Vilket kök

Själv köpte jag ett 27 med gasbrännare och gjorde mig en skärbräda av plywood. Sedan har jag inte ens funderat på något annat förutom att jag kompletteringsköpte ett 25 när vi fick barn. Men jag är en dålig kund, öppen eld fick duga första åren. ;)

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Insåg att jag vill kunna steka en fisk eller koka pasta osv. Blev ett Trangia 27-1 UL. Kommer lämna en kastrull hemma . Tack för alla synpunkter o råd (-:

Hoppas du köpte till för trangia passande gasolbrännare - det blir helt annan kök då, visst kan man prova med t-spritbrännare, men med gasolbrännaren så blir det så mycket roligare och bättre att man nästan föredra laga maten i Trangian än på elspisen hemma.

(problemet med gasbrännare i campingkök är att man börja sukta efter en gasolbrännare även till hemmaspisen och börja förstå varför proffkockar alltid kör på gasspis/gasbrännaren

Hoppas du köpte till för trangia passande gasolbrännare - det blir helt annan kök då, visst kan man prova med t-spritbrännare, men med gasolbrännaren så blir det så mycket roligare och bättre att man nästan föredra laga maten i Trangian än på elspisen hemma.

(problemet med gasbrännare i campingkök är att man börja sukta efter en gasolbrännare även till hemmaspisen och börja förstå varför proffkockar alltid kör på gasspis/gasbrännaren

Japp gas såklart (-:

Själv använder jag Trangia mest vid älgjakt.
Tycker att det är finfint med ljudlösheten och att det är lite mer "laga mat-kök".
När jag är på fjället på vandring så föredrar jag ett Primus Multifuel och Real Turmat för enkelheten och snabbhetens skull.

Lättare matlagning (grytor, pasta osv) går ju i ett "vattenkök". Ärligt talat så är vattenköken kraftigt överdimensionerade om det är vatten de är avsedda för.

Soppa är aldrig fel, tjockare dylik kallas stuvning. Har man lagat 3/4 färdigt hemma sortvis innan man går ut räcker det ju med hopkok under några minuter. Även från torkat tillstånd.
go tur

När det gäller solokök så använder jag oftast minitrangia (28) eller ett gammalt meta 75/80 med gasbrännare. är vi två eller fler så blir det oftast trangia 27-25 om packvolymen tillåter. har även tidigare använt ett karrimor gosystem (1,0 och 1,2l). när det gäller solokök så föredrar jag 0,6-0,8L kastruller och två eller fler personer 1,0-1,5L, detta beräknas på längre turer + tre dygn då vikten prioriteras.

jag har ett trangia 25 med gasbrännare och ett MSR MicroRocket. Är lite ambivalent om jag ska våga att bara ta mikroköket på min 8 dagars ensamtur i slutet på sommaren. Tänker att det kan vara värt ett extra kilo packning att ha ett stadigare kök, som jag dessutom är mer välbekant med.

jag har ett trangia 25 med gasbrännare och ett MSR MicroRocket. Är lite ambivalent om jag ska våga att bara ta mikroköket på min 8 dagars ensamtur i slutet på sommaren. Tänker att det kan vara värt ett extra kilo packning att ha ett stadigare kök, som jag dessutom är mer välbekant med.

Vill du använda Tragian på din tur (1-2 pers) kan du skaffa ett T27-3 för drygt 300kr som blir smidigare och lättare är T25, återanvänd din tidigare gasbrännare.
Jag använder ett T27 med gas eller ett egetkombinerat kök på soloturer bestående av MSR Microrocket, Primus gastubstöd, Primus windskärm och en Optimus Terra Weekend HE kastrullset. Allt inkl en 230g gastub får plats i kastrullsetet. Måste dock medge att Trangias stabilitet och möjlighet att faktiskt laga mat är svårslaget.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg