen av de 7 - inte ens på onsdagarna.

2. är 2040 har ingen hittat på någon annan energilösning under 20 år än vindkraftverk.

3. Att anlägga stora industriområden i form av vindkraftsparker på "orörd" kust resp. landområden är det att värna om miljön och - om - VAD ÄR MILJÖ? - vad är naturvårdsföreningens syfte? - innefattar det bara mossa, koldioxid och varg.

Kontentan är sektliknande - att man springer för att alla andra springer utan att fråga varför jag springer

Iden att låsa upp sig mot ett energislag som bara fungerar i bland (när det blåser)...,den är lika korkad som att köpa något som bara fungerar på onsdagarna - och därför krävs 7 av något. och i vissa viktiga situationer fungerar ingen av de 7 - inte ens på onsdagarna.

2. är 2040 har ingen hittat på någon annan energilösning under 20 år än vindkraftverk.

3. Att anlägga stora industriområden i form av vindkraftsparker på "orörd" kust resp. landområden är det att värna om miljön och - om - VAD ÄR MILJÖ? - vad är naturvårdsföreningens syfte? - innefattar det bara mossa, koldioxid och varg.

Kontentan är sektliknande - att man springer för att alla andra springer utan att fråga varför jag springer

Jo, fast det var Thure som undrade varför inte de skulle ha ha någon trovärdighet och det svarade jag på, så det blev lite fel här...😊

För mig är det obegripligt varför dom byggs i norra delen av landet när elnätet fungerar som det gör OCH att elnätet inte klarar av att leverera ned mer ström. Det finns inte heller någon plan på att bygga ut elnätet i tillräcklig utsträckning inom den närmsta framtiden.

Slöseri med pengar, resurser och tid för att korkade beslut tas.

Bra poänger där.

Lägga tilliten till en energikällor som fungerar som sämst när det är som kallast samtidigt som man är för en avveckling av kärnkraften samtidigt om man ser ett ökat energibehov i kikaren, bara Miljötomtarna på Naturskyddsföroreningen kan väl undgå att se problemen med det. ;)

Om man nu leker med tanken att man skulle bygga ut vindkraften så till den milda grad att den effektmässigt skulle ersätta kärnkraften kilowattmässigt (när det blåser som gynnsammast) så vad finns kvar i miljöväg värt att bevara ?
Humlegården i Stockholm dvs i närheten av där dom häckar på Kanslit ?

Tomteförening. :(

Senast ändrad:
Jag har läst detta och även tittat på det seminarium (Youtube) där rapporten lanserades. Intentionen är nog god men jag har intrycket av att rapporten är en ganska teoretisk vision. Den ser tilltalande ut på papperet men består till stor del av förhoppningar som man hoppas att politiker, samhällsplanerare, transportbransch, industri osv ska komma på hur man ska implementera. Allt bygger så klart på en omställning till el. Men hur t ex transportbranschen och de privata transporterna ska hinna förändras till 2040 så som rapporten beskriver är mer än jag begriper. Ändå är filmen intressant och värd att ses. Jag håller dock inte med allt som sägs där och man tiger om många av de konsekvenser jag tror att en sådan omställning kommer att medföra.

Senast ändrad:
Många av inläggen sista veckan är för mig substanslösa. Vad har ni för alternativ till Naturskyddsföreningens vision? På vilket sätt skulle vindkraft vara sämre än alternativen?

Nya former av energilagring för att jämna ut svängningar i produktion och konsumtion av elkraft behövs förstås. Men det torde vara mkt logiskt att kombinera vattenkraft och vindkraft samt att bygga ut elnätet. Att ha både vindkraft och vattenkraft i samma region är för mig idealiskt.

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg