Frågan kvarstår, varför skall norra Sverige som redan har överproduktion på el offra mer känsliga biotoper i fjäll/fjällnära natur för 08rna ?
El bör vara närproducerad.
El bör vara närproducerad.
Ja annars skulle ju staten inte ha råd med de enorma bidrag som betalas ut till norra Sverige i olika former -Frågan kvarstår, varför skall norra Sverige .....
Ja annars skulle ju staten inte ha råd med de enorma bidrag som betalas ut till norra Sverige i olika former -
Ja annars skulle ju staten inte ha råd med de enorma bidrag som betalas ut till norra Sverige i olika former -
Enorma bidrag till norra delarna av landet? Vi har förstås ett kommunalt skatteutjämningssystem (vars utformning man kan ha åsikter om). Fast sedan är det detta med den kommunala fastighetsavgiften som även ska betalas av kraftindustrin, både vatten och vind (jag antar att det gäller gruvindustrin också). Fast i norrlandskommunerna tillfaller den märkligt nog inte kommunerna utan staten. Således, kommunerna och deras invånare i norra Sverige - som dras med olägenheterna och betalar med sin natur - får inte ens del av fastighetsavgiften! Intresseorganisationen Svensk Vindenergi menar att lagen borde ändras, åtminstone vad gäller vindkraften, så att kommunerna får denna avgift.
Som sörlänning konstaterar jag att Sverige använder de norra delarna av landet som ett slags förråd. Man hämtar (eller säljer) det man vill ha av råvaror och energi utan att betala lokalt vad det egentligen kostar. Sedan ska vi förstås inte hacka på varandra i en forumdiskussion bara för det.
Den var bra. Kul att lära sig lite mer, själv är jag väldigt trött på alla floskler som alltid sprids i media - Grönt & hållbart såklart....
Detta är en allvarlig beskyllning mot en organisation med målsättningen att arbeta för en bättre miljö. Inte bara i en fråga utan i många. Men vad exakt tänker du på?Även föreningar som säger sig värna miljön ingår i ett system där de kan tjäna pengar på lögnen. Ett exempel är naturskyddsföreningen. Om jag vore en fjälltopp eller en bergskam skulle jag inte vilja ha den föreningen som min beskyddare.