Vilket kök

Trangia 27 väger 720 gram med alla kastruller..... Värt att tänka på (-:

T27-3 väger 725g inkl spritbrännare. Lämnar du spritbrännaren hemma och tar med gasbrännaren istället (Rekommenderas!!) väger köket 785g, dvs 60g mer. Gasbrännaren får lätt plats i kastrullen ihop med tamoj (=grepp), tändstickor (i plastpåse), diskgrejor etc

Jag tillhör minoriteten som föredrar spritbrännare till Trangia. Mest för att det är tyst och lugnt i motsats till gasens väsande som blir till hest skrik i skogens tystnad. En enkel konstruktion enligt K.I.S.S. Man bör använda säkerhetsflaskan som dels gör att man inte spiller men framförallt eliminerar risken för antändning i flaskan. Är man i skogen och inte behöver vindskyddet räcker det med triangel, kärl och spritbrännare och då snackar vi lättvikt.

Använder ett bränsle som heter Tenol som sotar mycket lite jmf T-röd. Rekommenderar HA-kärl som är lättare att diska och känns trevligare med sin hårda yta. Vindskyddet i det vanliga aluminiumet. Vet att köken säljs i sådan kombination.
Ett kärl till cous-cous, ett till gryta och kaffepannan laddad med kokmalet kaffe och kallt vatten. Voila!

Jag tillhör minoriteten som föredrar spritbrännare till Trangia. Mest för att det är tyst och lugnt i motsats till gasens väsande som blir till hest skrik i skogens tystnad. En enkel konstruktion enligt K.I.S.S. Man bör använda säkerhetsflaskan som dels gör att man inte spiller men framförallt eliminerar risken för antändning i flaskan. Är man i skogen och inte behöver vindskyddet räcker det med triangel, kärl och spritbrännare och då snackar vi lättvikt.

Använder ett bränsle som heter Tenol som sotar mycket lite jmf T-röd. Rekommenderar HA-kärl som är lättare att diska och känns trevligare med sin hårda yta. Vindskyddet i det vanliga aluminiumet. Vet att köken säljs i sådan kombination.
Ett kärl till cous-cous, ett till gryta och kaffepannan laddad med kokmalet kaffe och kallt vatten. Voila!

Men skall du laga mat erbjuder gasen alla fördelar, lätt att finreglera värmen och småsjuda (visst går det med sparringen på spritbrännaren också men inte lika lätt och exakt) och underbart att slippa sotiga kastruller. Vet inte hur mycket jag labbade med T-röd+metanol blandningar på 1980-talet innan jag övergick till gas?;)
Viktmässigt har också gasen fördelar då jag får ut nästan lika lång drifttid på en 230g gasbehållare som 1 liter sprit.

Nån som har erfarenhet av Primus Crux??

Halaj!

Jag antar att du menar Optimus crux?
Jag har en Primus ETA express, vilket är i princip samma sak:
http://www.primus.se/Templates/Pages/ProductSheet.aspx?ItemId=79529
Som vattenkokare är den svårslagen, men som matlagningskärl är den värdelös. Den är alldeles för smal och hög.

Det som skiljer ETA solo, och express verkar mest vara att man får i en 230 g. gasflaska i expressen, medan solon bara rymmer en 100 g.

Den där jetboilen går fetbort. Dubbla priset utan något som helst mervärde.

Jag vet inte hur gammal du är, men här kommer en liten bonus också:
http://www.youtube.com/watch?v=mMLokprH304

//T

Men skall du laga mat erbjuder gasen alla fördelar, lätt att finreglera värmen och småsjuda (visst går det med sparringen på spritbrännaren också men inte lika lätt och exakt) och underbart att slippa sotiga kastruller. Vet inte hur mycket jag labbade med T-röd+metanol blandningar på 1980-talet innan jag övergick till gas?;)
Viktmässigt har också gasen fördelar då jag får ut nästan lika lång drifttid på en 230g gasbehållare som 1 liter sprit.

Jag tycker inte att det något lättare handhavandet med gasventilen uppväger spritbrännarens fördelar. Sparringen möjliggör låg sjudning som jag haft svårt att matcha med primus. (Ingen erfarenhet av Trangias gasbrännare). Sotning har jag aldrig tyckt varit det minsta jobbigt. Klena av det svarta tre drag mot mossa eller ris och förvara köket i påse. Med Tenol är sotningen obefintlig. Jag har aldrig mixat med vatten för jag tycker verkligen sot är ett ickeproblem.

Spriten har ytterligare fördelar i att det är lättare att uppskatta bränslemängd, man slipper hantera tomma gasbehållare och framförallt är det lättare att hitta T-sprit i glesbygd. I min by finns en liten ICA-butik som har T-röd men absolut ingen gas. Till närmsta mack som har gas är det flera mil.

Vid längre turer på över en vecka finns viktfördelar med gasbränslet ja. På kortare turer negligerbart. Det är en stor fördel med Trangia-systemet att det verkligen är modulärt och att man kan välja mellan gas, sprit eller multibrännare. Jag är i stugan och står och steker blodpudding på mitt 25 just nu faktiskt :)

Jag måste också stämma in i kören ang trangiats fördelar om man vill laga mat.
Jag har förutom min Jetboil Sol Alu även ett trangia 27 i duossal. Har gas även till den men brännaren är av den gamla modellen med mässingsfärgade vingar. Inte så bra, och jag funderade på att bara köpa en ny gasbrännare men sen funderade jag på hur jag använder köket.
Jag är rätt bekväm av mig och betalar gärna för bekväma lösningar och visst tog priset emot på Jetboil men dyra saker är bara jobbigt en gång.
Jag insåg att jag sällan eller aldrig kommer göra iordning mat och ta med ut för att laga iordning ute.
Realpåsarna är goda och enkla och jag behöver varken disk-prylar, tallrikar osv eller ett helt kök.

Nu fiskar jag oftast när jag är ute och då har jag oftast ett basläger.
Då vill jag gärna ha med mig en bärbar lunchlösning om jag är ute på en tur vid vattnet.
Då lägger jag i en 100g gaspatron i Jetboilburken, ihop med brännaren och den stadiga 3-foten. På med locket och lägger den i ryggfickan på fiskevästen ihop med en real-påse.
Den lite längre specialskeden i titan sitter i neoprenfodralet.

Det finns säkert massor av alternativ till det här men jag är otroligt förtjust i den lösningen.

Har även trangias kaffepanna som jag använder ihop med mitt Jetboil.

Men

Skulle jag laga mat så skulle jag ta med mitt trangia istället.

Så nyckeln är att fundera på hur just Du skulle använda ditt kök.

Alla kommer försvara och föreslå det de själva köpt och använder, så det är viktigt att inte lyssna på vilket som är "bäst", utan snarare hitta det som funkar bra för de som använder köket så som Du tänkt.

Har gas även till den men brännaren är av den gamla modellen med mässingsfärgade vingar. Inte så bra, och jag funderade på att bara köpa en ny gasbrännare men sen funderade jag på hur jag använder köket..

Det är samma brännare som jag köpte till mitt Trangia i slutet av 1980-talet när de kom. Är tillverkad av Epi-gas i England, fungerar fortfarande bra men då borrningen är ganska snål duger den inte att steka med (dock snål på gas när man kokar;)).Nackdelen med denna första generation av gasbrännare är även det styva röret innan slangen tar vid som gör att man inte kan få ner brännaren i kastrullen vid transport.
Till vandring har jag därför bytt till den nya Primus tillverkade gasbrännaren som fungerar att steka med (om man får någon fisk) samt lätt får plats i T27 kastrullen i medföljande förvaringspåse.

Jo, alla har ju olika preferenser. Ofta kommer dom finare koncepten fram när man i debatt med någon annan belyser dom frågor man själv tycker är viktiga. I gråzonen mellan argumenten framträder tingen. Mitt och smux diskuterande är ju snarare en pedagogisk dryftning snarare än konfrontation. Jag håller inte med om att det bara "gäller att försvara sitt". Det är en tråkig förenkling och sådant beteende är sällan konstruktivt (dessutom konstigt om inlägg motiveras av så krass banalitet). Min närvaro här motiveras främst av att i samtal med andra få större kunskaper i uteliv och dess utrustning.

Men jag håller med om att man ska vara försiktig med att lyssna på andra. Ofta krävs det att man genom egna erfarenheter får en uppfattning. Jag tycker att köper man något nytt ska man göra det i butik så man kan klämma och känna ordentligt.

P.S. Inlägget var alltså främst en respons till D. Wallanders inlägg.

Jo, alla har ju olika preferenser. Ofta kommer dom finare koncepten fram när man i debatt med någon annan belyser dom frågor man själv tycker är viktiga. I gråzonen mellan argumenten framträder tingen. Mitt och smux diskuterande är ju snarare en pedagogisk dryftning snarare än konfrontation. Jag håller inte med om att det bara "gäller att försvara sitt". Det är en tråkig förenkling och sådant beteende är sällan konstruktivt (dessutom konstigt om inlägg motiveras av så krass banalitet). Min närvaro här motiveras främst av att i samtal med andra få större kunskaper i uteliv och dess utrustning.

Men jag håller med om att man ska vara försiktig med att lyssna på andra. Ofta krävs det att man genom egna erfarenheter får en uppfattning. Jag tycker att köper man något nytt ska man göra det i butik så man kan klämma och känna ordentligt.

P.S. Inlägget var alltså främst en respons till D. Wallanders inlägg.

Alltså...jag menar inte att det är negativt att man föreslår och "försvarar" det man köpt.
Jag tycker det är en väldigt bra källa till kunskap och erfarenhet.
Åtminstone om man kan plocka russinen från kakan och applicera det man läser på sin egen situation.

Många gånger vill man just ha massa olika tips kombinerat med erfarenheter och omdömen. :)

Det är samma brännare som jag köpte till mitt Trangia i slutet av 1980-talet när de kom. Är tillverkad av Epi-gas i England, fungerar fortfarande bra men då borrningen är ganska snål duger den inte att steka med (dock snål på gas när man kokar;)).Nackdelen med denna första generation av gasbrännare är även det styva röret innan slangen tar vid som gör att man inte kan få ner brännaren i kastrullen vid transport.
Till vandring har jag därför bytt till den nya Primus tillverkade gasbrännaren som fungerar att steka med (om man får någon fisk) samt lätt får plats i T27 kastrullen i medföljande förvaringspåse.

Aha. Så verkningsgraden kanske är bättre nu då?
Vore ide att uppgradera ifall den kommer till användning framöver?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg