• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Frågan kvarstår, varför skall norra Sverige som redan har överproduktion på el offra mer känsliga biotoper i fjäll/fjällnära natur för 08:eek:rna ?

El bör vara närproducerad.

Ja annars skulle ju staten inte ha råd med de enorma bidrag som betalas ut till norra Sverige i olika former -:)

Det skulle ju kunna lösas med att dom fick sin rättmätiga återbetalning på årsbacis för alla naturvärden och för alltid förstörda biotoper som dom tvingas uppoffra för att sörlänningarna ska kunna ha el. :)

Med Stora Sjöfallet som kronan på verket.

Enorma bidrag till norra delarna av landet? Vi har förstås ett kommunalt skatteutjämningssystem (vars utformning man kan ha åsikter om). Fast sedan är det detta med den kommunala fastighetsavgiften som även ska betalas av kraftindustrin, både vatten och vind (jag antar att det gäller gruvindustrin också). Fast i norrlandskommunerna tillfaller den märkligt nog inte kommunerna utan staten. Således, kommunerna och deras invånare i norra Sverige - som dras med olägenheterna och betalar med sin natur - får inte ens del av fastighetsavgiften! Intresseorganisationen Svensk Vindenergi menar att lagen borde ändras, åtminstone vad gäller vindkraften, så att kommunerna får denna avgift.

Som sörlänning konstaterar jag att Sverige använder de norra delarna av landet som ett slags förråd. Man hämtar (eller säljer) det man vill ha av råvaror och energi utan att betala lokalt vad det egentligen kostar. Sedan ska vi förstås inte hacka på varandra i en forumdiskussion bara för det.

Enorma bidrag till norra delarna av landet? Vi har förstås ett kommunalt skatteutjämningssystem (vars utformning man kan ha åsikter om). Fast sedan är det detta med den kommunala fastighetsavgiften som även ska betalas av kraftindustrin, både vatten och vind (jag antar att det gäller gruvindustrin också). Fast i norrlandskommunerna tillfaller den märkligt nog inte kommunerna utan staten. Således, kommunerna och deras invånare i norra Sverige - som dras med olägenheterna och betalar med sin natur - får inte ens del av fastighetsavgiften! Intresseorganisationen Svensk Vindenergi menar att lagen borde ändras, åtminstone vad gäller vindkraften, så att kommunerna får denna avgift.

Som sörlänning konstaterar jag att Sverige använder de norra delarna av landet som ett slags förråd. Man hämtar (eller säljer) det man vill ha av råvaror och energi utan att betala lokalt vad det egentligen kostar. Sedan ska vi förstås inte hacka på varandra i en forumdiskussion bara för det.

Överför även inkomster från vattenkraften till berörda kommuner.

Den var bra. Kul att lära sig lite mer, själv är jag väldigt trött på alla floskler som alltid sprids i media - Grönt & hållbart såklart....

Den var bra. Kul att lära sig lite mer, själv är jag väldigt trött på alla floskler som alltid sprids i media - Grönt & hållbart såklart....

Ja själv har jag lärt mig om generatorer. Inte bara elektriska sådana utan även sådana som alstrar floskler. Grön omställning, klimatsmart, miljötänk, hållbar över tid och gud vad mer som det spottas ut. För det mesta som ett slags religöst troendes behov av mantran.

Att miljöförstöringen är satt i system och både internationellt industrikapital från Kina, Tyskland mfl. länder dansar jänka med våra politiker, penninghungriga markägare, anställda lobbyister och den tysta och flata mediakåren är en tragedi.
Även föreningar som säger sig värna miljön ingår i ett system där de kan tjäna pengar på lögnen. Ett exempel är naturskyddsföreningen. Om jag vore en fjälltopp eller en bergskam skulle jag inte vilja ha den föreningen som min beskyddare. Men det vänder så sakteliga. Människor som aldrig brytt att sätta in sig kring vad det här innebär men nu får anledning genom hot mot sitt närområde tvingas läsa på och sätta sig in i alla olika delar kring vindkraft. Miljömässigt, politiskt, ekonomiskt mm. Dessa börjar nu också bilda allianser med andra lokala grupper som tvingas ta strid. Ripfjället och folkomröstningen är ett av de kändare på senare tid. Där vill den råbarkade kommunledningen helt enkelt köra över folkviljan under applåder från regeringen som nu även tänker sig montera ner det kommunala självbestämmandet eftersom den mäktiga Kinesiska industri lobbyn vill det.
Domen kommer bli hård över de politiker som ser medborgarna som ett nödvändigt ont, ett rundningsmärke vart fjärde år sedan kör man över dem.

Ja, visst går att se vissa likheter mellan miljörörelsen och religiös fundamentalism.

Ifrågasätter man detaljer eller vissa delar så läggs man i facket klimatförnekare som står för det onda i världen enligt dom rättstrogna.

Bättre en bra miljölögn än en dålig sanning.

Även föreningar som säger sig värna miljön ingår i ett system där de kan tjäna pengar på lögnen. Ett exempel är naturskyddsföreningen. Om jag vore en fjälltopp eller en bergskam skulle jag inte vilja ha den föreningen som min beskyddare.
Detta är en allvarlig beskyllning mot en organisation med målsättningen att arbeta för en bättre miljö. Inte bara i en fråga utan i många. Men vad exakt tänker du på?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg